Fourteen Hours (1951)

Alternatieve titels: 14 Bange Uren | 14 Hours

Film noir / Thriller

geregisseerd door Henry Hathaway
met Paul Douglas, Richard Basehart en Barbara Bel Geddes

Robert Cosick is een wanhopige jongeman die een slechte relatie heeft met zijn ouders. Bovendien denkt hij dat zijn vriendin niet van hem houdt. Hij besluit dan ook om zelfmoord te plegen en kruipt op de richel van een wolkenkrabber in New York met de intentie om te springen. Politieagent Charlie Dunnigan probeert hem te overtuigen om van zijn plan af te zien.

avatar van Mac Hammer Fan
Vond hem eerst niet op de site omdat de DVD de titel "14 Hours" heeft. Hoewel zowel de Imdb en de DVD-hoes hem als "Film-Noir" catalogeren lijkt het veel meer een psychologisch drama over een jongeman die zelfmoord wil plegen door van een torenhoog appartementsgebouw naar beneden te springen en waarbij verschillende personen hem proberen te overhalen van dit niet te doen.
De sterkste rol is weggelegd voor politie-agent Paul Douglas die hier eigenlijk in de huid van de beste psychiater kruipt. Naast het hoofdverhaal zijn er twee korte romantische maar leuke nevenintriges.
Twee mensen die op een advocatenkantoor zijn om te scheiden en uiteindelijk tot de vaststelling komen dat ze beter bij elkaar blijven. Eigenlijk best grappig in beeld gezet. In de menigte die toekijkt naar "het spektakel" ontmoeten twee jonge eenzame mensen elkaar.
De film won een NBR Award in 1951 en kreeg nog drie nominaties.(Oscar, Gouden Leeuw Venetië en WGA Award)
Fox heeft hem onlangs uitgebracht op regio 1.
Geen topper in mijn ogen, maar toch een genietbare prent.

avatar van jordybeukeboom
Filmdebuut van Grace Kelly

avatar van matthijs_013
Interessante film, met een indrukwekkend en redelijk uitgewerkt verhaal. Het had meer diepgang kunnen hebben, maar goed, het is ook een film uit 1951. Tot vandaag had ik hier nog nooit van gehoord, wat opzich vreemd is aangezien de cast een aantal zeer bekende namen heeft. Naast de drie hier genoemde spelers spelen ook Debra Paget, Jeffrey Hunter, Agnes Moorehead en Grace Kelly een rol. Het nut van de twee sub-plots (met Paget & Hunter en Kelly) ontging me, maar de afwisseling was voor mij een pluspunt. Merkte ik overigens nog kritiek op journalistiek? De journalisten hierin werden als nogal materialistische, onpersoonlijke en sensatiebeluste personen afgebeeld. Opmerkelijk voor een product uit '51.

Oja, dit is geen film noir.

Knappe thriller waarin regisseur Hathaway er goed in slaagt om de spanning anderhalf uur lang vast te houden, met dank aan de mooie rollen van Richard Basehart en Paul Douglas. Interessant daarnaast door de af en toe spectaculaire beelden vanuit de hoogte (de vallende sigaret!) en de aardige bijrolletjes van Debra Paget, Jeffrey Hunter en de debuterende Grace Kelly.

Lang geleden als eens gezien en ik heb gelezen gebaseerd op ware gebeurtenissen eind jaren dertig. Een met vakmanschap gemaakte, nauwgezet in documentairachtige stijl overkomende, boeiende, spannende en soms aangrijpende thriller over een jongeman, die van een richel op de zeventiende verdieping van een hotel in New York dreigde te springen en daarmee voor een waar mediacircus en 'n ware toeloop zorgde (sensatiezucht was er vroeger al). De cast acteerde goed met een vooral geweldige Richard Basehart.

avatar van mrklm
Niet geheel geloofwaardig, maar onderhoudend drama omtrent Robert Cosick [Richard Basehart], een verwarde man die overweegt zelfmoord te plegen door van de richel van een hotel te springen en de eenvoudige verkeersagent Charlie Dunnigan [Paul Douglas], die niet alleen als eerste ter plekke is maar ook de enige blijkt te zijn met wie Robert wil praten. Het is aan Charlie om Robert aan de praat te houden en te achterhalen wat de reden is voor zijn wanhoopsdaad. Het scenario van John Paxton toont echter ook hoe de media anno jaren '50 alles in het werk stellen voor dat ene beeld, dat ene geluidsfragment, alsmede hoe alle publieke aandacht een ingrijpend effect heeft op de levens van toevallige passanten.
Richard Basehart is OK, maar wordt volledig weggespeeld door Douglas die ronduit perfect is als de aardse, behulpzame agent die in een situatie terecht is gekomen waar hij totaal niet voor getraind is. Agnes Moorehead en Robert Keith zijn prima als Roberts kibbelende ouders, bovendien bevat de film van twee filmsterren in wording. Jeffrey Hunter (in zijn tweede filmrol) speelt een jonge toeschouwer en Grace Kelly toont in haar speelfilmdebuut al alles in huis te hebben om één van de grootste filmsterren van haar generatie te worden, ondanks haar kleine rolletje.