Wesele (1973)

Alternatieve titel: The Wedding

Polen

geregisseerd door Andrzej Wajda
met Marek Walczewski, Izabella Olszewska en Ewa Ziętek

De 19e eeuw. Polen bestaat niet meer. Het is verdeeld over drie landen. In deze tijd besluit een intellectuele dichter met een meisje van eenvoudige komaf te trouwen. Op zijn huwelijk verschijnen allerlei verschillende kleurrijke figuren. De gasten dansen, feesten en worden dronken. Hoe langer het feest duurt, hoe meer bizar het wordt. Uiteindelijk krijgen de bruidegom en een aantal van de gasten ieder een visioen.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Nou heb ik al best wat van Wajda gezien, met wisselend genoegen, deze Wesele is tot nu toe zijn minst toegankelijke film. Ik had gezien de setting gehoopt op een film als Panny z Wilka (1979) maar dat kwam bepaald niet uit. Wesele is een bewerking van een Pools toneelstuk en dat is te merken met de vele dialogen op rijm en verwijzingen waar ik als onwetende weinig van kon maken. Plaats van handeling is een boerengehucht waar de bruiloft tussen een edele en een boerenmeid wordt gevierd en waar representanten van alle lagen van de Poolse samenleving samenkomen en commentaar leveren. De film komt waarschijnlijk beter tot zijn recht als je bekend bent met de Poolse 19e eeuwse geschiedenis, nu gleden de talrijke dialogen vooral langs me heen en concentreerde ik me meer op de beelden.

Die beelden hebben wel iets en zijn af en toe ook wel mooi te noemen. Het onuitputtelijke feestgedruis waarbij de camera zich vrolijk mengt onder de bruiloftsgasten krijgt op een gegeven moment iets bezwerends, en als later op de avond visioenen verschijnen waarbij een opstand wordt gecoördineerd door een geestverschijning ontstond er zowaar enig begrip over de verhandeling. Het verloren gaan van de gouden hoorn om de slapende Poolse bevolking te wekken is dan ook geen al te vergezocht symbool.

Best interessant maar ook onbevredigend. Kijken naar deze film was een beetje als luisteren naar een gloedvol betoog over een onderwerp waar ik weinig van weet.