Le Passage du Rhin (1960)

Alternatieve titels: The Crossing of the Rhine | Tomorrow Is My Turn

Frankrijk / Italië / West-Duitsland
Drama / Oorlog

geregisseerd door André Cayatte
met Charles Aznavour, Nicole Courcel en Georges Rivière

Nadat de Duitsers een deel van Frankrijk veroverd hebben worden twee Franse militairen gevangen genomen. Ze worden ingezet als dwangarbeiders. Een van het doet pogingen te ontsnappen, de ander besluit te blijven.

FisherKing
Deze film, die nota bene Venetië in 1960 won, lijkt van de aardbodem te zijn verdwenen.

avatar van Timmy757
Nog nooit van deze film gehoord

Ik wist niet dat deze van de aardbodem verdwenen was Zelfs uit op een matig deeveedeetje sinds kort. Enfin, zoveelste WO2 POW film, die zich echter van zijn genregenoten onderscheidt door de vrijwel afwezigheid van actie. Je zou bijna denken dat Cayatte bij Bresson in de leer is geweest, want precies de dingen waarvan je zou verwachten dat ze uitgebreid getoond worden- de ontsnapping, de gevangenname, de vlucht naar Engeland etc. komen niet in beeld, terwijl voor de grote gebeurtenissen als de inval in 40 of de bevrijding van Parijs stock footage wordt gebruikt.
Bovendien is opvallend dat degene die de held zou moeten zijn- verzetsman en escapee Riviere - een ontzettend nare man is die op lafhartige wijze ontsnapt, iemand van achter wurgt ale de eerste de beste thug en zich laat steunen door een moffenhoertje. Neen, we sympathiseren meer met Aznavour, die zich als een soort trouwe hond heeft gehecht aan het Duitse gezinnetje waarvoor hij werkt als een huisknechtje.
Het slot is ook buitengewoon a- patriottisch te noemen.