Tunes of Glory (1960)

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Ronald Neame
met Alec Guinness, John Mills en Dennis Price

Jock Sinclair is een Schotse Majoor die tijdelijk een regiment onder zijn hoede krijgt. Hij is iemand uit de lagere klassen van de maatschappij die zich heeft opgewerkt. Een geliefde man, maar af en toe iets te ruig. Kolonel Basil Barrow krijgt vervolgens de leiding over het regiment, een man uit de upper-class, die alle goede scholen heeft doorlopen en houdt van discipline. De twee bevelhebbers botsen vrijwel onmiddellijk.

avatar van Villevalo23
Ik meen me te herinneren dat Hitchcock over deze film eens gezegd zou hebben dat het misschien wel de beste film is die (tot op dat moment) ooit was gemaakt.

Zover will ik absoluut niet gaan maar de acteerprestaties zijn inderdaad zeer indrukwekkend. Zowel Alec Guinness als John Mills vertolken hun rol voortreffelijk. Het ene moment voe je sympathie voor de één dezelfde persoon je een minuut later irriteert en de ander juist 'beter' lijkt.

Het verhaal kon mij niet geheel bekoren, maar de film was zeker zeer goed in elkaar gezet.

20 november 2010

15:40 - 17:20