Hail, Caesar! (2016)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Japan
Komedie / Mystery

geregisseerd door Ethan Coen en Joel Coen
met Josh Brolin, George Clooney en Alden Ehrenreich

Hollywood, de jaren 50. Het verhaal volgt een dag uit het leven van Eddie Mannix (Josh Brolin), studiobaas en producer van filmstudio Capitol Pictures, die geconfronteerd wordt met een reeks problemen om op te lossen. Op het moment dat superster Baird Whitlock (George Clooney) verdwijnt moet Mannix meer doen dan een probleempje oplossen.

wibro schreef:
(...) Komisch vond ik ook de scènes met die matrozen in de kroeg en de waterballet scène met Scarlett Johanssen met verwijzing naar de MGM musicals "On the Town" en "Neptune's Daughter". Moet er dus wel bij gezegd worden dat als je helemaal niets hebt met de oude Hollywood cinema deze film je waarschijnlijk onvoldoende zal aanspreken.
Je slaat de spijker op de kop. Het leukste van deze film zijn de opnieuw in scène gezette fragmenten uit naoorlogse kaskrakers. Als je niet bekend bent met de films uit die periode dan mis je de essentie van deze film, want de rode draad van het verhaal zelf stelt niet zoveel voor.

avatar van zaaf i
bij her- herziening vallen weer meer kwartjes. het is een sterke film met een sterke boodschap. dat wordt (mij) duidelijk bij het opnieuw hierbij stilstaan. maar ook de humor en de details vallen meer op en vallen beter.
maar wat me het meeste opviel: ik haalde tussendoor soms een biertje en zette na de dialogen de film op pauze. wat een prachtige shots krijgen we voorgeschoteld!
waar we ogenschijnlijk makkelijk aan voorbijgaan, dit is kunst.

avatar van Sergio Leone
Vermakelijk.

Hail, Caesar! is een aangename mix van parodie en ode. Er zitten heel veel knipogen en verschillende elementen in een ietwat chaotisch overkomend plot. Niet dat het niet te volgen valt, integendeel, maar de focus verlegt zich nogal eens.

Door de afwisseling kunnen een heel aantal acteurs hun ding doen, zij het vaak kortstondig. Hoe dan ook levert het wel een aantal grappige scènes op. Josh Brolin is uitstekend als kapstok waar de meeste gebeurtenissen zich rond afspelen. Ook Alden Ehrenreich als eendimensionale westernacteur kan wel wat met z'n rol.

Verder niet al te hoogstaand. Af en toe miste ik wel wat scherpte, wat meer durf of spitsvondigheid, al heb ik niet het idee dat de Coens dat echt hebben geprobeerd. Als tussendoor is Hail, Caesar! evenwel prima.

avatar van Lovelyboy
Vlees nog vis die geen voldoende verdient. Behoorlijke misser van de Coens die wellicht nog wel een bepaalde stijl hanteren en mooi jaren '50 sfeertje creëren maar verder noch lollig nog boeiend zijn.

Of het moeten de spaarzame momenten zijn rond Doyle's wankele stappen in een andere genre zijn en McDormand met haar kleine ongelukje, verder is er weinig herinneringswaardigs aan Hail, Caesar. Zoals gezegd, grappig is het niet, bepaalde ontwikkelingen voorspelbaar en de meeste karakters en acteerprestaties niet noemenswaardig.

Hoewel er wel gepoogd wordt met buitenissige karakters en dialogen een typisch Coen productie neer te zetten. Het blijkt maar weer wat voor geweldige prestatie andere films zijn waarin deze mix wel slaagt want een wankel evenwicht is het en blijft het, Hail Caesar kan wat dat betreft snel vergeten worden.

Wie schrijft zo n scenario?
En wie geeft dan nog het fiat om er een film van te maken?

Ah ja, de gebroeders Coen.
Mocht Fritz Nobody dit hebben geschreven het lag al lang in de prullenbak.

Komisch? Voor sommigen misschien, maar heb geen enkel moment zelfs maar een glimlach geproduceerd.
Verwijzing naar andere films, naar de communistenjacht..? Pff..

Nog het meest genoten van de matrozendans, een scene die ik echter onbesproken zal laten in mijn stamcafé.

avatar van Fisico
Weinig overtuigende film van de Coen-brothers. Op zich wel fijn om net als in pakweg The Player (1992) van Robert Altman of Tarantino's Once upon a Time... in Hollywood (2019) filmopnames te zien in een film, maar ik had toch net dat tikkeltje meer verwacht van de broers. Uiteraard is dit eerder een komedie, alleen jammer dat het komische stuk niet altijd uit de verf komt.

Technisch eigenlijk nog vrij prima waarbij verschillende plots moeiteloos doorheen het beeld schuiven met als centraal figuur producer Eddie Mannix die naar verloop van tijd het noorden dreigt te verliezen. De slecht acterende cowboyheld die moet inspringen voor een serieuze rol, de filmactrice (Scarlett Johansson) die ongewenst zwanger is ... het is allemaal niet niets waarvoor hij een oplossing moet vinden. Het grootste probleem en the main plot is de ontvoering van zijn topacteur (George Clooney) in vol Romeins soldatenpak. Alleen is het net dat plot dat het meest zwakke is van de film. Het boeide me weinig en ging zelfs de clowneske toer op bij momenten.

Het aanwezige sterrenensemble is niet in verhouding tot de kwaliteit van de film. De scènes met de westernheld vond ik dan nog de leukste om te volgen. Ook de rol van Tilda Swinton in een dubbelrol is best fijn. Toch is het allemaal net niet ...