Reign of Fire (2002)

Verenigd Koninkrijk / Ierland / Verenigde Staten
Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Rob Bowman
met Matthew McConaughey, Christian Bale en Izabella Scorupco

In een post-apocalyptisch, futuristisch Engeland moeten de Amerikaanse militieleider Denton Van Zan (McConaughey) en de Britse 'fire chief' Quinn Abercromby (Bale) samenwerken om een groep vuurspuwende draken te verslaan. Zij zijn er op uit om na een eeuwenlange rustperiode de mensheid te domineren. Van Zan en Abercromby hopen samen de Drakenkoning te vinden.

Aardige film waarin een post-acolyptische wereld geteisterd wordt door draken. Op veel fronten te vergelijken met Mad Max (vooral de look van de film). Absoluut pulp, maar wel vermakelijk. Mede door het magere verhaaltje is het verloop van de film nogal voorspelbaar. Maar de actie-scenes en special effects zien er wel goed uit en ook Christian Bale en Matthew McConaughey als de drakendoder zijn genietbaar.

avatar van RuudC
Beste drakenfilm tot nu toe. Eveneens een van de betere post-apocalyptische die we in de afgelopen tien jaar hebben mogen ontvangen. Rob Bowman mag zich zeker in de handen met Christian Bale en Gerard Butler, aangezien beide acteurs aanzienlijk in faam gestegen zijn sindsdien. Matthew McConaughey’s naam was al meer gevestigd. Meestal door al die truttenrolletjes. In Reign Of Fire laat hij mede door die volle baard en kale kop zien dat het ook best anders kan.

Reign Of Fire is een erg interessante rit. De decors zijn prachtig, de spanning is goed voelbaar, de cast is erg goed en, last but nog least, de draken zien er fantastisch uit! Zeker de scene waarin ze zo’n draak neerhalen of het moment dat er een hele zwerm over uitgebrand Londen vliegt. Prachtig! Het is jammer dat het niet langer mocht duren. Ondanks dat het een heel enerverende film is, had men van mij wel iets langer stil mogen staan bij de achtergronden van de ramp of de schuilplaats waar de mensen zich al twintig jaar schuilhouden. Het ging me eigenlijk iets te snel. Wel een aanrader!

Het hoogtepunt van deze visueel sterke, effectvolle en prestatiegerichte film zijn de vuurspuwende draken (geniaal geanimeerd en levensecht) en ook de postapocalyptische wereld ziet er gelikt uit. De cast heeft er duidelijk plezier in. Wat jammer van de verhaaltechnisch logistieke fouten.

avatar van Sergio Leone
Amusant voor 'n keertje.

Verhaaltechnisch is het allemaal vrij mager, zelfs voor een post-apocalyptische film. Quinn en co overleven al x aantal jaar, komt er een gekke Texaan voorbij en voor je het weet hebben ze de bron gevonden.
Een gelaagd drama had ik natuurlijk niet verwacht, maar aangezien het allemaal zo makkelijk gaat had een beetje meer zelfrelativerende humor wel gemogen.

Christian Bale is niet geheel onaardig en ook Gerard Butler houdt zich prima staande, maar het is duidelijk dat Matthew McConaughey de show steelt. Door de hoop chick flicks waarin hij acteert zou je vergeten dat hij ook daadwerkelijk een rol kan neerzetten.
Izabella Scorupco is een spijtige toevoeging.

Maar hetgeen Reign Of Fire de meeste punten op scoort is z'n look. Niet alleen het post-apocalyptische Engeland ziet er geweldig uit (hoewel meer herkenningspunten hadden gemogen), het zijn vooral de draken die levensecht overkomen. Op 10 jaar tijd is de gebruikte CGI nog geen tikkeltje verouderd.
De soundtrack gooit dan wel weer wat roet in het eten: klef en schel.

avatar van m1701
Verhaal beetje saai en einde wat standaard
Maar alles er tussen was wel mooi en leuk sfeertje
McConaughey zonder mn mooie kop met haar

Spannende film met uiteraard een goede cast. Eigenlijk is alles OK, behalve dat ik niet overtuigd ben van de special effects. Dat kon beduidend beter en dan was mijn cijfer zeker iets hoger geweest. Ik vind de film wel leuker dan bijvoorbeeld Mad Max.

avatar van Tasha27
Spannende, krachtige science fiction over een wereld die totaal verwoest is door draken en hierdoor veranderd is in een 'levende hel op aarde'. De overgebleven mensen verschuilen zich in een zelfgebouwde vesting en vrezen voor hun leven wanneer ze naar buiten willen omdat er altijd wel een vuurspuwende draak op de loer ligt. Samen met een groep militairen gaan ze de strijd aan. Veel actie, mooie visuele effecten en het geheel is gefilmd in grauwe tinten waardoor ik het gevoel kreeg dat de aarde echt veranderd was in een ellendige, troosteloze leefomgeving die niet meer te redden is. Direct vanaf het begin al spannend! Prima cast met uitstekend acteerwerk en goed camerawerk waardoor het geheel zeer realistisch aandoet. Sterk einde dat niet langdradig is. Mijn waardering: 3,5 sterren.

avatar van Pelagatti
Film viel me een beetje tegen. Verhaal blijft flinterdun, het gaat allemaal te makkelijk en personages blijven oppervlakkig. Draken zagen er prima uit, maar weinig echte spanning. Zelfs Christian Bale stelde teleur, spijtig!

avatar van MDRAIJER
Wat een tegenvaller, en dat met zulke goede acteurs.

Wel toepasselijk dat het nummer Fire van Jimi Hendrix er in voorkomt.

avatar van DutchTakeshiro
Geen onaardige sciencefiction deze film, genaamd Reign of Fire. Het is een aparte film als je het mij vraagt. Uiteraard zijn er meer dan genoeg vergelijkbare post-apocalyptische films, maar nog nooit hebben ze het aangepakt zoals Reign of Fire. Je krijgt dus niet het "dertien in een dozijn" gevoel, en dat is toch altijd wel een uitdaging met dit soort films. Verwacht alleen geen uitgedacht verhaal, want dat krijg je niet. Wel jammer want er had zeker meer in gezeten. Toegegeven: het is zeker lastig om met dit specifieke verhaal iets bijzonders te doen, daarvoor is het bijna te bizar. De film teert verder op genoeg andere pluspunten om het leuk te maken.

Reign of Fire is gezegend met prachtige CGI en effecten. De draken zijn levensecht, en ik kan zeggen dat ze veel indruk op mij hebben gemaakt. Zeker als je realiseert dat deze film al weer ruim 12 jaar oud is! Er werd toen veel minder gestunt met CGI en dat leverde eigenlijk wel interessantere cinema op dan de "overkill" die je tegenwoordig voorgeschoteld krijgt. Tevens is het verwoeste Londen een indrukwekkend decor die effectief een zeer intense/desolate sfeer weet neer te zetten.

Christian Bale speelt weer goed, zoals altijd. Hij speelt een leider die probeert zijn mensen te beschermen tegen draken. Grappig, ik heb toevallig vandaag Exodus: Gods and Kings gezien en daar speelt Bale ook een leider. Er valt niets aan te merken op Bale: zijn acteerprestaties zijn weer van hoog niveau, zelfs in een film als deze. Gerard Butler heeft meer een bijrol in deze film maar doet het niet onaardig en raakt niet onder bedolven door Bale. De meest markante rol is weggelegd voor Matthew McConaughey die een rasechte Amerikaanse G.I. Joe speelt. Hij ziet er indrukwekkend uit in zijn rol en weet een goede indruk achter te laten met zijn acteerwerk. Ik vond hem zelfs een beetje onherkenbaar in zijn rol. Over het algemeen dus fijn acteerwerk van deze drie heren.

Reign of Fire mag zich prijzen met zijn geweldige CGI en goed acteerwerk. Ik heb me prima vermaakt met deze film, en dat had ik toch niet verwacht. Verwacht geen bijzondere beelden maar wees tevreden met wat de film voorschotelt, want we hebben het allemaal toch echt wel slechter gezien. Jammer van het mindere einde, maar dat mag de pret niet drukken. To see list: draken in een post-apocalyptische setting? Check!

deze film komt uit 2002 dus hoeso moeten de special effects beter

PRima film met steengoed acteerwerk.. film kon alleen wat spannender.. maar sfeertje is er wel

Fijn.

Had er niet veel van verwacht, maar was toch best aardig. Ik ben niet zo'n drakenliefhebber, maar dat komt dan vooral omdat ze vaker (bijna uitsluitend zelfs) voorkomen in Middeleeuwse settings en daar heb ik het dan niet zo voor.

Deze film gaat de postapocalyptische toer op. Wil zeggen dat ons troepje mensen nog steeds in semi-lompen in een afgebrokkeld fort zitten, maar gelukkig wel met een autotje (en later militair transport). Maakt de setting toch al een pak aangenamer.

Bale en Butler zijn aardig, maar vond vooral McConaughey erg goed spelen. Z'n rol overtuigde en hoewel ik hem niet herkende aan z'n uiterlijk was het de stem die me deed besluiten dat het toch echt om McConaughey ging. Fijne rol, zo had hij er meer mogen spelen.

CG is verder goed, vooral de draken dan. Voor een film die toch al 13 jaar oud is ziet het er nog scherp en fris uit. De andere effecten (vuur en de wolken) zijn wat minder, daaraan is de leeftijd iets beter te zien. Verhaaltje is verder simpel, maar voor een actiefilm als dit is dat niet echt een probleem. Enkel het einde had wel iets epischer mogen zijn, beetje snel afgelopen nu.

Groots was het niet (wel groots opgezet), maar toch een tof actiefilmpje. Paar leuke drakengevechtjes en een toffe McConaughey zorgen ervoor dat het best te pruimen is.

avatar van Ste*
Ik heb me op voorhand best verkneukeld om deze film. Of het nou goed of slecht zou uitpakken, dit moest wel genieten worden. Want wat een heerlijk belachelijk uitgangspunt, maar dan gek genoeg wel weer met een A-list cast.

Uiteindelijk viel het me toch nog tegen, want het is niet echt goed, maar ook zeker niet zo slecht dat het lachen wordt. Uiteindelijk is het vooral niet zo heel léuk. Weet niet precies waar het aan lag, wellicht dat de setting niet zo boeiend. is. De poster is wat dat betreft vrij misleidend, want je verwacht verwoeste steden, maar je krijgt een enigszins vervelende ondergrondse bedoening. Jammer dat film niet meer van de omgeving en de rest van de wereld liet zien. Doordat de locaties best saai en abstract waren krijgt het allemaal toch wat afstandelijks en kleinschaligs over zich.

Pas de laatste 20 minuten wordt het eigenlijk pas wat, het verlaten Londen is best tof (zeker dat shot van het verwoeste Palace met alle draken), en ook de eindscène met de draak (alle draken overigens) is heel behoorlijk gedaan.

De personages waren matig, Bale heeft een vrij vervelende rol. McConaughey viel me dan weer alles mee, waarschijnlijk omdat je hem nauwelijks terug herkend.

Eigenlijk jammer dat een film met een vermakelijk uitgangspunt als dit uiteindelijk toch nog enigszins saaie vlees noch vis wordt. Niet heel goed, niet heel slecht, maar vooral voor het grootste deel niet erg boeiend.

avatar van N00dles
Ik was verrast dat deze film eigenlijk helemaal niet zo slecht was als het gemiddelde me deed geloven.
Natuurlijk, de film is een vergezocht fantasy/postapocalyptisch hybride actie/drama, maar de cast is behoorlijk sterk en ook cgi-effecten zijn opvallend goed voor een film uit 2002 (uitzonderingen daargelaten).

De film is echter ook niet bepaald een meesterwerk te noemen; ik kan niet precies zeggen waar dat aan ligt. Misschien de nogal haastige introductie, met een flauwe quick montage over de ontstaansgeschiedenis van de drakenplaag. Of de vrij saaie eerste helft van de film, dat zich voornamelijk afspeelt op één grotendeels ondergrondse locatie. De set is best groot en mooi gemaakt, maar het verhaal grijpt je nog niet. Pas als de eerste draak in de lucht te zien is, begint het een beetje tot de verbeelding te spreken. Vooral als grote silhouetten zich aftekenen op de grauwgrijze lucht is het indrukwekkend om te zien. Iets minder wordt het als ze vuur spuwen, dan lijkt het net een slechte game-animatie.
Het verhaal weet echter uiteindelijk nergens écht te raken, en met uitzondering van het best wel aardige eindgevecht, is het het vaak vooral gewoon net niet.

Erg grappig trouwens om een nog piepjonge Jack Gleeson (Joffrey Baratheon) in een kleine rol te zien.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Film Pegasus schreef:
Ik heb dit nog in de bioscoop gezien geloof ik. En later een replica van de set met de special effects in Disneyland Parijs. De film is eigenlijk niet zo slecht, al blijft het een blockbuster met een freel beschermlaagje da zo kan doorprikt worden. Verschillende clichés, ietwat standaard verhaaltje, ... Gelukkig laten ze de draken toch voldoende zien. Een amusante film zonder meer, maar daar is dan ook alles mee gezegd.

Blijft een vermakelijke film, al merk je snel hoe cheesy het eigenlijk is. Er had in elk geval zoveel meer mee gedaan kunnen zijn. Vrij clichématige personages en wat meer spanning. Nu is het een apocalyptische film geworden zonder verrassing. Omdat de sfeer ontbreekt, ligt de focus op de actie. En ondanks de mooie draken, wordt daar veel te weinig mee gedaan.

avatar van des1
Ben geen fantasy luvver, maar vond dit toch een behoorlijk genietbare film, vooral omdat de acteurs speelden alsof hun leven er van af hing. Knap van de regisseur om dit zo klaar te spelen. Met name McConaughey was lekker op dreef. Mooie settings - grauw, postapocalyptisch. Een dik verdiende 3,5 *.

avatar van jippie2010
Ik vond het een vrij sfeerloos geheel, dun verhaaltje, en toch tegenvaller als je kijkt naar de line-up.
Jammer, want het had een mooi episch geheel kunnen zijn. *2,5

avatar van Rickyman
Deze actiefilm met draken ziet er mooi gemaakt uit, de bekende acteurs hebben er zin in, met vooral McConaughey in een opvallende rol.
Maar dat slappe saaie verhaaltje eromheen kon mij ook weinig boeien.

avatar van 606
Blijft een coole film ☠

avatar van joolstein
Grote meevaller!!

Regisseur Rob Bowman is vooral bekend van afleveringen van onder andere; X-Files, Star Trek Next Generation en losse afleveringen uit andere Amerikaanse televisieseries. Met Reign of Fire levert Bowman, één van zijn weinige bioscoopfilm-uitstapjes, een aardig actiespektakel, met een fantasievol sciencefiction element, af.

Een film als deze moet het natuurlijk hebben van de special effects. Hier heeft de regisseur niet hoeven te beknibbelen op het budget. Daardoor zien de vuurspuwende draken er overtuigend uit en ook het einde, in een volledig verwoest Londen, ziet er goed uit. Het acteerwerk van met name Christian Bale en Matthew McConaughey is behoorlijk. De dialogen soms nogal onhandig klinken en het verhaal hier en daar onvolkomenheden heeft, is bij deze film eigenlijk niet eens zo heel storend. Voor een avondje lekker ontspannen op de bank was deze rolprent redelijk vermakelijk.