L'Uomo, l'Orgoglio, la Vendetta (1967)

Alternatieve titels: Man: His Pride and His Vengeance | Il Vendicatore | Pride and Vengeance

Italië / West-Duitsland
Western

geregisseerd door Luigi Bazzoni
met Franco Nero, Klaus Kinski en Tina Aumont

In een kleine Spaanse stad ontmoeten twee mensen elkaar voor het eerst. Hij, José, de hardste aller westernhelden, waarvan gezegd wordt dat hij geen hart heeft. Zij, Carmen, een wilde temperamentvolle schone, die niet veel op heeft met trouw zijn. José wordt verliefd op Carmen en wil alles voor haar doen. Door haar verlaat hij het leger, en voor haar sluit hij zich aan bij een bende, om met het geroofde geld een nieuw leven samen met haar in " de nieuwe wereld", Zuid-Amerika, te kunnen beginnen.

Helaas niet op dvd, meen ik.
(Behalve in japan)

Oja, dat wist ik. Helaas geen Engelse of NL ondertitels.

avatar van Quentin
Gekocht, wel originele geluidsband maar geen Duitse subs. Overigens wel een heel behoorlijke transfer.

avatar van yeyo
Fenomenale, tragische spaghetti western over een man die alles op het spel zet voor een betoverende, maar onbetrouwbare femme fatale. Best nog wel een originele opzet eigenlijk.

Er heerst een leuke 'chemistry' tussen Franco Nero en Tina Aumont en de muziek is zeer toepasselijk bij de passionele sfeer. De film heeft in het midden even een dipje, maar komt na een tijd weer goed op gang, onder meer door een geweldig meedogenloze rol van Klaus Kinski. Ook het nogal onconventionele einde verraste me aangenaam.

Een nadeel is dat de vechtscènes enorm knullig in beeld gebracht zijn. Maar dat is gelukkig is niet de essentie van de film.

ipman-99
"Man, Pride And Vengeance." ... " !!!

Fantastische western !!! Wat een heerlijke western met een charismatische Franco Nero !
maar onbetrouwbare femme fatale. De chemie tussen Franco Nero en Tina Aumont en de muziek is zeer
toepasselijk bij de passionele sfeer. Alweer een fantastische spaghetti western met een charismatische
Franco Nero en heerlijke badguy Klaus Kinski.

avatar van thunderball
Hiervan een tijdje geleden de Blue Underground blu ray van aangeschaft en vanmiddag bekeken.

Viel wat tegen, vooral omdat ik mij eigenlijk een heel ander soort van film had voorgesteld.
Feitelijk is dit niet een echte western pur sang.
Dit kwam vooral omdat het zich niet in het wilde westen, of Mexico afspeelde, maar in Spanje, wat als gevolg had:

nauwelijks of geen echte cowboys (op de drie medeboeven in het laatste gedeelte na), geen western stadjes, maar typische Spaanse witte gebouwen en -helaas ook- een onnodige en wrede stierengevecht scène, waarbij we de stier nog half levend met speren in zijn lijf en een touw aan zijn horens weg gesleept zien worden. Bah! Schandalig!

Nero speelde goed en nog meer dan anders viel mij hier ontzettend op dat hij zoveel gelijkenis heeft met Terence Hill. Wanneer ik niet beter had geweten had ik op sommige momenten gezworen dat ik naar Hill zat te kijken.

Tina Aumont is als femme fatale goed gecast en weet zowel de filmkarakters als de kijker vrijwel meteen om haar vingers te winden. Wow! Wat een vrouw!

Kinski -groots vermeld- had feitelijk maar een relatief kleine rol in tweede helft van de film, maar was wel weer lekker psychotisch bezig. Blijft een bijzonder acteur en verschijning!

Het verhaal was op zich weer eens wat anders en het is toch origineel te noemen om het te baseren op de opera Carmen en dit naar een western achtige setting te verplaatsen. Helaas was men vergeten er een echte Spaghetti western van te maken en zat er veelte veel melodrama in.

Verder was het gevecht tussen Nero en Kinski nauwelijks te volgen, daar het beeld veel en veel te donker was.

Een vijfje, ofwel 2,5 ster.