• 13.666 nieuwsartikelen
  • 171.332 films
  • 11.352 series
  • 32.257 seizoenen
  • 633.643 acteurs
  • 197.026 gebruikers
  • 9.216.598 stemmen
Avatar
 
banner banner

Il Generale Della Rovere (1959)

Drama / Oorlog | 132 minuten / 129 minuten (VS)
3,47 39 stemmen

Genre: Drama / Oorlog

Speelduur: 132 minuten / 129 minuten (VS)

Alternatieve titels: General Della Rovere / In de Schaduw van de Nazi's / Generaal Della Rovere

Oorsprong: Italië / Frankrijk

Geregisseerd door: Roberto Rossellini

Met onder meer: Vittorio De Sica, Hannes Messemer en Sandra Milo

IMDb beoordeling: 7,7 (3.870)

Gesproken taal: Duits en Italiaans

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Il Generale Della Rovere

Genoa, 1943. Grimaldi is een oplichter die zich voordoet als Italiaans kolonel om geld van mensen af te troggelen wiens familieleden door de nazi's zijn opgepakt. Wanneer hij gepakt wordt, sluit hij een deal met de Gestapo: hij mag blijven leven als hij zich voordoet als Generaal Della Rovere, een verzetsstrijder, die door de nazi's is vermoord.

logo tmdbimage

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Bardone AKA 'Grimaldi'

S.S. Colonel Mueller

Aristide Banchelli

Sergeant Walter Hageman

Vera (the madam)

Partisan girl

German officer

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van hugohei

hugohei

  • 2149 berichten
  • 2347 stemmen

Een prachtig en intrigerend gegeven, zoals je al uit de paar bovenstaande regels kunt aflezen. Een een erg sterke rol van filmregisseur Vittorio de Sica.

Let op, filmliefhebbers, als je deze film in handen krijgt !



avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

  • 22000 berichten
  • 4815 stemmen

Criterion brengt de film uit in maart en lijkt 2009 echt tot Rossellinijaar te willen maken.


avatar van Quido

Quido

  • 14641 berichten
  • 6078 stemmen

Binnenkort ook te koop in een box met twee andere 'Italiaanse meesterwerken' van Lime Light Pictures.


Rossellini en de Sica..wat wil je nog meer,een zeer goede film?Akkoord.IMHO is deze film minstens gelijkwaardig aan RCA of Paisà,zij het dat de vergelijking niet geheel opgaat natuurlijk:dit was geen amateuristische non-budget productie maar een klassiek opgezet en gefinancierd drama.Neo-realistisch kun je het ondanks de standaard thema's van oorlog en de strijd om te overleven ook niet geheel noemen aangezien de cast uit professionals bestaat,maar vooral ook door de klassiek-narratieve opzet en de vrijwel afwezigheid van sentimenteel gesnotter .R. vermijdt hier zijn voorliefde voor het episodische,en dat kan hij ook doen omdat hij de weergaloze (anti)held als verbindende schakel heeft.Bovendien houdt R. zich grotendeels aan de eenheid van plaats,i.c. Genoa en het cachot.

Ook heeft IGDR als pluspunt dat we niet meer worden getrakteerd op de zwart-wit tegenstellingen uit de eerdere neo-realistische oorlogsfilms:deze film is volstrekt moreel ambigu,en dat geldt niet alleen voor de aan Accattone herinnerende anti-held de Sica,maar ook voor Bessemer die niet wordt neergezet als standaard demonische SS-er en evenmin als standaard goede Duitser.Deze 2 figuren worden als echte mensen tegenover elkaar en de kijker geplaatst.

De film had gemakkelijk kunnen vervallen tot sentimentaliteit en pathetiek,zeker tegen het slot.Hoewel ronkende retoriek niet ontbreekt,is het echter slot buitengewoon indrukwekkend .We zien hoe mensen juist in grenssitaties boven zichzelf kunnen uitstijgen,en dit wordt zeer overtuigend gebracht.Dit itt het geforceerde en clichématige dat het humanisme en optimisme van R's andere films nogal eens aankleeft.

Overigens maakt Rossellini ook hier weer gebruik van documentary footage b.v. tijdens de bombardementsscènes.

Spaarzame,goede,dreigende soundtrack.


avatar van 93.9

93.9

  • 3124 berichten
  • 4203 stemmen

Aardige film, helaas niet de volle 2 uur spannend..


avatar van Dievegge

Dievegge

  • 3094 berichten
  • 8011 stemmen

Dit mag dan geen van de bekendste zijn van Rosselini, ik vind het wel een van z'n beste. Het geeft een realistisch beeld van het Italiaanse verzet tijdens de Tweede Wereldoorlog, maar dankzij de professionele acteurs en de klassieke dramatische opbouw is het ook meeslepend. Vittorio De Sica speelt een kleine oplichter, een antiheld die op het einde alsnog een ware heldendaad stelt. SS'er Müller (Hannes Messemer) komt charmant over, maar is een huichelaar. Hij is geen stereotiepe nazi die staat te brullen, maar als het eropaan komt is hij de wreedheid zelve. In het eerste uur zitten ook een paar interessante vrouwelijke personages, waaronder Olga (Sandra Milo), een ex-minnares die in een oriëntaals bordeel werkt en onze oplichter als enige doorziet.

De sfeer in de gevangenis is grauw, maar je kunt meeleven met de broederlijkheid tussen de verzetslieden. Door het spel met valse identiteiten krijg je een vleugje komedie binnen deze voor het overige zwaarmoedige oorlogstragedie.


avatar van cinemanukerke

cinemanukerke

  • 1478 berichten
  • 892 stemmen

Martin Scorsese vermelde het al in zijn docu 'mi viaggio in Italia' : Rossellini is in feite puur Hollywood drama. Ook hier, een minder bekende maar voor mij wel één van de betere Rossellini films. Sterk drama waarin opbouw (schetsen van het hoofdpersonage), het narratieve (verzet in de oorlog), het contra punt (zijn gevangen neming) en dilemma (de nazi's helpen of het verzet ?) perfect zijn gestructureerd. Nochtans een vrij sobere vorm maar de film zit inhoudelijk zeer goed in elkaar. Het neo realisme was al een tijdje uitgedoofd maar Rossellini laat zeker de maatschappelijk en sociale gevolgen van een oorlog zien. Alleen zijn de locaties nu sets (gebouwd in het beroemde cinecitta) en werkt Rossellini met professionele acteurs. Zonder ooit sentimenteel te worden, zien we hoe langzaam het hoofdpersonage (De Sica, zeer overtuigend) opportunistisch met de nazi’s meewerkt om een collaborateur te ontmaskeren maar langzaam begint hij de waarden van de verzetslui en zijn eigenwaarde te omarmen in een consequente vertelling met een sidderend eindbeeld als gevolg.