Tout Ça... Pour Ça! (1993)

Alternatieve titel: All That... for This?!

Frankrijk / Verenigde Staten
Komedie / Misdaad

geregisseerd door Claude Lelouch
met Marie-Sophie L., Francis Huster en Fabrice Luchini

In deze komedie geven een ober, een kapper en een taxichauffeur hun reguliere banen op na relationele problemen. Ze beginnen aan oplichterij, komen terecht bij de rechtbank, maar nu kan de romantiek wellicht verlichting brengen.

Lelouch grabbelt diep in zijn fantasietrommel en permiteert zich volledige vrijheid bij de uitwerking van het verhaal, als er al een duidelijk verhaal in te herkennen valt.
Eigenlijk moet ge de film zien als een opeenstapeling van grappig scènes waarbij als rode draad een speelse man-vrouw-relatie te vinden is, maar voor de rest : alles kan, tot rolverwisselingen toe.
Hilarisch zijn de "tent"-scène en het pleidooi van een weer briljante Fabrice Luchini (hield er een César aan over) maar ben er van overtuigd dat een tweede visie van deze film nog een pak komische momenten zou doen ontdekken, vaak in de details. 'k zal er niet aan beginnen, ook al hebben Vincent Lindon, Gérard Darman en Jacques Gamblin en de vrouwtjes van dienst knap geacteerd.