Y Aura-t-il de la Neige à Noël? (1996)

Alternatieve titel: Will It Snow for Christmas?

Frankrijk

geregisseerd door Sandrine Veysset
met Dominique Reymond, Daniel Duval en Jessica Martinez

Het is zomer. In en rondom de boerderij wordt hard gewerkt om op tijd de gewassen binnen te halen. De zon schijnt. Het leven is goed. Tenminste, dat lijkt zo. Al snel wordt duidelijk dat de alleenstaande moeder en haar zeven kinderen een zwaar leven leiden. Niet alleen moeten ze iedere dag hard werken, ook de bezoekjes van hun vader geven weinig reden tot vrolijkheid.

Aardig verhaaltje, maar hier en daar erg saai . 2*

Saai? Ik dacht het niet.
Ik heb ademloos naar deze film gekeken. Niet vannacht helaas - dat was een beetje te laat.
Maar wel toen ie in de bioscoop was, en later nog een keer. Het spel, het kleurgebruik, het verhaal, het is realistisch en magisch tegelijk. En aan het einde schokkend.
(ik weet trouwens 99% zeker dat ik al eens lovend over deze film geschreven moet hebben - staat immers al tijden in mijn top 10)
Het zomer- en wintergedeelte staan volkomen in contrast met elkaar. Het is werkelijk prachtig gemaakt. Ik kan maar niet snappen dat zoveel honderden mensen sentimentele pulp als the green mile waarderen en dat maar 11 mensen deze film gezien hebben.

Een prima film, alleen heb ik, doordat ik in Frankrijk woon, de Franse versie zonder ondertiteling. Wie kan mij helpen aan de Hollandse of desnoods de Engelse ondertiteling?

avatar van danuz
Y Aura-t-il de la Neige à Noël? mag vooral geprezen worden om de totaal naturelle uitstraling en het acteerwerk van de kinderen. Gezamenlijk met hun moeder kon ik me haast niet anders voorstellen dan naar een echt hecht gezinnetje te kijken. Veysset laat het verhaal voortkabbelen en geeft hier en daar wat aanwijzingen. Zo voelde ik als kijker steeds meer mee en vond vooral dat gespeeld van de kinderen enorm vertederend. Daartegenover staat de kille uitstraling van vader en het land, dat zowel erbarmelijk is als moedeloos doet maken.
Vond wel dat de film op het einde (moeders zelfmoordpoging (of dit nu een droom was of niet)) een uitglijder maakt, voelde als een koud bad. Mijns inzien breekt het met het voorgaande uur.

avatar van Rudeo
Weinig over de top maar zeer degelijk drama, snap alleen niet waarom bij deze film staat aangegeven dat het ook een komedie is. Want er was niet veel om te lachen. Moet ook zeggen dat ik het een genot vond om naar dit gezinnetje te kijken.

avatar van sampie
het was een film die mij echt boeide, de moeder en haar 7 kinderen zijn personages die je vanbinnen raken,
de film geeft een heel realistisch beeld hoe het er aan toe gaat op het platteland, zowel positief, de voldoening na het werken, als negatief, het keiharde leven,

ik had mezelf wat misleidt doordat ik in het tv-krantje had gelezen dat een van de dochters zou verkracht worden en dat zou vertellen op kerstavond,
niets bleek daarvan waar,

deze film zou ik absoluut niet onder de noemer komedie zetten,
drama is correct,

de titel van de film kon beter vindt ik.

avatar van josseheijmen
Rudeo schreef:
Je vond het een genot, dan toch maar 3 sterren (een zesje)?

avatar van Rudeo
josseheijmen schreef:
Je vond het een genot, dan toch maar 3 sterren (een zesje)?

Blij dat je het op merkt, het gaat hoofdzakelijk om het gezinnetje en die is goed neergezet waar ik dan ook van genoten heb maar het totaalplaatje van de film vind ik dan wat magertjes. Mischien verhoog ik het cijfer na herkijken. Maar dat is moelijk te zeggen.

avatar van Verhoeven
danuz schreef:
Y Aura-t-il de la Neige à Noël?

Zo vreemd vond ik het niet en het sloot naar mijn mening goed aan op de rest van de film. Vooral de manier hoe haar man met haar omgaat...

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Verhoeven schreef:

Heb er wel een probleem mee, Niet eens zozeer met de zelfmoord an sich, maar met de suggestie dat het droom zou kunnen zijn, de film was zonder dat hele stuk en met het mooie, licht sentimentele, hoopvolle einde beter geweest. Voor de rest een prettig naturalistisch drama. Een uitzichtloze film, maar met altijd een beetje hoop in kleine details en kinderspel.

Kleine 3.5*

avatar van Legan
Een mooie en vaak ook redelijk lichte dramafilm. En dat terwijl er op de achtergrond toch allerlei thema's meelopen zoals kinderarbeid, buitenechtelijke kinderen, zelfmoord, .... Het geheel komt naturel en realistisch over en de algehele uitstraling is uitstekend. Als het in '07 was gemaakt, had ik het ook geloofd.

Het verhaaltje kabbelt in een aangenaam tempo voort waarbij het altijd erin slaagt je aandacht vast te houden. Helaas wordt een groot deel van de ervaring verpest door een einde welke totaal niet strookt met de rest van de film.

avatar van loer
Juist die zelfmoord blijft hangen na het zien van de film. Stevige discussie gevoerd of het nu wel een zelfmoordpoging was of toch niet... Hoe uitzichtsloos kan een leven zijn dat je je zeven kinderen aan hun lot over laat. Niet echt een madame courage of toch wel? Zelf zoekt ze het excuus in het opgroeien in een weeshuis. Ondanks dat de film wat traag was, een film die absoluut de moeite en het nadenken waard is

avatar van Artkramer
Mooie film.

avatar van Norma
Ik verwachte na het lezen van de titel een Franse kerstfilm en kwam lichtelijk bedrogen uit. Nu lees ik hierboven in de synopsis ook "het is zomer op de boerderij" en dat dekt de lading heel wat beter.

Het eerste halfuur heb ik me redelijk vermaakt met de landelijke tafereeltjes in een rozige-oranjetint die me aan de verschoten foto's uit mijn babyalbum deden denken, maar toen het gaandeweg maar geen kerst leek te willen worden (my mistake) en de zoveelste knollen uit de grond werden gerooid begon ik me toch een beetje te vervelen.

Het acteerwerk, met name dat van de kindjes, is heel naturel, alsof je naar een oud familiefilmpje zit te kijken, maar zoals het vaak gaat met die familiefilmpjes: ze zijn leuker als je er zelf bij bent geweest. (al is dat in het geval van dit verhaal te betwijfelen, maar dat terzijde) Mij sprak het allemaal niet zo tot de verbeelding en daardoor was ik tegen de tijd dat het allemaal wat dramatischer werd niet meer zo geboeid.

kappeuter (moderator)
Vanaf 26 november in de bioscoop (re-release via EYE)

avatar van Phantasm
Redelijk drama waar je van moet houden, niet echt mijn ding.