The Magnificent Yankee (1950)

1 stem

geregisseerd door John Sturges
met Louis Calhern, Ann Harding en Eduard Franz

Biografie over de befaamde Amerikaanse jurist Oliver Wendell Holmes. In 1902 verlaat de 61-jarige rechter Oliver Wendell Holmes zijn huis in Boston en trekt naar Washington. Daar gaat hij als opperrechter aan de slag bij het Amerikaanse Hooggerechtshof. We zien hoe hij een slordige 40 jaar aan staatsdienst volbracht, met aan zijn zijde zijn vrouw met wie hij veelvuldig van gedachten wisselde over zijn zaken.

avatar van mrklm
Goed geacteerde biografie over Oliver Wendell Holmes Jr, de eigenzinnige maar gerespecteerde opperrechter van het Amerikaanse Hooggerechtshof van 1902 tot 1931. Respectvol en integer gemaakt, maar voor een modern publiek dat geen gedetailleerde kennis heeft van de Amerikaanse geschiedenis van de periode is dit minder interessant dan het was ten tijde van zijn verschijning. Het onderwerp vereist bovendien veel dialoog waardoor dit oorspronkelijke toneelstuk wat statisch is gefilmd. Het uitstekende spel van Louis Calhern (als Holmes Jr) en Ann Harding (als zijn even toegewijde als scherpzinnige echtgenote) doet je die beperkingen echter grotendeels vergeten.