Cover Girl (1944)

Alternatieve titel: 't Zit in Je Benen

Muziek / Komedie

geregisseerd door Charles Vidor
met Rita Hayworth, Gene Kelly en Phil Silvers

Rusty Parker is zangeres in de nachtclub van haar liefje Danny McGuire. Ambitieus als ze is, neemt ze deel aan een "Cover Girl"-wedstrijd. De uitgever van het blad, Coudair, ontdekt dat Rusty de kleindochter is van een vroegere Broadway-starlet met wie hij ooit een relatie heeft gehad. Rusty wint de wedstrijd en om haar carrière op Broadway niet in de weg te staan, ontslaat Danny haar. In een dronken bui gaat Rusty echter in op een huwelijksaanzoek van haar nieuwe producer, Noel Wheaton.

avatar van Guyke

avatar van Dogie_Hogan
Wow, eindelijk weer eens Rita Hayworth op tv! Morgen kijken

Guyke schreef:
Zeer voorspelbare musical met alle gebruidelijke ingredienten. De songs zijn niet echt geweldig en het verhaal voel je al van kilometers ver aankomen.1.5*
Je moet deze musical in historisch perspectief zien: gemaakt gedu- rende WO-II om de soldaten en het home-front in die stressvolle jaren te entertainen/afleiding te bezorgen.
Deze comedy/musical heeft ook nog een nr.1 hit opgeleverd.

Een betere voorganger was wel YOU WERE NEVER LOVELIER.

Musicals.

Je hoeft er niet al te veel van te kijken om een aantal gemeenschappelijke zaken te zien (buiten dan het wild uit het niets beginnen zingen en dansen). Zo wordt er graag gebruik gemaakt van een flashback of kleine zijsprong in het verhaal om een ongerelateerd dansnummer los te laten barsten. Maakt voor mij dat deze film toch altijd wat te lang lijken te duren, onafhankelijk van de eigenlijke speelduur.

Na laatst Burlesque gezien te hebben was de setting hier al redelijk vertrouwd, zelfs een aantal typetjes (zoals Genius). Verhaaltje is niet al te veel, ook de romance doet tegenwoordig wat vreemd aan (er wordt nogal wat voor elkaar beslist en openlijk geflirt) en verder is het gewoon veel dans en zang.

Mooiste scene is absoluut waar Kelly met zichzelf danst. Nog niet vaak gezien in oudere films, ook geen idee hoe ze het juist gedaan hebben (zelfde shots verdubbeld of een tweede keer nagespeeld) maar het ging opvallend synchroon.

Gevoel over dit soort films blijft een beetje hetzelfde. Het boeit me niet echt, meeste zang en dans vind ik verschrikkelijk, maar het is allemaal zo upbeat en jolly dat het enigszins aanstekelijk werkt, en ook niet snel saai wordt. Buiten dan wat ongerelateerde tussenpropsels.

Een mooie musical, typisch een product van zijn tijd. In het hartje van de Tweede Wereldoorlog helemaal gebouwd rondom Rita Hayworth, die toentertijd wedijverde met Betty Grable over wie de meest populaire pin-up was bij de soldaten. Hayworth is met haar vlammende haardos en heldere lach dan ook het stralende middelpunt van de film met een formuleachtig verhaal, dat er verder niet veel toe doet. De liedjes en de dansscènes zijn best leuk. En dan is er ook nog Eve Arden, die toen al een rol speelde, die haar handelsmerk zou worden: die van de satirische sidekick.

BBarbie schreef:

edit: (...) die van de sarcastische sidekick.

avatar van Ste*
Mwe, kon niet helemaal door het oubollige sfeertje heen kijken, bij sommige andere oude musicals lukt dat beter. De humor is nogal flauw, en ook de zang en dans is nergens echt superleuk, je zit toch altijd vooral te wachten op Kelly die zijn kunsten laat zien. Dat is helaas niet al te vaak, hoewel die dans met 'zichzelf' wel een hoogtepuntje is, net als dat covergirl-stukje dat wel een leuk beeld geeft van de jaren '40 stijl.

Verder is de speelduur toch wel behoorlijk lang, als je het op de helft al een beetje gehad hebt.