First Love (1939)

Alternatieve titel: Eerste Liefde

Komedie / Muziek

geregisseerd door Henry Koster
met Deanna Durbin, Robert Stack en Eugene Pallette

In deze herschrijving van Assepoester is wees Connie Harding naar haar rijke oom en tante toegestuurd en afgestudeerd aan de kostschool. Ze wordt met open armen ontvangen, vooral bij haar nicht Barbara. Barbara zorgt er echter voor dat iedereen naar het bal gaat waar de familie voor is uitgenodigd, met uitzondering van Connie...

avatar van matthijs_013
Nederlandse filmposter:

Poster from First Love - movieposterdb.com

Volgens mij was Durbin erg bekend in Nederland in haar tijd. Bijna al haar films zijn hier in NL uitgebracht (allemaal onder NL titels)

avatar van Dutchfan
Heerlijke film over de arme Durbin die bij haar rijke familie gaat wonen.

Ze ontmoet daar haar vriendelijke oom,haar gestoorde tante,haar luie neef en haar verwende,valse nichtje.

Als Connie (Durbin) de knappe schatrijke Ted Drake (Robert Stack) ontmoet en verliefd op hem word (en hij op haar),doet haar jaloerse nichtje Barbara (Helen Parrish) er alles aan om deze liefde kapot te maken.

Uiteindelijk worden de gemene mensen gestraft en wint de liefde.

voordat ik naar First Love keek, ben ik naar het toilet geweest. die twee minuten op de wc-bril waren boeiender dan de hele film, en ik heb er alvast meer plezier van gehad. het enige leuke aan First Love, zijn de liedjes, en die zijn er veel te weinig.

avatar van mrklm
Deanna Durbin was één van de beste en populairste zangeressen van haar generatie, maar geen geweldige actrice. Deze film sluit perfect aan op haar kwaliteiten en maskeert haar tekortkomingen met een eenvoudige bewerking van het Assepoesterverhaal en een uitstekende cast. Durbin speelt de rol van Constance Harding, een weeskind dat na haar tijd op een meisjesschool onderdak krijgt bij haar zwijgzame, humeurige oom James Clinton [Eugene Palette], haar door astrologie geobsedeerde tante Grace [Leatrice Joy], haar aartsluie neef Walter [Lewis Howard] en haar verwaande nicht [Helen Parrish]. Een jonge, aantrekkelijke Robert Stack - in zijn eerste hoofdrol - is de sprookjesprins en uiteraard mag Durbin een aantal liedjes zingen. Onder de prima regie van de ervaren Henry Koster zet Durbin één van haar beste prestaties neer, maar de beste momenten zijn voor Palette en Joy, zeker in de even hilarische als voorspelbare finale. Flinterdun amusement is lang niet altijd zo vermakelijk.