Vampire Hunter D: Bloodlust (2000)

Alternatieve titel: Vampire Hunter D

Japan / Hongkong / Verenigde Staten
Animatie / Horror

geregisseerd door Yoshiaki Kawajiri
met de stemmen van Hideyuki Tanaka, Ichirô Nagai en Kôichi Yamadera

Vroeger waren vampieren de koningen van de nacht, maar nu duizenden jaren later, moeten ze langzaam aan toekijken hoe bounty hunters hun ras uitroeien. D is zo'n bounty hunter, hij is een halfbloed van een menselijke vrouw en van een vampiere vader. Wanneer een meisje van een rijke vader wordt ontvoerd, schakelt de vader gelijk de hulp in van D om haar terug te krijgen.

Is oorspronkelijk ook in het Engels. Al bestaat er geloof ik ook wel een Japanse dub van, maar die kwam pas later (of werd tegelijkertijd ontwikkeld, net als bij The Animatrix (?) ).

avatar van Ramon K
Ok bedankt! Dus de Nederlandse dvd is dan wel het aanschaffen waard vermoed ik.

avatar van Ramon K
Gezien. Voor mij een beetje te veel fanta. Heel veel gebeurtenissen, heel veel personages, heel veel actie, maar het pakt me nergens. Dat probleem had ik ook met Ninja Scroll (blijkbaar van dezelfde regisseur). Maar 't kijkt: 2,5*

avatar van FillumGek
Net gezien en hij is weer erg goed. Ik heb de 1985-versie ook gezien en in tegenstelling tot anderen vond ik die ook erg aardig. Deze scheen nog beter te zijn dus had er aardig hoge verwachtingen van.

Wederom schitterende animatie en een übercoole D in de hoofdrol. Het verhaal is nog best diep en boeiend uitgewerkt. Er zat naar mijn mening niet erg veel, maar wel mooi actie in, maar er waren wel erg veel toffe scenes met een mooie spannende en donkere gotische en onheilspellende sfeer

Vier sterren.

avatar van lucid dreamer
is deze net zo prachtig als Bloodlust?

avatar van FillumGek
Dit is Bloodlust.

avatar van Matchostomos
Bijwijlen stijlvolle, maar evenzeer clichématige en irritante anime, die na jaren van oponthoud opvallend minder weet te boeien. Het clichématige karakter kenmerkt zich vooral in de toepassing van allerhande gekende vampierelementen. Terwijl het irritante karakter dan weer te wijten is aan de gotische sfeer, die men hier té moedwillig, getuige vooral de soundtrack, tracht neer te zetten.

avatar van Ravenstein
Mooie en sfeervolle anime die misschien niet altijd even boeiend is, maar toch de aandacht goed weet vast te houden tot op het einde.

Even melden dat Dwight Schultz, inderdaad Murdock uit The A-team, zijn stem verleende aan deze film.

avatar van medansavamhel
Ik ben normaal niet bepaald een fan van anime, maar dit wist mij zeker wel te bekoren. Het verhaal is misschien iets te zoet, maar de technische aspecten zijn in ieder geval boven het gemiddelde. Wat mij wel irriteerde is dat stalen gezicht van die D. Dan staat hij uit alle macht te duwen met zijn zwaard, maar uit zijn gezicht valt geen inspanning te lezen. Wat dat stalen gezicht, karakter en constant kalme stem betreft is dit karakter enorm cliché. Die hand-demoon is dan wel weer leuk.

avatar van kimmie131195
cool wil hem nu meteen zien !

In 1 woord: briljant. De anime is van een hoog niveau, D is een briljante character in een duistere anime. Er zijn geruchten dat er een vervolg hierop komt, ik kan nu al niet wachten.

Pastichio Rocker
Het vervolg op Vampire Hunter D en ook gelijk een stuk beter. Oorspronkelijk alleen in de Engelse taal gemaakt, maar eerlijk gezegd vind ik de Japanse dub een stuk beter te pruimen. Vooral die pratende hand, ingesproken door "Howling Mad" Murdock, was bloedje irritant. Het verhaaltje is ook best aardig, maar het einde van deze prent vond ik nogal een domper: ik snap nog wel dat de twee tortelduifjes bij elkaar willen blijven, maar dat daarna het hele kasteel transformeert naar een enorme raket, die dan ook nog eens opstijgt, dat ging me toch iets te ver. Niettemin heeft de film mooie animaties, stemmige muziek en een aangename speelduur. Liefhebbers van vampierfilms zullen zeker aan hun trekken komen. 3,5*

avatar van Donkerwoud
Nogal een vlakke bedoening. In de kern is het wel een mooi verhaaltje over onvoorwaardelijke liefde, maar ze weten het niet het benodigde mee te geven om hier echt een klassieker van te maken.

Is dit niet een film game??

Van de PS1 Game Vampire Hunter D ??

Pastichio Rocker
Nee, want dit is een sequel van Vampire Hunter D en toen die werd gemaakt bestond er nog helemaal geen PlayStation.

avatar van Near_Dark
Deze heb ik zo'n zes jaar geleden eens gezien op Canal+ en zo goed bevonden dat ik hem meteen daarna heb gekocht op DVD. Nu dus eindelijk herbekeken.

Die scène met de vliegende zandmanta's toont meteen aan wat voor een schitterende verbeelding de makers hadden, om nog maar te zwijgen van het constant wauwelende gezicht dat D in zijn linker handpalm met zich meedraagt, een soort parasiet

Het is me nu duidelijk geworden waar regisseur Stephen Sommers zijn ideeën heeft opgedaan voor het magistrale Vampierenkasteel in zijn Fantasyfilm "Van Helsing (2004)", da's zo weggeplukt uit de eindscène van deze film !

Het begint als een rechttoe rechtaan actiefilm maar de laatste 40 minuten komt hij pas goed op dreef met zijn emotioneel geladen actiescènes, nu besefte ik terug waarom ik hem zovele jaren geleden goed genoeg vond om op DVD te kopen.

Het geluid van mijn DVD-uitgave (A-Film) vond ik tamelijk slecht, het was alsof ik naar een MP3 bestand zat te luisteren dat op een te lage sampling rate werd opgenomen, als je begrijpt wat ik bedoel... ?

Vroeger heb ik deze film een 9/10 gegeven, nu schiet daar nog een nipte 7/10 van over, die zijn vooral de verdienste van de laatste 40 minuten.

Eén van de betere Anime films voor zover ik weet, want veel heb ik er in dit genre nog niet gezien...

avatar van DiStefanO
Hopeloos romantisch

In tegenstelling tot bijvoorbeeld Ghost In The Shell werken de Engelse stemmen hier wel, het blijft alleen een schande dat ze zulke afgrijselijke teksten moeten opdreunen. Of het een taalbarriere is of een matig script weet ik niet, maar het komt allemaal niet overtuigend over.

Qua animaties en design zitten er enkele mooie vondsten (voornamelijk te vinden in de monsters en bij de barbaroi), maar ook een hoop wat me niet aanstaat. Vrouwen als Leila met een wespentaile en absurde borsten doen het hem voor mij gewoon niet, helemaal als ze er rare puntige kinnen en achterlijk grote ogen bij hebben. Vreemd, want bij een flink aantal scenes zien we toch een stijl terug die tegen het westerse aan zit (openingsscene waar D. zijn missie krijgt, het westerndorp etc.). De belangrijke personages voldoen echter compleet aan het Aziatische cliché van vreemd geproportioneerde figuren en dat blijft jammer.

De film gaat alle kanten op: soms pure horror (werkt goed), dan weer licht filosofisch (werkt minder) en pure romantiek (mierzoet, werkt niet). Slechts in enkele scenes werkte het sentimentele script (zoals de begrafenis op het einde) maar in de meeste gevallen was het weinig verheffend. Dit krijg je helaas nogal snel met vampiers, want interessantere zaken dan zeuren over hun bestaan zul je in films niet snel tegenkomen. Soms verlang ik naar een tijd waar het gewoon bloedzuigende monsters van het kwaad zijn, dat zorgt in ieder geval voor minder van dit soort sentimentele zooi.

De achtergronden zijn echter zeer mooi en het allegaartje van stijlen (post-apocalyptisch, horror, fantasy, steampunk, gothic) werkt weldegelijk. De film bevat daarnaast een behoorlijk aantal zeer sfeervolle of flitsende scenes die een groot gedeelte van alle clichées doen vergeten. In vergelijking met de eerste keer dat ik deze film zag (het was een van mijn eerste aanschaffen op dvd) merk ik nu wel dat het me allemaal toch een stuk minder doet dan vroeger.

avatar van Dutch Ownage
weet iemand nog andere films die te vergelijken zijn met deze film en ninja scroll? animatie/horror/science fiction en die ongeveer kwa kwaliteit te vergelijken valt met deze?

dominion
Probeer Afro Samurai eens.

avatar van Dutch Ownage
dankjewel, ik zal hem binnenkort eens bekijken

dominion schreef:
Probeer Afro Samurai eens.

ja Afro Samurai was precies wat ik bedoelde, zeer vermakelijk. Ga me nu aan het 2e deel wagen.

avatar van louisvf
Dutch Ownage schreef:

Probeer Sword of a stranger en Mononoke princess ook maar ! Jij nog tips voor mij? lol

avatar van Dutch Ownage
Ah oke bedankt zal ze binnenkort eens bekijken.
Nee helaas, ik heb pas sinds kort interesse in dit genre, nog niet erg veel films van gezien.

avatar van erik1677
Aparte stukje animatie dit Vampire hunter d.
En ik moet zeggen, ik trek dit wel.
Het is een beetje een mengeling van horror en superheroes.
En ziet er allemaal erg sfeerrijk uit.
Wel had er van mij meer gore in mogen zitten, en het liefdesverhaaltje had ook wel achterwege mogen blijven.
Maar verders ziet het er uitstekend uit, ik denk dat ik ook eens naar deel 1 op zoek ga.

avatar van Iron Maiden
ik heb 'm op dvd voor je.

avatar van RuudC
Genieten, en niets meer dan genieten. Het verhaal lijkt aanvankelijk simpel, maar tegen het einde komen er interessante wendingen, waardoor Vampire Hunter D: Bloodlust duidelijk meer is dan de zoveelste goed tegen kwaad actieflick is. Tot die tijd is het genieten van puike actie, geinige personages en een op visueel vlak een waar meesterwerk. De tekenstijl is een lust voor het oog. Door de Engelse dub, deed de film me erg denken aan de vele tekenfilms die ik als kind zag. Dit is heerlijke horror met een hoog fantasygehalte. De locaties doen soms denken aan de macabere plaatsen van bijvoorbeeld The Lord of the Rings, terwijl de massaal vliegende woestijnreuzen, doen denken aan Dune. Post-apocalyptische settings, zoals hier in Vampire Hunter D: Bloodlust, vind ik extra interessant als er een goede scheut horror/fantasy aan verbonden is. De visuele kwaliteiten gelden ook voor de monsters, locaties en de actie. Het ziet er cool en erg fantasierijk uit. In het eerste uur is het zo dat de ene confrontatie de andere in rap tempo opvolgt, waarna later het gas teruggenomen wordt voor een mooie afsluiting. Het mag duidelijk zijn dat ik deze duidelijk beter vind dan de Vampire Hunter D uit 1985.

VET
Vooral de scenes in dat rode gothische kasteel en de zang, erg mooi en getekend en gezongen

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Vampire D is één van de vele vampierenfilms, maar dit keer een animatie. 15 jaar na de cultanimatie (die ik trouwens nog niet gezien heb) is deze sequel er. En als ik de recensies wat lees, zou dit een betere film moeten zijn. Kan ik me enigszins voorstellen, gezien de '85-versie een pionier was en de serie over betere technieken en budgetten beschikte. Het resultaat mag er zijn. Moest Ghibli ooit een vampierenfilm gemaakt hebben, zou het iets in deze stijl zijn. Maar dan nog wel wat meer geweld. Het is een mooie fantasierijke film geworden met veel horror, gothic en apocalyptische western. Films als Van Helsing, Priest en Blade II hebben hier duidelijk naar gekeken.

De film is dan wel mooi en fantasierijk, toch mist het met momenten wat aan sfeer om echt een topper te worden. Het liefdesverhaaltje was soms minder boeiend en sommige figuren mochten iets meer uitgediept worden. Maar ik heb er toch van genoten.

avatar van PEN15
Uiteindelijk vond ik deze best teleurstellend na een ijzersterk begin. Voornamelijk omdat het me het zoveelste vampierenverhaaltje leek, maar dan in anime gegoten. Zijn die vampieren niet altijd toevallig verliefd? Heb gekeken met de Engelse stemmen en het is jammer dat John DiMaggio (bekend van Futurama) maar een paar karakters in te spreken had die gauw de pijp uitgingen of zich maar eventjes lieten zien.

Deze tekenstijl die westerlingen moeten afbeelden met puntneuzen, driehoekige mondjes en eierkinnen bevalt mij ook niet. Dit past geheel niet in onze cultuur. Er zijn opvallende voorbeelden van wijzigingen in oude video games om die bizarre kenmerken te fixen, deze is me nog goed bijgebleven. Dat personage Kyle deed me denken aan David Bowie ten tijde van Ziggy Stardust.