Pluk van de Petteflet (2004)

Nederland
Familie

geregisseerd door Ben Sombogaart en Pieter van Rijn
met Janieck van de Polder, Suzanne Zuiderwijk en Arjan Ederveen

Op een mooie dag komt een klein rood kraanwagentje onder de poort van de Petteflet doorrijden met aan het stuur een jongetje van een jaar of acht. Het is Pluk en hij is op zoek naar een huisje om in te wonen. Dollie de duif vertelt hem dat het torenkamertje bovenop de Petteflet leegstaat. In de Petteflet leert Pluk een aantal flatbewoners en hun problemen kennen. Zoals mevrouw Helderder met haar dochter Aagje, meneer Pen van het winkeltje onder in de flat en vader Stamper met zijn vijf zoontjes. Pluk ontdekt dat de Torteltuin vernietigd gaat worden, waardoor alle huisjes van de dieren ook zullen verdwijnen. Pluk bedenkt een plan om de Torteltuin te redden, maar lukt dit hem ook?

Dirigent
Vermakelijk filmpje om een keer eens te zien meer niet, dingen zien er vaak erg nep uit en met het boek vergeleken is dit echt drie keer niks natuurlijk dus wel leuk om een keer te zien maar voor volwassenen raad ik hem geen 2e keer aan.

* *

avatar van Donkerwoud
Net als het onlangs verschenen '' Erik, of het kleine insektenboek '' weet deze kinderboek-verfilming maar amper te overtuigen. Het budget is dramatisch laag en daarom worden de fantastische wezens ingevuld met lelijke poppen en houterige effecten. De sfeer van het boek wordt dan wel aardig benaderd, maar voor eenieder boven de twaalf levert het een weinig interessante film op. Het mist echt de finesse van waar een huidige kinderfilm aan moet voldoen om ook in de smaak te vallen bij de oudere kijker.

Ik wil niet zeggen dat ik een purist ben maar,
deze "verfilming" volgt het ORIGINELE VERHAAL zo slecht dat het voor mij, als zijnde een FAN van PLUK, een enorme teleurstelling was en dat ik met een kater (zonder alcohol) de bioscoop uit liep.

het EI wordt GERED VAN EEN BAKKER, door Aagje,
maar niet in de film, ze krijgt het
LISPELTUUT wordt op het strand gevonden, door Pluk
maar niet inde film. hij krijgt het
ze gaan naar het STRAND omdat dat moet van de doctor.
De architect en de vogeldocter zijn 2 verschillende personen,
maar niet in de film.

daarom heb ik een 0,5 gegeven ook al hebben de acteurs het nog leuk gespeeld, maar echt serieus kan ik het ook weer niet noemen, die character invulling.

Deze film ziet er uit of het van script tot premiere er in een half jaartje doorheen geduwd is, even tussen door.

Erg Jammer dat ze niet naar het strand gingen,
een beetje frisse lucht had deze verstofte regizeurs inzicht in het verhaal en de natuur kunnen geven...

dit niveau van filmen eischt een betere verfilming zodat een goed verhaal goed verteld zal worden.
Dat kan en mag met dezelfde acteurs, zolang die de ruimte krijgen om een echte prestatie te leveren.

avatar van FunkStar
Film is erg leuk gedaan! Het boek heb ik vroeger veel voor mijn kiezen gekregen en daarna ook veel uit voor gelezen tijdens mijn PABO stage. Het blijft een klassieker!

ik heb deze film een tijdje geleden gezien. Heel goed vind ik hem niet. ik wou hem zien omdat ik het boek ooit gelezen heb. de films zit op sommige vlakken anders in elkaar dan het boek. maar je kunt een boek en een film ook niet vergelijken met elkaar. hij is goed voor 1 keer te zien maar daarachter toch niet meer.

avatar van Legan
Goed is wat anders, maar toch een vermakelijke jeugdfilm; iets wat vooral te danken is aan het verhaal. Het is alleen jammer dat de uitwerking van een veel lager niveau is dan het boek.
De film bevat vele personages (en bekende personen), maar de echt interessante zijn Pluk en Aagje. Alleen zij blijven down to earth en menselijk terwijl de rest van de cast (met vele bekende namen) faalt en tegenvalt. Ze transformeren de kleurrijke personages tot oninteressante karikaturen doordat ze zwaar over the top gaan en eenieder de aandacht voor zichzelf probeert op te eisen.
Overduidelijk een studiofilm en waar de ene alleen maar nepheid ziet, geven de kleurrijke decors de film imo juist die sympathieke, vrolijke en chaotische uitstraling. Iets waar de meeste personages ook aan hadden kunnen bijdragen maar faalden.

The Scorcher
Niet echt bijzonder,
heb deze film ook alleen maar gezien omdat hij net op TV kwam.
Viel toch ook wat tegen.
Misschien dat hij voor kinderen wat leuker is.

Driver_hhg
Gister gekeken met mijn dochtertje (4), in het begin vond ze het maar saai en niet leuk, na mate de film vorderde begon ze het steeds leuker te vinden.

ligt nu nog in bed, ben benieuwd als ze straks beneden is of ze de film weer wilt zien.

avatar van huppelepup
Onze kleine van 6 kijkt hier al bijna 2 jaar naar en kan er niet genoeg van krijgen. Dat het er nep uitziet deert haar niet; kinderen hebben daar geen enkele moeite mee.
Dat ze het spel ook speelt help natuurlijk wel mee aan de populariteit,
Persoonlijk vond ik het leuk dat de (ex?)politicus Erica Terpstra meedeed. Wat een ontzettend sympathieke vrouw toch!

Conclusie: niet bedoelt voor volwassenen, hoewel het geen straf is om daar samen met je kroost naar te kijken!

avatar van chevy93
Zeker geen hoogvlieger. Geen goed uitgewerkt verhaal, maar ja.. dat is ook nooit reden toe geweest.

Best wel een waardige verfilming van het legendarisch boek van een nog legendarischere (is dat een woord? ) schrijfster

avatar van movie acteurs
Het fantastisch vermakelijk en geweldige boek is verfilmd maar is wel heel erg dramatisch. De luchtige personages uit het boek zijn irritant gepresenteerd hier. Het acteerwerk is slecht vooral hoofdrol speler die Pluk speelde maar ook de Stampertjes en Aagje. Voor de rest hadden ze het beter op het boek moeten houden. 0,5.

avatar van Kiekena
wat de hele film heeft verperst is die mensen in die pakken met hun irritante stemmen

avatar van rensie32
IIk denk toch dat het voor mij over is met de kinderfilms. De animatiefilms weten me soms nog wel is te boeien, maar dit kan voor mij echt niet meer.

k kan alleen maar zeggen dat dit een slechte film was. De dieren met die irritante stemmen, het zéér slechte acteerspel etc. etc.

Waar het verhaal de film nog had kunnen redden, doen de bijrollen dit weer verpesten, zo over the top. Heb het boek niet gelezen, maar misschien komt dat er nog wel is van, aangezien het verhaal redelijk in elkaar stak.

Neemt natuurlijk niet weg dat dit ronduit een slechte film was, die maar 1 ster verdient.

avatar van canciser
Een wel erg flauwe film, vaak kwam hij erg amateuristisch over. Zeker met die rare dieren en mislukte dialogen. Zelfs kinderen vinden dit niet leuk (denk ik). 2*

kom op man... dit is een briljante film...die nep poppen zijn juist fantastisch. verder fantastische humor, leuk voor klein en oud. En dan dat lied ow hasselbraam o braam bij naam. Ik zeg de beste nederlandse kinderfilm allertijden.

avatar van TheLionKingFan
De dieren zijn lelijk,het acteerwerk is bagger en... wacht,hier ga ik geen woorden meer aan vuilmaken.

avatar van predator
Hele leuke film, de kinderen kunnen 'm keer op keer bekijken.

avatar van bjerik76
Erg leuk, veel hoofdstukken van het boek zitten erin, het had leuker geweest als alles erin zou zitten.
Desondanks, aangenaam om naar te kijken.
de decors, liedjes ( ook de cd rom met spelletjes) zijn allen een dikke voldoende.

avatar van Fran
Ik vond het een hele leuke, gezellige en kleurrijke kinderfilm. Op zich werd er wel eens afgeweken van het boek (ik was vroeger groot van het boek) maar dat stoorde mij eigenlijk niet zo. Het gaf me toch wel een behoorlijk Annie MG Schmidt gevoel er bij.

Heerlijk over de top en met zoveel mooie kleuren. Toen ik deze film met mijn dochtertje aan het kijken was vroeg ze of wij ook in de Pettenflet konden gaan wonen. Het spreekt dus echt wel tot de fantasie van kinderen.

Leuke familiefilm.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Moeilijk om deze film te beoordelen. Vooral gezien om nostalgische redenen nadat ik zoals velen het boek ooit had gelezen. Maar dat was als kind en deze film richt zich dan ook op kinderen. De film kiest wel een jong publiek en enkel voor kinderen. Dit is niet echt een familiefilm, waardoor volwassenen niet veel zullen hebben met deze film. En hopelijk leest de huidige generatie het originele boek nog eens. Toch ben ik een beetje positief omdat het boek wel wat wordt gevolgd en de film er wel in slaagt om zich ook te profileren als kinderfilm. Leuke kleuren, plezante dieren en karakteristieke figuren.

Ik stem zelf maar 3*en, al laat ik het echte oordeel liever over aan het doelpubliek waar de film voor bestemd is.

leukke film vooral de wiolf oud maar leuk
ik kan die film honderdekeren kijken.

disneystore
Wat een nostalgie
Was vroeger altijd bang van die wolf...

avatar van lotteke_ik
Vond deze film als klein kind al niks en nu nog steeds niet. Kan bij lange na niet tippen aab het boek.

avatar van mjk87
Pluk, fantastisch boek en dan zo'n film. Pfft. Vast voor de kinderen bedoeld ja, maar met die pluche dieren kon ik er niet naar kijken. Verder irritant acteren en lelijk gefilmd. 0,5*.

altijd leuk om recenties te lezen bij films. Jammer dat KINDEREN hier geen recenties geven maar alleen volwassenen die zich gedragen als kinderen ( een hoop dan ) Als een film gemaakt word voor kinderen bekijk hem dan ook uit die optiek en ga niet lopen mekkeren over slecht geacteerd en vervelende stemmetjes. 9 van de 10 kinderen vind deze film namelijk wel leuk. Die van mij ook. Als je dan per se een film wil zien waarin goed geacteerd word ga dan niet naar kinderfilms kijken, want als die goed geacteerd worden is er voor de kinderen namelijk niks meer aan !

Ik zal hem 5 sterren geven om een beetje te compenseren met domme berichten als die van mjk87

avatar van kimberlyVD
imagic schreef:

Vreemd om te denken dat in kinderfilms niet goed geacteerd kan worden.
Uiteraard moet in alle films goed geacteerd worden en niet alleen in zogenaamd 'volwassen films'.
En waarom zou een kind een film plots niet meer leuk vinden wanneer het acteerwerk goed is?
Dan heb je wel een heel laag beeld van het kindervolk seg...
Al kan ik je wel volgen als je zegt dat een film als deze beter beoordeelt zou worden door de doelgroep. Maar het is wat het is en hier zitten nu eenmaal meer volwassenen op de site en die zullen over het algemeen inderdaad kritischer zijn. Niets mis mee, toch? Zelf heb ik deze nog niet gezien dus kan hem nog niet beoordelen maar weldra ga ik hem zeker 's bekijken. En natuurlijk hoop ik op een leuke film met goede acteerprestaties.

calimer@
Pluk van de Petteflat is een boek dat gewoon niet verfilmd had moeten worden vind ik. Ik heb er altijd uit voorgelezen en de fantasie aan de kinderen (in mijn klas) overgelaten. Zo was er een kind dat haar tamme duif Dollie noemde. Laatst was bij de BVQ (Beste Vrienden Quiz) voor kinderen uit groep 7/8 de vraag in wat voor autootje Pluk reed. Antwoord dat werd gegeven was ‘brandweerwagen ’. Nee fout wist ik, het is een kraanwagentje. Volgens de presentator was het antwoord ‘takelwagen ’. Hij is geboren in 1982, de deelnemers zijn van om en nabij 2004. Of deze film de kinderen van tegenwoordig aanspreekt weet ik niet. Ik heb net even op de computer de film gezien en op Wikipedia gelezen dat de film in 2004 en 2005 in de prijzen is gevallen. Ik houd het liever bij het boek. Sommige personages en voorwerpen van Annie M.G. Schmidt moet je aan de verbeelding overlaten . Want dat het antwoord in de quiz brandweerwagen was snap ik meteen als je de filmbeelden ziet.