La Corona di Ferro (1941)

Italië
Fantasy / Drama

geregisseerd door Alessandro Blasetti
met Luisa Ferida, Elisa Cegani en Gino Cervi

Een kroon, die naar het schijnt gefabriceerd is uit een spijker uit het kruis van Jezus en het metaal van Romeinse zwaarden, wordt een legende en het symbool voor rechtvaardigheid.

Italiaanse spektakelfilm met als verhaallijn een legende, of noem het een sprookje.
Film doet bijwijlen aan alsof hij uit een nog vroeger filmtijdperk.
Naast de spektakelscènes (toch even iets anders dan wat de Amerikanen, ook destijds, presenteerden) bevat hij ook drama en romantiek en een opstand tegen een koning met een aanval op Rome...en op het Filmfestival van Venetië won de film de "Mussolini Beker" als beste Italiaanse film.