The Birth of a Nation (1915)
Genre: Drama / Oorlog
Speelduur: 195 minuten / 190 minuten (16 fps) / 187 minuten (dvd)
Alternatieve titels: The Clansman / The Birth of the Nation; or the Clansman / In the Clutches of the Ku Klux Klan
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: D.W. Griffith
Met onder meer: Lillian Gish, Mae Marsh en Henry B. Walthall
IMDb beoordeling: 6,1 (26.239)
Gesproken taal:
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot The Birth of a Nation
"The Fiery Cross of the Ku Klux Klan!"
Om te voorkomen dat de Verenigde Staten uiteenvallen verklaart Lincoln de oorlog aan de afvallige zuidelijke staten onder Jefferson Davis, wat leidt tot de Amerikaanse Burgeroorlog. De families Stoneman en Cameron, die goed bevriend waren, worden nu uiteengedreven door dit conflict. Nadat het Zuiden is verslagen, verenigen de bevrijde slaven zich onder leiding van halfbloed Silas Lynch, die vastberaden is wraak te nemen op de voormalige slavenhouders. Om de blanke bevolking te beschermen richt Ben Cameron de Ku Klux Klan op.
Externe links
Acteurs en actrices
Stoneman's Daughter Elsie
Flora Cameron
Col. Ben Cameron
Margaret Cameron
Stoneman's Housekeeper Lydia
Leader of the House Hon. Austin Stoneman
Lieut. Governor Silas Lynch
Gus
Jeff, the Blacksmith
Abraham Lincoln
Video's en trailers
Reviews & comments
Vinokourov
-
- 3143 berichten
- 2909 stemmen
Mja, dutchtuga, ik denk dat dat te maken heeft met de eeuwige discussie of zwartwitfilms nou al dan niet de moeite van het bekijken waard zijn, en in dit specifiek geval dan meer ofdat het racistisch bedoelt is of niet. Volgens mijn mening is dat dus niét het geval.
Vrijwel iedereen is het er over dat deze film een flinke smet is op de carrière van D.W. Griffith door het op zo'n manier propageren van racisme. Zelfs tijdens het uitkomen van deze film in 1915 waren er flinke rellen in de Verenigde Staten hierover. Raar dat boodschap (zie discussie bij Zwartboek ) bij jouw beoordelingen zo'n grote rol spelen, maar dat dat bij deze film blijkbaar totaal niet terzake doet.
Ikzelf heb deze film al een tijdje in de planning staan om gezien te worden, maar ik ben bang dat het zo'n draak van een film wordt... .
Theatertje
-
- 1235 berichten
- 1143 stemmen
Wat je zegt over racisme, klopt. Ik bedoelde het net andersom. Deze film is daadwerkelijk racistisch. Maar heb geen schrik om deze film te zien, het is een mustsee die je éénmaal zult zien, en daarna nooit meer. Maar dat neemt niet weg dat het een mustsee is
Vinokourov
-
- 3143 berichten
- 2909 stemmen
Maar dienen mustsees dan altijd met 5 sterren beoordeeld worden
Theatertje
-
- 1235 berichten
- 1143 stemmen
Nee, maar ik vind dat deze film gemaakt is zo lang geleden en met zo'n gedurft thema en met zo'n prestaties, dat het haast niet anders kan dan vijf sterren krijgen Weet je wat: zie eerst de film eens een keertje. Heus de moeite waard, hoor.
Vinokourov
-
- 3143 berichten
- 2909 stemmen
Is het dan niet wrang dat 'met zo'n gedurfd thema' zo'n rottige boodschap verkondigd wordt? Overigens vind ik het argument 'tis zo lang geleden, dus ik geef hem vijf sterren' maar vrij zwak. D'r zijn gnoeg ladingen films van vroeger die achterhaald of gewoonweg slecht zijn.
Theatertje
-
- 1235 berichten
- 1143 stemmen
Doe dat dan maar dit weekend, en je zult begrijpen waarom ik de film vijf sterren geef.
Wouter
-
- 18637 berichten
- 2993 stemmen
Om de boodschap goed te doen overkomen, was het voor de film zelfs voordelig om het in zwart-wit te draaien,
Wat de booschap met zwartwit te maken heeft ontgaat me nog steeds.
kleuren zouden de culstatus alleen maar verbrodden.
Als deze kleur was geweest was de cultstatus niet kleiner geweest.
En ja, daardoor komt Griffiths eigen politieke boodschap beter over
Wat een rare kijk op het fenomeen film. Alsof zwart wit film ook maar iets te maken heeft met huidskleur.
Wie zegt dat je er depressief van moet worden? Ik vind de film verre van perfect, that's all.
Conclusie: ik blijf bij mijn eigen vrije mening, deze film is (ondanks de racistische inhoud) -zo goed als- perfect.
Gelukkig. Ook jij noemt hem niet perfect.
Ik noem hem inhoudelijk verwerpelijk.
Wouter
-
- 18637 berichten
- 2993 stemmen
Mja, dutchtuga, ik denk dat dat te maken heeft met de eeuwige discussie of zwartwitfilms nou al dan niet de moeite van het bekijken waard zijn,
Daar ging het dus in het geheel niet over.
en in dit specifiek geval dan meer ofdat het racistisch bedoelt is of niet.
Het gebruik van zwart wit film racistisch? Welke idioot denkt dat zoiets uberhaupt kan?
Wouter
-
- 18637 berichten
- 2993 stemmen
Nee, maar ik vind dat deze film gemaakt is zo lang geleden en met zo'n gedurft thema en met zo'n prestatiesr.
Begrijp ik nu goed dat jij waardering hebt voor het gedurfde thema?
En ja, de film is lang geleden gemaakt, maar destijds vonden mensen hem al racistisch.
Stephan
-
- 7788 berichten
- 1363 stemmen
Destijds was er echter geen collectieve afkeuring over het verschijnsel.
Theatertje
-
- 1235 berichten
- 1143 stemmen
Beste Wouter, ik ga mijn best doen om deze drie berichten in één berichtje te beantwoorden, maar ik kan niets beloven...
1) De boodschap heb ik al eens eerder uitgelegd: zwart-wit is een betere keuze om een film over racisme, rassenhaat en uitroeiing te filmen. Waarom denk je dat Spielberg zijn SCHINDLER'S LIST in zwart-wit heeft gedraait??? Alvast niet om de kosten te dekken
Mocht de film in kleur gedraaid zijn, wat gezien het jaartal niet mogelijk is, jawel, dan zou de boodschap anders overgekomen zijn. Dan zou het 'gewoon een oorlogsfilm' geworden zijn. Nu is het een oorlogsfilm met een politieke boodschap in. Voor meer uitleg hierrond, zie hierboven.
Zwart-wit heeft te maken met blank en zwart. Als je dat niet inziet, raad ik je dringend aan om nodig eens de partijboekskes te (her)lezen van de meest rechtse partij van het land.
Ik word er dan ook niet depri van, het was een manier om me uit te drukken op een originele manier. Jammer genoeg hield ik blijkbaar geen rekening met jou. Sorry daarvoor, maar ik moet rekening houden met de meerderheid van de lezers hiervan.
Als je de inhoud verwerpelijk noemt, dan neem ik aan dat jij ofwel extreem links bent, waar ik helemaal geen probleem mee heb, ofwel dat je de film zelf (nog) niet gezien hebt. Ik denk dat laatste, dus raad ik je aan de film zo snel mogelijk te zien en dan je oordeel erover te komen zeggen op dit bewuste topic.
2) Hier geef ik je alleen maar gelijk in. Het ging helemaal niet over 'of zwartwitfilms nou al dan niet de moeite waard zijn om te bekijken'. Het gebruik van zwartwit in een hedendaagse film over rassenhaat en dergelijke, noem ik racistisch. Daaruit kun je inderdaad afleiden dat ik SCHINDLER'S LIST een racistische film vind. Maar hey, dat verandert mijn oordeel niet. Kijk maar naar THE BIRTH OF A NATION: racistisch als de pest en toch geef ik het vijf sterren. Waarom? Omdat ik punten geef naar filmhistorische waarde toe, mijn eigen mening hou ik voor mijn woorden. Immers, als je een recensie in een magazine leest, dan lees je hopelijk toch ook wel zowél de inhoud van de recensie als de punten???
3) Ik heb waardering voor het gedurfde thema, en ik schaam mij daar ook niet voor, maar dat wilt niet zeggen dat ik racist ben. Het betekent enkel dat ik bewondering heb voor Griffith, dat die het durfde om zo'n gewaagd thema te verfilmen in 1915.
Dat de mensen het toen ook racistisch vonden (hetgeen 'de arme' Griffith dus niet begreep), dat is een feit dat vaststaat.
Vinokourov
-
- 3143 berichten
- 2909 stemmen
Wouter is dus blijkbaar extreem links, aangezien hij wel gestemd heeft op deze film. Klopt ook wel natuurlijk, aangezien hij diverse Marokkanen-in-het-goede-daglicht-zet-films heeft gemaakt .
Mên, ik moet deze reply even in laten werken... Schindler's List racistisch, interessante visie...
Theatertje
-
- 1235 berichten
- 1143 stemmen
Wouter is links, maar de rest van je betoog is infantiel.
Yeah right, whatever... Ik kom tenminste op voor mijn mening, en ik ben nog niet de helft zo oud als jij
Vinokourov
-
- 3143 berichten
- 2909 stemmen
Mên wat een onzin. Er komen zelfs geen negers voor in Schindler's List. Hoe kan die film dan racistisch zijn :{.
Stephan
-
- 7788 berichten
- 1363 stemmen
Yeah right, whatever... Ik kom tenminste op voor mijn mening, en ik ben nog niet de helft zo oud als jij
A) was mijn opmerking tegen een ander.
B) Je komt wel uit voor je mening maar verschuilt je achter een alias... zo kan ik het ook.
Theatertje
-
- 1235 berichten
- 1143 stemmen
Vinokourov, SCHINDLER'S LIST is wél racistisch, omdat racisme niet enkel slaat op verschillende kleuren (zwarten, blanken, gelen, ...), maar ook op mensen- en volkerenhaat. In THE BIRTH OF A NATION is het over zwarten dat het gaat en racistisch is. In SCHINDLER'S LIST gaat het om joden, holebi's en dergelijke minderheidsgroepen. Maar ik stel voor dat we die discussie houden voor in het SCHINDLER'S LIST-topic.
Theatertje
-
- 1235 berichten
- 1143 stemmen
A) was mijn opmerking tegen een ander.
B) Je komt wel uit voor je mening maar verschuilt je achter een alias... zo kan ik het ook.
A) Mijn excuses.
B) Dat klopt misschien in dit geval, maar je weet nog niet half wat een uitgestrekte mening ik heb in het echte leven
Vinokourov
-
- 3143 berichten
- 2909 stemmen
Vinokourov, SCHINDLER'S LIST is wél racistisch, omdat racisme niet enkel slaat op verschillende kleuren (zwarten, blanken, gelen, ...), maar ook op mensen- en volkerenhaat. In THE BIRTH OF A NATION is het over zwarten dat het gaat en racistisch is. In SCHINDLER'S LIST gaat het om joden, holebi's en dergelijke minderheidsgroepen. Maar ik stel voor dat we die discussie houden voor in het SCHINDLER'S LIST-topic.
Is goed, maar vooralsnog zijn joden geen ras en komen holebi's en (naar mijn weten) andere minderheidsgroepen niet voor in Schindler's List
Theatertje
-
- 1235 berichten
- 1143 stemmen
Is goed, maar vooralsnog zijn joden geen ras en komen holebi's en (naar mijn weten) andere minderheidsgroepen niet voor in Schindler's List
Nee, da's waar, maar het draait om hetzelfde principe. En als joden uitgeroeid worden, is dat hetzelfde als een volkerenmoord, en dat bedoelde ik. Ook in THE BIRTH OF A NATION is men bezig een volk aan het uitmoorden. Het enige verschil is dat racisme in TBOAN voorgedaan wordt als 'de oplossing', terwijl het in SCHINDLER'S LIST veel realistischer wordt voorgesteld, maar daarom niet minder cru.
kappeuter (crew films)
-
- 72556 berichten
- 5771 stemmen
Mên wat een onzin. Er komen zelfs geen negers voor in Schindler's List. Hoe kan die film dan racistisch zijn :{.
Vinokourov
-
- 3143 berichten
- 2909 stemmen
Wiki schmiki
Als je daar graag mee wil schermen, kijk dan ook hier:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Overleg_portaal:Jodendom#Joden_.22geen_Ras.22.3F
Naar mijn mening zijn joden een volk en wordt dat ook gemeld in deze bron
Goed, bij deze wil ik de discussie graag stoppen, omdat het alleen maar nog meer offtopic gaat . Morgen zal ik deze film wel eens gaan bekijken
Stephan
-
- 7788 berichten
- 1363 stemmen
In Birth of a Nation gaat het niet om het vernietigen van een ras, maar om het politieke en economische onrecht dat de zuidelijke staten werd aangedaan te pareren. Vreemd genoeg had de oorspronkelijke KKK een zaak. Het beeld van de KKK zou pas bij hun revival na 1915 de huidige en verwerpelijke vorm krijgen.
Vinokourov
-
- 3143 berichten
- 2909 stemmen
Goed ik heb hem gezien en het is inderdaad een knap gemaakte film, die helaas wel wat aan de te lange kant is. Die massale scenes (die ook nog realistisch overkwamen!) deden me aan Eisenstein denken. Wat dat betreft een dikke pluim .
Maar in de tweede helft schiet de film toch enorm uit de bocht. Volgens mij zitten er ook een paar dingen, die historisch gezien dikke onzin zijn. En dan die manier hoe zwarten uitgebeeld worden ... 2,5*
Theatertje
-
- 1235 berichten
- 1143 stemmen
Ah, OK, maar begrijp je nu waarom ik THE BIRTH OF A NATION een dikke 5 gegeven heb? Hoeveel heb jij eigenlijk gegeven???
Goodfella_90
-
- 10397 berichten
- 2492 stemmen
Bekijk ook
Napoléon Vu par Abel Gance
Biografie / Drama, 1927
39 reacties
Stop Making Sense
Muziek, 1984
94 reacties
The Count of Monte Cristo
Avontuur, 1934
5 reacties
The Crowd
Komedie / Drama, 1928
22 reacties
Faust: Eine Deutsche Volkssage
Drama / Horror, 1926
52 reacties
Dr. Mabuse, der Spieler - Ein Bild der Zeit
Thriller / Misdaad, 1922
19 reacties
Gerelateerde tags
ku klux klanhet zuiden van de vs.legerraciststille filmamerican civil warreconstruction era
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.