Curtains (1983)

Canada
Horror / Misdaad

geregisseerd door Richard Ciupka
met John Vernon, Samantha Eggar en Linda Thorson

Samantha Sherwood is een actrice die veel werkt met regisseur Jonathan Stryker, die wil dat ze zich voor de rol in zijn nieuwste film Audra, op laat nemen in een gesticht om ervaring op te doen. Maar terwijl Samantha vast zit in het gesticht, laat Jonathan zes andere actrices auditie doen voor deze rol. Samantha weet uiteindelijk te ontsnappen en gaat terug naar het oude huis, waar de audities zijn...

Patat
Een mysterieuze titel en dito cover voor een matige horrorfilm die meer de allures heeft van een tv-thriller.

Men deed hun best om wat verhaal te bouwen rond de karige slasherscenes, maar daar bleef het ook bij: de moorden zijn stuk voor stuk ongeïnspireerd. Het masker van de moordenaar is dan weer zéér geslaagd en bij de eerste moorden duikt een pop op - een idee dat later ook in de Child's Play-films werd gebruikt en uitgebreid. Om de één of de andere reden word het bestaan van die pop niet uitgelegd en komt ze bij de laatste moorden niet meer te pas. Zonde, want het maakte de film toch iets meer 'horror'.

De film heeft een aantal spannende scenes, maar door de afwezigheid van gore of enige sfeer is dit een ondermaatse slasherfilm uit de beginjaren '80.

Mijn oordeel: een matige 2/5

avatar van Friday the 13 th
Altijd al een indrukwekkende poster gevonden, binnenkort toch eens op zoek naar gaan.

avatar van Friday the 13 th
Binnenkort op zoek naar gaan en nu eindelijk gezien. Een vergeten slasher, zoveel is zeker. Nu nog steeds niet op dvd verschenen.

Zes actrices (late twintigers) worden uitgenodigd in een villa in de bergen om auditie te doen voor de rol van Audra. In de bergen loopt ook een sinistere moordenaar rond. Ik zal toegeven dat ik de moordenaar, en ik heb het dan over het masker, erg creepy en dus geslaagd vind. Zelden zo een effectief en schrikaanjagend masker gezien (het deed me denken aan de film House on terror tract (the granniemurder)). Ook de creepy doll die in enkele scènes opduikt is bijzonder geslaagd en zorgt voor een ongemakkelijk sfeertje.

De film bevat geen goor en ja dit is spijtig, want het had de film positief kunnen beïnvloeden. In de plaats krijg je dan wel weer een handvol schrikmomenten, een suspense sfeer en enkele memorabele scènes (denk maar aan de ijsbaanscène en de droomscène met de pop).

Niks dan positiefs hé zal je denken. Nu ja, Curtains bevat toch voor mij ook enkele negatieve punten. Het lijkt er voor mij een beetje op dat die fantastische ingrediënten een beetje in de verkeerde film zijn terrecht gekomen. De audities waren niet altijd even interessant om te volgen, maar was dan toch weer een origineel uitgangspunt. Wel vond ik het moeilijk om de actrices uit elkaar te houden. Ik wist niet meer wie "wie " was. Er wordt trouwens naar behoren geacteerd. Geen uitschieters natuurlijk, maar ook niet slecht.

Het einde laat alle interpretatie open en alhoewel ik het niet zag aankomen, weet ik eigenlijk niet of ik onder de indruk moet zijn of niet. Ach, ik weet het eigenlijk niet zo goed bij deze film, van de ene kant een origineel concept, van de andere kant niet zo boeiend. Laten we maar de suspensevolle scènes onthouden en hem het voordeel van de twijfel geven.

3/5

P.S: Een remake (met hetzelfde masker natuurlijk) zou niet misstaan. Maar misschien toch voor een ander plot gaan?

avatar van Mr Confused
Deze is wel reeds op dvd verschenen. Bij Boudisque hebben ze hem.

Matige tv-thriller. Staat gecategoriseerd als horror/misdaad (waarschijnlijk omdat dat ook het geval is bij IMDb) maar het is eigenlijk eerder een thriller vanwege het ontbreken van bloedige scenes. Verder zeggen Friday the 13th en Patat genoeg over deze film met als enig verschil dat ik hem als zeer matig zou beoordelen omdat de film nogal vlak is en wat plotgaten heeft. Verder vind ik de acteerprestaties erg matig. Maar goed genoeg voor anderhalf uur tijd verdrijf.

avatar van dutchtuga
Geniale poster. Ben deze al tegengekomen in wat slasher lijstjes, waardoor mijn nieuwsgierigheid is gewekt.

Classic!

avatar van ChrisM
Vreemde Slasher vooral die scene op het ijs

avatar van mikey
Lichtelijk onlogische slasher met enkele mooie scenes maar ook veel onzin.

Ramon K
Deze slasher wordt wat mij betreft toch een beetje ondergewaardeerd. Het is geen meesterwerk en de film kent weinig gore, maar op alle andere fronten is de film beter dan vele andere en bekendere slashers uit die tijd (Friday the 13th en Sleepaway Camp oa). Beter geacteerd, stijlvoller, beter geschoten en beter geëdit. Bovendien kent de film een klein beetje psychologische diepgang en bevat de film een aantal scènes die haast surrealistisch zijn. Heeft wel wat.

Clapboy
Vond deze film qua sfeer en creativiteit erg sterk. De achtervolging in het laatste gedeelte van de film was echt creepy en vindingrijk met al die gordijntjes waar iemand achter kan zitten. Erg goede en spannende slasher/thriller.

avatar van PEN15
Inderdaad geen horror te noemen. Met een beetje forceren valt het misschien nèt onder thriller/drama. Is geheel terecht financieel geflopt mede door productieproblemen, wat terug te zien is aan de plotholes en de onverklaarbare logica. Onbegrijpelijk dat ze het oorspronkelijke einde hebben geschrapt net zoals bij The New Blood. Film wordt momenteel ontdekt door liefhebbers wat terug te zien is aan het relatief laag aantal stemmers op imdb ivt de statistieken van de, laten we het zo zeggen, succesvollere concurrentie.

avatar van Insignificance
Eentje waarvan je je niet alleen afvraagt wat er aan de hand is, maar ook hoe het tot stand is gekomen, want Curtains voelt nogal mismaakt aan. Het ging niet van een leien dakje tijdens de opnames, de film dus ook niet. Het stottert een beetje. Een ambitieuze slasher met kenmerken van een giallo, die actrices bij elkaar brengt voor een auditie, terwijl er een killer rondwaart. Het haakje zal zijn dat je niet weet wie acteert en wie niet. Spijtig dat de achtergrondjes en dergelijke van de dames vrij slordig zijn uitgewerkt waardoor dat nooit erg enerverend wordt. De moorden zetten het ook niet in vuur en vlam, maar als er eentje gaat schaatsen, heeft het zowaar een scène te pakken die blijft hangen. Ja, dat masker heeft wel wat. De letterlijk kleurrijke climax in de opslagplaats voor rekwisieten is ook niet verkeerd. Vooruit, een nipte voldoende dan maar.

avatar van BlueJudaskiss
Bizar lage beoordeling hier - ik heb echt lang geleden zó in spanning gezeten constant. Het einde is een enorme teleurstelling na de torenhoge verwachtingen zijn opgebouwd - heel veel elementen waarvan ik had gedacht dat die van betekenis zouden zijn hebben uiteindelijk geen waarde - maar tot die tijd: wauw. Enorm genoten.

avatar van umbra
Shit, wat vond ik dit slecht sech...no more words...2/10

Clapboy
Vind dit een van de beste uit de jaren tachtig. Erg sfeervol en spannend. Het einde en enkele andere scenes maken dit een uniek filmpje vind ik qua stijl en sfeer. Ook nog goed geacteerd en erg vermakelijk. Vond die achtervolging op het einde erg griezelig met al die bewegende gordijnen Vergeten Classic alhoewel hij de laatste jaren weer wat meer ontdekt wordt.

avatar van Daan258
Heb de film al een behoorlijk tijd liggen maar ik stel hem steeds uit omdat ik van veel mensen hoor dat het verhaal nogal vrij wazig is en onduidelijk blijft. Klopt dit ???

avatar van Collins
Horrorfilm met de grandeur van een aflevering van een tv-serie. Nogal braaf in de effecten en in de actieve scènes nogal hinderlijk beklemtoond door slechte spannende muziek.
Het label horror is ietwat overdreven. De ingrediënten zijn er wel hoor. In de film komen jumpscares voor en kills en een enge moordenaar. 't Is alleen dat geen van deze ingrediënten veel indruk maakt.
Behoudens een enkel geslaagd schrikmoment, veroorzaakt de rest van de jumpscares weinig ophef.
De enge moordenaar is wel ok. Leuk outfit en een leuk masker. Mag er wezen.
De kills zijn best aardig maar worden slecht uitgespeeld. De inleiding tot een kill duurt dermate lang in een poging de spanning volledig uit te nutten, dat er op het moment suprème geen venijn en griezelige sfeer meer in de scène aanwezig is.
Een moordpartij wordt weinig expliciet in beeld gebracht. Er is amper een druppeltje bloed te zien. Op zich is dat niet erg, maar is hier een teleurstelling omdat venijn en griezelige sfeer immers al uit een scène zijn gevloeid. Beetje compensatie in de vorm van wat gore en wat bloed is dan toch wel het minste. Nee dus.
In tegenstelling tot de film is het verhaal an sich trouwens best spannend. Het is bovendien origineel. Het heeft laag en bezit fantastische potentie op het vlak van de psychohorror. Dat is op beeld helaas allemaal niet zichtbaar. Zonde. Het verhaal verdiende een betere uitvoering.

avatar van brucecampbell
Erg matige slasher die nergens de middelmaat overstijgt.
Het tempo is veel te laag en de finale is teleurstellend.
Eén goede scene (tijdens het ijsschaatsen) kan de film spijtig genoeg niet redden.

avatar van alexspyforever
Jammer deze slasher heeft heel wat potentieel maar wordt op verschillende vlakken matig tot zwak uitgewerkt. Het heeft een interessant begin met dat gedeelte in het gesticht. De moorden en daarmee bedoel ik dan die in de nachtmerrie en na het schaatsen zijn goed gedaan waarin de moordenaar met een wel heel lelijk masker en een enge pop (die van de poster) voor een lekkere horrorsfeer zorgen. Ook dat momentje waarin de ene actrice het hoofd van de andere in haar toilet vin Andere kills zijn dan weer behoorlijk zwak. Een andere probleem is de actrices die weinig achtergrond meekregen en uiteindelijk vroeg ik me af ach wie is nu wie ook alweer. Dan heb je nog die psychologische oorlogsvoering tussen Samantha en regisseur Stryker dat mij niet echt boeide vooral omdat Stryker zo een personage is waarvan je je afvraagt wat hij nu eigenlijk wil. Fijn maar die audities tussendoor haalde toch de vaart er teveel uit.

avatar van Noodless
Boeiende slasher waarin het verhaal erg vaag voor de kijker wordt voorgesteld. Verschillende redenen zijn de oorzaak. Ten eerste de lijnen tussen realiteit en fictie zijn dun, maar ook de identiteiten en karakters vervagen voortdurend. De wereld van de actrices. Ten tweede er gebeuren heel wat vreemde dingen die de identiteit van de moordenaar onduidelijk maken wat de spanning ten goede komt. En tenslotte zorgen de verschillende personages voor de nodige hysterie. De kills zijn misschien niet echt sterk in beeld gebracht, al mag die van de schaatser er wel zijn. Maar de film heeft andere geslaagde horrorelementen zoals het enge coole masker. de scène met die pop op de weg, de scènes in het gesticht en de toffe langdurige ontsnapping van een actrice die zich een weg baant tussen poppen en gordijnen. Heel leuk gedaan.
De film blijft ook hangen en dat is een goed teken. Sommige puzzelstukjes blijven liggen, maar de meesten kun je toch wel leggen. Ik vond dat einde dan ook erg geslaagd. 7/10

avatar van Daan258
alexspyforever schreef:

Sluit me hier volledig bij aan.
Had heel wat kunnen zijn maar pakt niet al te best uit. Ook heel wat scene's die totaal nergens op slaan of invloed hebben op het verhaal. O.a. de pop die een aantal keer terug komt in de film.
Het masker daarentegen was wel heel gaaf en creepy.

Verassend!!! Verassend omdat ik niet al te hoge verwachtingen had dankzij de recensies hier op MM. İk wil Curtains ook niet categoriseren als horror maar meer als mysterie/thriller. Locatie is een afgelegen mansion in de bergen en omringd door sneeuw. Acteerprestaties mogen er ook wezen , de giallo gehalte met who is the killer en de jaren 80 sfeer heeft me kunnen boeien.
De tempo, gore en de geringe schrikeffecten zijn de zwakheden van Curtains.