La Morte Vivante (1982)

Frankrijk
Horror

geregisseerd door Jean Rollin
met Marina Pierro, Françoise Blanchard en Mike Marshall

Cathérine (Françoise Blanchard) is een jonge vrouw die uit de dood opstaat en op zoek gaat naar sporen uit haar verleden. Zij belandt in een kasteel waar haar hartsvriendin (Marina Pierro) woont, die nog rouwt om de dood van haar 'wederhelft'. Cathérine kan niet meer spreken en alleen overleven door het drinken van veel bloed...

Typesche jaren 80 b-filmpje. Slecht. Wel aardige vrouwtjes. Maar voor de rest het kijken niet waard.

avatar van FatMike
Laat ik om te beginnen eerst zeggen dat ik gebruiker JACHOFFIE
verre van serieus neem:

-"typisch jaren 80 b-filmpje. Slecht". Hier wordt zeer de indruk gewekt
dat alles uit de jaren 80 slecht is.

-Jachoffie heeft 3 films 5 sterren gegeven, waarvan er 2 niet in zijn persoonlijke top 10 zitten. Beetje vreemd om lager ingeschaalde films wel in je persoonlijke top 10 te zetten.

Tot zover gebruiker Jachoffie, over naar La morte vivante.

Niet de beste film van Jean Rollin, maar zeker de moeite waard.
Vooral als je de trotse eigenaar bent van de Encore speciale 3 disc
editie. Een fraai vorm gegeven omslag en een prachtig boekje.
De 3e schijf is overigens de soundtrack van de film.

Ondanks de voorspelbaarheid en niet altijd even goede acteerprestaties is La morte vivante een mooie kijkervaring.
Het is allemaal net iets meer dan bloot en bloed, maar omdat te begrijpen zul je deze film zelf moeten bekijken.

Een ruime 3,5 ster!

FatMike

avatar van nightbreed
Deze film is huilen met de pet op.
Het acteren lijkt echt nergens op, van bar en bar slecht tot af en toe theatraal.
De effecten zijn te slecht voor woorden, alleen de gore in de laatste scene ziet er nog een beetje uit.
Het script zit vol gaten en het grootste gat is dat een meisje dat 2 jaar geleden overleden is er niet uitziet alsof ze 3 seconden geleden overleden is (nee, dat komt niet omdat het een horrorfilm is want er was op dat moment nog geen hocus-pocus aan te pas gekomen).
En dan nog het totaal non-functioneel bloot waardoor de film verdacht veel van een exploitatiefilm wegheeft.
Omdat het allemaal echt te belachelijk voor woorden is heb ik een paar keer met open mond zitten kijken waardoor ik toch enige waardering voor de film heb gekregen.
Hou je van slechte films, hou je van 'Nacht van de Wansmaak' titels dan kan ik je deze zeker aanraden.

avatar van brucecampbell
Mijn tweede Rollin is weer een geslaagde kijkervaring.
Aparte variant op het zombie-thema die echter veel te lijden heeft onder het lage tempo, maar dit wordt ruimschoots goedgemaakt door de degelijke gore en het prachtig einde.
De acteerprestaties waren inderdaad niet van een hoog niveau en het feit dat het meisje er nog uitstekend uitziet na meer dan 2 jaar dood te zijn geweest is wel een enorme blunder, maar de sfeer van het Franse platteland in combinatie met (zombie) horror is dan wel weer geslaagd.
Op naar de volgende Rollin.

avatar van wendyvortex
Na het geweldige Requiem For A Vampire is dit mijn tweede Rollin.
En ik geloof dat het mij wel ligt Rollin's combinatie van sex en horror.
Hou rekening met niet al te sterk acteerwerk (die Amerikanen zijn duidelijk Fransen) en een relatief laag tempo.
Maar sfeer te over, erotiek en paar fijne geslaagde gore-scenes.
Beetje een kruising tussen Nacht van de Wansmaak en arty.
Een romantische lesbische zombie-film.
En bij mijn weten de enige film in dit sub-genre.

avatar van Boeikens
Matig

Alhoewel vooral gekend voor zijn vampier-sex-horror combinatie vond ik deze naast Les Raisins de la Mort toch de betere van zijn reeks.
Ook hier weer het obligatorisch kasteel, de sfeerbeelden en de, wat minder aanwezige, naaktscènes. De gore is bij vlagen goed maar de FX blijft, zoals gewoonlijk erg matig.

avatar van Triple G
Nah, acteerwerk was dermate dramatisch dat ik dit geen fatsoenlijke film meer kan noemen. Al is met het idee en de combinatie van sex en horror weinig mis, met acteerwerk van een kleuterschoolniveau kan ik toch echt helemaal niets. Iemand interesse in de DVD met prachtig kaftje? Ik mieter 'm weg.

avatar van Nitrouz
La Morte Vivante rust vrijwel volledig op sfeer en setting welke allebei best aardig is, want de acteerprestaties en het verhaaltje daarbij zijn natuurlijk bedroevend. Het bloot is daarbij ook alles behalve functioneel te noemen, maar een miskoop kon ik deze 'Vampire Edition' niet noemen.

Want op zich is deze film van Jean Rollin wel een ervaring te noemen. De film uit de jaren 80 heeft bevat bedroevend slecht acteerwerk waar je alleen al bij de Amerikanen ziet dat het gewoon Fransozen zijn. Ook valt het vrouwelijk schoon toch ietwat tegen, want qua bloot is er genoeg, maar een doodgewone hetero man zal hier niet echt van genieten.
Het verhaaltje is natuurlijk ook simpel zat, maar toch wist het mij als kijker best te interesseren. Echt saai werd het nergens, en bij vlagen mooie muziek maakt dit alles nog best een aardig filmpje. .De sfeer is in orde en het kasteel ziet er van binnen mooi uit.

Een mooie finale bevat La Morte Vivante wel trouwens, want de gore is hier schitterend 'smerig' in beeld gebracht en het is zelfs redelijk overtuigend wat er gebeurd, halve ster erbij!

Reinbo
Wat een absurd lage scores hier. Prachtig stijlvolle en sensuele 'Zombie' film. Kan zich makkelijk meten met het beste werk van Argento. Voor wie van sfeer, mooie dames en een beetje bloed houdt. Absolute aanrader voor hen die zich aangesproken voelen. 4*

avatar van RuudC
Zo zie je maar dat wanneer Jean Rollin het seksaspect achterwege laat, de films ineens een heel stuk beter vol te houden zijn. Niet dat La Morte Vivante een serieuze film geworden is, maar ook op dat vlak zijn er verbeteringen. Het plot is in elk geval wel vrij onorigineel. Aangezien er weinig middelen meer te verzinnen valt om doden tot leven te wekken, blijft chemisch afval altijd een goeie. Ook het ‘slachtoffers zoeken om je vampier (of een ander willekeurig monster) in leven te houden’ is vaker en beter gedaan. Desondanks verveelt dat thema zelden.

La Morte Vivante is vooral pulphorror. Er zijn twee seksscènes, en die zijn ook hier niet de moeite waard. Maar als er een ding is wat ik nooit van Rollin verwacht had, dan is het wel dat hij gore effecten zou gebruiken. Toegegeven: het ziet er wel verdomde goedkoop uit, maar toch waren het voor mij de hoogtepunten van de film. Met name hoe een slagaderlijke bloeding (buiten beeld) er voor zorgt dat iemand steeds bloed in haar gezicht gespoten krijgt. Fantastisch! Het is dat Rollin nooit echte porno gemaakt heeft, anders zou je kunnen zeggen hij duidelijk ervaring heeft met het maken van dat soort shots. Het verhaal verder is vrij ridicuul. Visueel is het best aardig, mede door de prima gekozen locaties. Het hoogtepunt is zonder twijfel het moment waarin een vrouw een toorts in haar gezicht geduwd krijgt en in het volgende shot plotseling zelf als een brandende fakkel door de nacht rent. Ik had buikpijn van het lachen! Nee, het is wederom geen beste film, maar in elk geval had La Morte Vivante zijn momenten. Mocht je het echt niet kunnen laten om een film van Rollin te zien, dan is dit geen verkeerde.

avatar van Halcyon
Wordt weleens de beste film van Jean Rollin genoemd. Verhaaltechnisch valt die stelling inderdaad te verdedigen, aangezien het scenario meer diepgang en emotie bevat dan de rest van zijn films. Aan de andere kant spreekt het gebrek aan "sfeer" (hoe subjectief wil je het?) niet bepaald in het voordeel van de status van deze film. Het grootste deel is gefilmd bij daglicht en mist daardoor het authentieke gothische karakter dat bijvoorbeeld Fascination wel heeft. Ik heb ook de indruk dat nachtopnames meer Rollin zijn ding zijn, want het valt me op dat deze, mede door goede belichting, veel beter geschoten zijn.
Verder blijft Rollin een eigenaardige man en The Living Dead Girl bijgevolg een eigenaardige film. Smerig ook, met momenten, al zijn de effecten te goedkoop om indruk te maken. Veel bolognèsesaus en bloedpompjes die te opzichtig in beeld komen. Eén troef maakt deze prent toch het kijken waard: de bloedmooie Marina Pierro (de brunette).

avatar van Richard_Voorhees
Inmiddels de derde Rollins film die aan mijn netvlies voorbij kwam.
Ik zie dat er toch een aantal mensen vinden dat dit een sfeervolle film is. Ik vind dat alleen best wel meevallen. Ik kan me wat dat betreft bij Halcyon aansluiten, want veel is inderdaad overdag geschoten, waardoor de bedoelde sfeer al moeilijker overgebracht kan worden.
De scene waarin de twee "Amerikanen" het meisje voor het eerst zien bijvoorbeeld. De locatie is geweldig en Rollins probeert hier zeker wat sfeervolle shots uit. Het komt alleen niet over.
Verder is het acteerwerk best slecht, maar dat was te verwachten. De gore ziet er nog best aardig uit. Het oogt natuurlijk allemaal wat goedkoop, maar ik vind sommige CGI effecten van tegenwoordig er heel wat beroerder uitzien dan dit.
Wederom een typisch filmpje van Rollins.

Halcyon schreef:

Als dit verhaaltechnisch een van zijn betere films, kan ik er wel mee kappen. Vond het een waardeloos scenario. Een dode meid staat op uit de dood door toedoen van een stel graverobbers en wat volgt is een stel nogal willekeurige moorden. That's it. Vond het erg karig en ik ben wel wat gewend. De acteerprestaties zijn totaal waardeloos, de film ziet er zeker 15 jaar ouder uit en vond het sowieso visueel helemaal niets. Vond de sfeer (met name dagopnamen) zo goed als ontbreken.

De twee sterren zijn puur voor de kills, die vermakelijk zijn. Aangezien dat alles bij elkaar zo'n 5 minuten duurt (en de kills als je bijvoorbeeld Fulci of ander Italiaans genrewerk kent nu ook weer niet zo heel bijzonder zijn), zijn twee sterren meer dan voldoende.

avatar van RuudC
La Rose de Fer is aardig vanwege de sfeer en Le Frisson des Vampires is een goede psychedelische vampierenhorrorfilm, maar daar houdt het eigenlijk ook wel mee op.

avatar van Halcyon
mister blonde schreef:
Dan kan je zijn andere films met gerust gemoed links laten liggen . Tenzij je voor het pulpgehalte gaat.

Vind pulp leuk, hoor. Ben groot fan van een aantal Italiaanse meesters, maar ook daarbuiten weten allerlei soorten pulp me te bekoren. Hier zijn de zaken die ik noem echter te ver onder de maat (ook naar al verlegde maatstaven) en is de pulp niet leuk (of frequent, innovatief etc.) genoeg om de boel te redden. De 2 sterren gaan er echter wel in zijn volledigheid naar. Vond zijn bijdrage aan the Virgin among the Living Dead al leuker bijvoorbeeld.

@ Ruud, bedankt voor de tips.

avatar van Metalfist
Zowaar één van zijn betere films

Jean Rollin heeft een vreemde aantrekkingskracht op mij. Indertijd ooit eens een poging gewaagd met Fascination, die me vrij redelijk beviel, en nadien op wat rommelmarkten/acties van FRS eens wat meer van zijn oeuvre aangeschaft. Een aanschaf die tot nu toe nog niet echt zijn geld waar was want Requiem for a Vampire en Lips of Blood konden allebei op een volledige 1* rekenen terwijl The Nude Vampire er een halfje extra wist bij te sprokkelen. The Living Dead Girl is de voorlaatste film die ik nog uit mijn collectie moet zien.

En het is na Fascination zowaar het beste wat ik tot nu toe ben tegen gekomen. Grapes of Death kan daar misschien nog over gaan doordat Rollin het daar ogenschijnlijk over een compleet andere boeg gooit maar soit. The Living Dead Girl is echter nog altijd geen goede film. Wat al wel sowieso een pluspunt is, is dat de Fransman zich hier niet laat verleiden tot meer naakt dan wat anders, zeker Requiem for a Vampire veranderde na een tijd in een notoire porno. Hij gaat hier meer de verhalende toer op en uiteindelijk blijkt het nog niet zo'n slecht concept te zijn. Wat Catherine nu juist moet voorstellen is me nog altijd onduidelijk want een zombie is ze niet (daarvoor is ze te verzot op bloed) en een vampier is het ook niet (ze slaapt niet in een doodskist en kan perfect in de zon lopen) dus laten we het maar houden op een mengeling van de twee, namelijk een Zompier zoals Xander Harris er ooit een samenstelling van maakte. De climax kan er dan ook zeker en vast mee door en het is zonde van het trage tempo dat de film er op nahoudt waardoor de 86 minuten wat beginnen te slepen.

Verrassend genoeg wel wat gore in The Living Dead Girl. Fascination komt hier nog het dichtste bij in de buurt denk ik, al is het ook alweer een tijd geleden dat ik die nog heb gezien, maar het ziet er allemaal nog niet zo slecht uit. Beetje knullig soms maar liever dit soort effecten dan met de computer. Alleen zonde dat de cast weer van een bedroevend niveau blijkt te zijn. Het is niet het slechtste dat ik heb gezien in één van Rollin's films maar de Engels pratende Fransozen zijn toch wel erg slecht. Hier en daar ook nog wat continuïteitsfoutjes (Barbara die een camera weggooit en opeens een andere rond haar nek heeft hangen) maar gelukkig ook nog wat schoon vrouwvolk en dat is altijd mooi meegenomen. Die Rollin wist ze wel te kiezen in ieder geval.

Jaja, een verdubbeling in score ten opzichte van zijn twee vorige films die ik heb gezien maar het resulteert nog altijd wel in een onvoldoende. Gelukkig zijn de DVDs uitgebracht in een heerlijke editie met mooie covers dus ze staan wel mooi in de collectie. Of dat genoeg is om hier een nieuwprijs van 10 euro aan te betalen? Voor mij alleszins niet.

avatar van Collins
Film die het moet hebben van wat kills, wat gore en vrouwelijk naakt. En ook een beetje van de aardige setting. Kasteel en crypte. Beide sfeervol.
Het verhaal is erg mager. Veel meer dan 'vrouw staat op uit de dood en heeft behoefte aan vlees en bloed' is het niet. Regisseur Jean Rollin heeft aan dit povere gegeven voldoende om er 86 minuten film mee te vullen. Dat zijn veel minuten. Het bekijken van de film, die zich strikt houdt aan dat ene plotgegeven en geen enkel verrassend zijpad inslaat noch enige karakterverdieping toepast, valt dan ook niet mee.
Gelukkig wordt er gemoord en is er gore. Goed uitziende smerigheid met spuitend bloed en afzichtelijk rauw vlees dat met smaak verorberd wordt. Het zijn de hoogtepunten in de film.
Het acteerwerk is van bedenkelijk niveau. Theatraal en lachwekkend into character. De actrices zijn duidelijk niet geselecteerd op hun acteertalent. Meer op hun fysieke talent. En die fysieke mogelijkheden worden flink geëxploiteerd. Niet per sé vervelend, maar als middel om de film naar een hoger plan te tillen werkt het niet.
Wonderbaarlijk trouwens hoe gemakkelijk die vrouwen steeds hun kleding verliezen. Deed me denken aan een comic/cartoon over een geheim agente die bij het minste of geringste met een kledingstuk bleef haken achter een spijker en op die manier steeds eindigde in haar ondergoed. Beetje minder uitdagend dan het gedrag van de dames hier, maar de strip was volgens mij Brits en dus iets braver. Kan trouwens best zijn dat de beschrijving niet helemaal klopt, hoor. Als het opgeroepen beeld maar duidelijk is.
Hoe dan ook, "La Morte Vivante" is niet veel meer dan tijdverspilling.

avatar van alexspyforever
Na Fascination had ik zin om nog meer van Rollin te zien. Dit is blijkbaar een van zijn populairdere films. Er zijn hier niet zo veel seksscènes en het bloot is nu ook niet overdadig. Er zit echter wel een leuk verhaal in maar zoals Collins al aangaf houdt de regisseur zich strikt aan ene verhaallijn en is er van karakteruitdieping weinig sprake. Er is een zijplotje met het Amerikaanse koppel dat nog van enig belang blijkt maar echt interessant is dit niet. De scènes met de 2 vriendinnen zijn dat wel, het naakt en de gore zijn zeker te pruimen. Ik vond ook de flashbacks mooi. Het had nog wat meer gemogen, ik miste een stevige seksscène tussen de 2 vriendinnen om het helemaal af te maken. Ik had het wat perverser verwacht.

avatar van Phantasm
Niet echt goed en niet echt slecht, leuk om een keer gezien te hebben.