The Last Tycoon (1976)

Drama / Romantiek

geregisseerd door Elia Kazan
met Robert De Niro, Tony Curtis en Robert Mitchum

Monroe Stahr is een machtige filmproducer met wie het bij MGM niet zo goed meer gaat: het wil maar niet lukken met zijn nieuwste film. Ondertussen wordt hij verliefd op een mooie vrouw die hij toevallig ontmoet. Zij doet hem denken aan zijn overleden geliefde, wiens verlies hij nog steeds niet helemaal heeft verwerkt.

neo (crew)
prachtige film.

FisherKing
Helemaal mee eens ; en de cast was super:
De Niro, Curtis, Mitchum, Moreau, Nicholson, Pleasance , Milland, Strauss, Carradine....

Mza
Wel goed geacteerd en geschoten maar er gebeurde gewoon te weinig interessants.

Goed acteerwerk van Robert Mitchum en Jack Nicholson maar De Niro viel wat tegen moet ik zeggen, hij doet het zeker niet slecht maar echt overtuigend is hij ook absoluut niet. Heb sowieso weinig positiefs te melden over deze film, een prachtige shot aan het einde.. waar De Niro lopend in het donker verdwijnt.. maar hier is dan ook echt alles mee gezegd.. Het verhaal is ongelofelijk saai en wist me bijna geen enkel moment te boeien, heb me daarom ook ontiegelijk zitten vervelen en de personage van De Niro werkte constant op m'n zenuwen.. hij zit de hele tijd achter die Didi trut aan en gedraagt zich steeds weer als een sukkeltje.. en Didi weet ook niet wat ze wil, de ene keer wil ze wel en dan wil ze weer niet.. bla bla bla... Het kwam me werkelijk de strot uit. 1,5 sterretjes..

avatar van Alittleromance
Is deze al op DVD te verkrijgen, ik heb hem vroeger in de bioscoop gezien en vond deze film pure klasse.

MdB
Prachtige laatste film van Elia Kazan. Supercast weer.

avatar van jordybeukeboom
Heel bijzondere film, maar niet compleet geslaagd te noemen. Toch zeker het kijken waard.

avatar van AC1
AC1
Diesel schreef:

En dit terwijl een stoot als de jonge Theresa Russell voor het grijpen lag! Domme De Niro!

avatar van wess16
Niet bijster interessant. Alleen gekeken omdat De Niro meedeed. Hij deed het goed, maar het verhaal was niet echt interessant.

avatar van KarlPopper
Even een correctie: Didi was die oudere actrice die steeds moeilijk deed. De naam van de jonge vrouw in de film was Kathleen Moore, gespeeld door Ingrid Boulting. En man, wat een vrouw is dat! Alleen al voor haar een halve ster erbij!

Weet iemand trouwens wat de bedoeling is van die laatste scene? Is dat de rug van Robert Mitchum die je ziet terwijl hij gekust wordt door Kathleen Moore? Wordt er geïnsinueerd dat het personage van Mitchum alles opgezet heeft om Stahr ten prooi te laten vallen aan liefdesverdriet en zo ten val te brengen? Iemand die het boek van Scott Fitzgerald gelezen heeft?

avatar van Sergio Leone
Middelmatig drama.

Het begin van de film is best goed, maar ergens halverwege gaat het zo traag vooruit dat je als kijker wel erg veel moeite moet doen om geboeid te blijven kijken.
Het verhaal draait op dat moment ook wat in rondjes, met Monroe Stahr en Kathleen Moore die niet lijken te weten wat ze willen.
Met de intrede van Jack Nicholson's personage komt een klein beetje vaart in, dat uitmondt in een bevredigend einde.

Robert De Niro deed al beter. Hier zie je dat hij dat jaar met oa Taxi Driver belangrijkere rollen had. In de scènes met Jack Nicholson (wat keek ik er naar uit om De Niro én Nicholson samen te zien!) wordt hij weggeblazen door Jackieboy.
Verder is Tony Curtis erg amusant, en doen oa Robert Mitchum en Ingrid Boulting het ook niet slecht. Donald Pleasance valt tegen.

Sfeervol, degelijke muziek, redelijk mooie decors, maar als geheel kan dat het gebrek aan vaart niet opvangen.

kappeuter (moderator)
Bijzondere en sfeervolle 70s film over 'Klassiek Hollywood'.
Mooie rol van Robert de Niro in zijn goede periode. Een merkwaardig personage, die worstelt met het verlies van zijn vrouw en de eenzaamheid die hieruit voortvloeit.
Hij is een workaholic, die als producer beslissingen neemt waar niet iedereen blij van wordt.
Beetje vervreemdend, melancholisch en mysterieus. Laat zich niet zo makkelijk onder een bepaalde noemer vatten; ik houd daar wel van.

avatar van Norma
Redelijk boeiende rol van De Niro, met name wanneer zijn personage aan het werk is; dit vind ik de interessante stukken uit de film. Mooie zwart-wit “film-in-de-film” scenes, De Niro die aan een tekstschrijver uitlegt hoe je een film maakt…; daar had ik liever meer van willen zien want de hele romance –of poging daartoe- deed me niet veel en het nam behoorlijk wat tijd in beslag. Het is allemaal wel sfeervol in beeld gebracht en het einde is sterk.

Matige film over een succesvolle filmproducent in het Hollywood van de jaren '30. Een wat onsamenhangend begin en vooral nogal traag en langdradig. De film concentreert zich te veel op het liefdesverhaal en minder op het meer interessante film maken. Een paar goeie scenes (zoals de scene met De Niro en Pleasance) en twee goeie rollen van Robert De Niro en Robert Mitchum weten de film niet te redden.