The Van (1996)

Verenigd Koninkrijk / Ierland

geregisseerd door Stephen Frears
met Colm Meaney, Donal O'Kelly en Ger Ryan

Een bakker uit een volksbuurt in noord Dublin die net is ontslagen voordat het WK voetbal begint, gaat niet bij de pakken neerzitten. Hij bouwt een oude bestelwagen om tot een fish & chips-kraam. Tijdens de voetbalkoorts blijkt de rijdende fastfood-tent een goudmijn te zijn. Hij schakelt boezemvriend Barry in om een handje te helpen, maar de bestelwagen wordt een struikelblok voor hun vriendschap.

Werkelijk een prachtige film ga hem zien!

avatar van BoordAppel
Laatste film die ik van de Barrytown trilogie moest zien en deze vind ik ook weer erg leuk. Sympathiek verhaal, leuke personages en humor en dat accent blijft geweldig natuurlijk. 4*

avatar van davidov
idd een hele leuke subtiele simpele film die blijft onderhouden, heb hem inmiddels al 3 of 4 keer langs zien komen en hij blijft leuk om te zien.

avatar van bioscoopzaal
De film heb ik nooit gezien, maar het boek (van Roddy Doyle) was alvast erg grappig.

avatar van djeebee
geweldig....wat een humor....keitegek !

Lees het boek! Zie de film! En dat geldt overigens voor de hele Barrytown trilogie: The Commitments - The Snapper - The Van.

Dit is, opnieuw, een prachtige weergave van het dagelijks leven in een arbeiderswijk van Dublin. Meestal hilarisch, bij vlagen oprecht ontroerend.

wie o wie weet waar ik deze kan bestellen op dvd?
ben al zolang opzoek naar deze film maar ik kan hem nergens vinden....

Leuke film, niet super, maar gewoon amusant. Goed spel, dat zeker.

avatar van BlueVelvet
Het boek is erg leuk, de film ietsje minder maar zeker de moeite waard.

avatar van thomzi50
Ik vond het boek erg sterk, vond de film daarna lichtelijk tegenvallen. Weet niet precies waardoor, maar de film voegde totaal niets toe aan de film - sommige teksten waren letterlijk - en de personages in de film vind ik allemaal net iets minder tof overkomen dan in het boek. Het kwam niet helemaal overeen met de voorstelling van het boek en liet bovendien nog best wat dingen er uit. 3*

avatar van thomzi50
Kan iemand mij vertellen waarom het enige wat de Barrytown boeken concreet verbond, namelijk dat het zich allemaal afspeelde bij hetzelfde gezin en met dezelfde mensen, uit de film is geschrapt? De hoofdpersonen in The Van, The Snapper, The Commitments, hebben allemaal andere namen geloof ik. Waarom?

avatar van Baggerman
Hier hou ik van: een film over gewone mensen (nou ja, van gewone afkomst) met kleine drama's die toch een film lang kunnen boeien.
Vooral Hollywood kan een voorbeeld nemen aan dit soort films. Je hebt geen explosies en crashende auto's en mooie mensen nodig om een mooie film te maken!!!

Ieder mens heeft een interessant verhaal, iets wat een programma als 'Man bijt hond!' bijna dagelijks bewijst en van mij mogen er wel wat meer van dit soort films worden gemaakt.

avatar van Biglia
Colm Meaney is een geweldige acteur, behalve in Star Trek maar dat ligt aan de serie.

Ik heb deze film op dvd thuis liggen, en ik wil 'm wel een keer zien. Echter, ik lees steeds dat deze film het laatste deel van een trilogie is. Is het dan wijs om die 2 andere films eerst te zien? En hoe heten die 2 andere films uberhaupt?

avatar van Baggerman
Het zijn alle drie afgeronde verhalen. De andere twee zijn deze:

The Commitments

en

The Snapper

Volgens mij zijn ze alledrie gebaseerd op verhalen van Roddy Doyle en spelen ze zich allen af in Barrytown, vandaar de 'Barrytown-trilogie'.

Dank je voor het antwoord. Dan kan ik straks mooi The Van gaan kijken.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
The Van is niet bijzonder maar leuk om een keertje mee te pakken.

Verwacht niet een doorsnee comedy, de personages en het verhaal zijn beter onder te verdelen in een luchtig drama dan in comedy.

Had verwacht dat The Van wat meer comedy was, maar vind hem zonder meer nog steeds geslaagd in zijn opzet.

Baggerman schreef:
Het zijn alle drie afgeronde verhalen. De andere twee zijn deze:

The Commitments

en

The Snapper

Dat is juist.
The Snapper en The Van zijn beide geregisseerd door Stephen Frears, The Commitments door Alan Parker.
The Van is een leuke film, maar persoonlijk vind ik hem de minste van deze "trilogy". Het is vooral Colm Meaney, die deze film draagt en die is altijd goed voor anderhalf uur amusement.