
Fame (1980)
Verenigde Staten
Muziek / Drama
133 minuten
geregisseerd door Alan Parker
met Irene Cara, Lee Curreri en Laura Dean
Een groep jongeren wordt aangenomen op een school voor toneel, dans en zang. Vier van deze jongeren worden gevolgd in de keiharde wereld waar alleen perfectie mogelijk is.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=gUepLHaY760
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.
Links
Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op AmazonIMDb (6,6 / 20317)trailer (YouTube)album (MusicMeter)boek (BoekMeter)iTunes: € 7,99 / huur € 2,99Pathé Thuis: vanaf € 9,99 / huur € 2,99Er zijn 2 dingen waarvan Parker geen kaas gegeten heeft: Het audiovisuele vlak en diepgang.
Het flauwe verhaal registreren, meer gebeurt er niet. Verder zeer saaie decors ook. Het lijkt een beetje of Parker tegen zijn setdesigners heeft gezegd: Zorg dat het snel klaar is en laat het vooral niet teveel kosten. Het is leeg en het ziet er niet uit.
Die diepgang dan. Ik kan best appreciëren dat er een stuk drama in de film moet zitten. Eigenlijk nog niet eens z'n slecht drama maar enkel geeft Parker de kijker niet de kans om dit allemaal even te verwerken. Er zijn veel te veel personages en Parker weigert er diepgang in te gaan steken. Tja, die ene heeft problemen thuis en de andere kan niet lezen. Wat boeit mij dat? Ik kan ze nauwelijks.
Verder is het hele gehuppel door de film meer irritant dan mooi. De fame song zelf viel mee, de rest is gewoon slecht.
*
Was ik van plan, maar die goesting is serieus afgenomen.

Het klinkt raar, maar in principe zou de film nog langer moeten duren om tot zijn volledig recht te komen, maar de film duurde al zo lang!!! Ik kan dus begrijpen dat het voor velen een saaie zit was. Ik vond hem ook maar matig, zeker als dansfilm. Gelukkig kan je al vlug je favoriete personages eruit halen en je dan daar het meeste van de speelduur aan vastklampen.
Haalt in mijn ogen hetzelfde niveau als de remake.

Helaas blijven de karakters wat mij betreft veel te oppervlakkig om me echt erin te kunnen verplaatsen. Maar qua dans en muziek kom je wel aan je trekken bij deze film. Vooral voor begin jaren 80 was het een behoorlijk opvallende film. Want iedereen had het over Fame.
De personages in de film zijn veelal niet interessant, op de jongen met derode krullen na en de verhaallijnen in de film komen pas veel te laat op gang en daardoor dobbert de film lang als een stuurloos schip rond. Als de kapitein dan echter aan boord komt is het echter al te laat en is het schip al bijna gezonken.
Daarnaast is de aankleding flets en oogt de film op sommige punten echt behoorlijk gedateerd. Ja ik was blij dat de film afgelopen was, ondanks dat het laatste gedeelte dan nog het beste gedeelte van de film was. Snel vergeten dit, zou ik zeggen.
1,0*
Pas sinds een aantal jaar geleden ben ik tot de conclusie gekomen dat ik een zwak heb voor dansfilms. Het begon met Step-Up 2 en niet lang daarna probeerde ik aan de klassiekers à la Grease te geraken maar wegens geld- en tijdgebrek was ik daar mee gestopt. Wanneer ze echter nog eens zo'n klassieker op televisie geven, dan neem ik hem meestal wel op om hem later eens op een rustig ogenblik te bekijken. Gisteren was zo'n rustig moment dus leek het de perfecte gelegenheid om me nog eens te laten onderdompelen in de wereld der dans.
Maar dat is niet echt een succes te noemen. Ik kende het gelijknamige nummer (en kan waarschijnlijk zoals iedereen het refrein meezingen) maar daar stopte het bij mij. Ik had wel eens beelden gezien van een remake maar van de serie had ik nog nooit gehoord. Misschien wel eens achter gaan want volgens mij komt dit allemaal veel beter tot zijn recht in een serie van een x aantal afleveringen. Het grote probleem waar Parker dan ook op stuit is dat het verhaaltechnisch gewoon niet boeiend is. We volgen een aantal tieners die ten alle kosten het willen maken in de showbusiness maar ik had al problemen met te verstaan waarom de helft van de mensen die we volgen in godsnaam in die school is binnen geraakt. Neem nu iemand als Doris, gewoon een enorm vervelend iemand die doorheen heel de film gewoon niets van talent laat zien! Parker maakt dan ook de jammerlijke keuze om zich op haar problemen te concentreren waardoor de meer interessantere personages het onderspit moeten delven. Zelf vond ik de verhaallijn van Leroy veel interessanter en wou ik echt wel weten wat er verder gebeurt met de zwangere Hilary Van Doren. Is het kind van Leroy, is het van iemand anders, ... Ontzettend jammer dat men hier niet de nadruk op heeft gelegd in plaats van een vervelend typetje zoals Doris. Gelukkig wordt die verhaallijn nog iet of wat gered door de aanwezigheid van de Ralph en Montgomery en de vreemde driehoeksrelatie waarin ze terecht komen. Wanneer de aftiteling echter over het scherm loopt, zit je toch met een hele hoop vragen van wat er nu eigenlijk met de rest van de mensen gebeurt (zo ook Coco en de ontluikende relatie tussen haar en Bruno Martelli maar ook de omvang van de misbruikte fotoshoot). Ik heb geen idee hoe de serie verloopt maar het lijkt me logischer dat je per jaar dat ze in de school doorbrengen, een apart seizoen maken want nu krijg je gewoon alles bij elkaar gepropt zonder dat er ook maar iemand ouder wordt.
Fame heeft er trouwens wel voor gezorgd dat ik toch echt eens achter The Rocky Horror Picture Show moet gaan. In Glee werd er al een aflevering aan gewijd en ook hier zijn ze er vol over te spreken maar dat terzijde. Het einde van die scène is trouwens wel één van de weinige geslaagde evoluties die één van de personages doormaakt. Doris die opeens besluit om haar blouse uit te schieten en mee te gaan dansen op het podium in combinatie met de kop van Ralph zorgde voor een leuke scène. Qua muziek is dit allemaal nogal wat minder. Je hebt natuurlijk de ontzettend bekende titeltrack maar ik had altijd gedacht dat die bij de climax van de film ging gebruikt worden en niet zomaar wat doelloos ergens in het midden. Het nummer heeft ook totaal geen kracht of iets dergelijks. Neen, geef mij dan maar de geweldige scène in de cafetaria als ik een favoriet moet gaan aanduiden. Ik ben sowieso altijd al wel te vinden voor zo'n uitstekend samenspel. Op het gebied van choreografie is wel wat te ontdekken maar het komt allemaal nogal chaotisch over. Er zit niet echt een echte lijn in maar ach, het is wel leuk om naar te kijken.
Ik zei het daarjuist al, Doris is echt een verschrikkelijk personage maar ze wordt ook nog eens ontzettend vervelend neergezet door Maureen Teefy. Ik kan er niet juist mijn vinger op leggen waardoor ik me zo aan haar irriteerde maar gewoon naar haar kijken was al genoeg. Dan vond ik Paul McCrane en Barry Miller veel beter dan haar. Gelukkig dat ze met twee de scènes met Doris nog wat naar naar een hoger niveau kunnen tillen. Gene Anthony Ray was trouwens wel erg vermakelijk als Leroy, de rebelse jongen die niet kan lezen. Blij om te lezen dat hij toch een hoofdrol heeft gekregen in de reeks die hier op volgde. Maar eigenlijk is heel de cast wel van eenzelfde niveau. Het zijn nergens echt geniale rollen en ik verschiet er niet van dat we na deze film van het merendeel van de cast niets meer hebben gehoord maar voor dit soort rollen zijn ze wel goed gecast.
Eerlijk gezegd, ik had er meer van verwacht. Het verhaal verloopt te fragmentarisch, zit vol met fouten en onafgewerkte verhaallijnen maar toch gaat de speelduur vrij snel voorbij en is de cast (met uitzondering van Taffy) goed op dreef. De choreografie verloopt chaotisch maar is nog altijd wel leuk om naar te kijken met als hoogtepunt de cafetaria scène.
Kleine 3*
'k Vond het geen "alledaagse" musical, omdat er eigenlijk niet veel in gezongen wordt. Het is eerder een muziekfilm, waar studenten bv klassieke deuntjes moeten spelen. Dacht eigenlijk dat het titellied op het einde ging komen als een soort finalesong, maar 't kwam eigenlijk totaal onverwacht ergens midden in de film.
De film vond 'k niet echt een film die je moet gezien hebben en moet het toch vooral hebben van het liedje. De film toont wel een beeld van hoe het er in zo'n school aan toe gaat en dat niet alles rozengeur en maneschijn is.
Allerlei ups en downs van de jongeren passeren de revue.
Omdat er zoveel aan bod komt, is de film best onderhoudend.
Qua beeld en uitvoering is de film het niet bijzonder, het gaat om het drama en de zang en dans.
Ik hoor hier ook dat Alan Parker weinig ruimte maakt voor diepgang, maar hoeft hier ook niet. Sommige 'problemen' uit de reeks zijn ook dingen waar jongeren mee worstelen. En zeker in een grootstad als New York met verschillende klasses, verschillende dromen en intenties. Je hoeft het niet te dramatiseren, die dingen horen bij het leven. De ene werkt al wat harder dan de andere. Je hebt er die weten wat ze doen en anderen zoeken nog. Je hebt durvers en denkers. Je hebt er die er alles voor over hebben en anderen wiens frank wat te laat valt.
Knappe, bijpassende muziek trouwens. Terecht dat Irene Cara hier een Oscar voor won. Ik begrijp goed dat weinig van deze acteurs later nog grootse dingen hebben gedaan. Het waren op de eerste plaats kunstenaars (muziek, dans, theater, ...) en dan pas filmacteur. Dat maakt de film net zo goed.
Prima film 3,5
We komen veel te weten over de sociale en familiale achtergrond van sommige scholieren. In New York hebben nogal wat mensen een etnische achtergrond. De ene probeert dat te camoufleren door z’n naam te veranderen; de andere probeert het juist uit te spelen. Rond die leeftijd ondergaan mensen veranderingen. Het overbeschermde muurbloempje Doris bloeit helemaal open. Die vier jaren kunnen een opstapje zijn naar een carrière in muziek, theater of dans, maar voor velen wordt het een desillusie en krijgt de titel een ironische betekenis. Talent is geen garantie op succes.
In de acteerles leren ze dat je in je eigen herinneringen en gevoelens moet graven, en je masker afzetten op het podium. Voor Montgomery betekent dat uitkomen voor z’n geaardheid - een gewaagd onderwerp voor die tijd. Er wordt klassiek ballet gedanst op Het Zwanenmeer, maar ook moderne dansstijlen komen aan bod. Mozart en Beethoven worden uitgevoerd op klassieke instrumenten, maar Bruno vormt met z’n synthesizers een eenmansorkest.
Toen de acteurs op straat dansten tussen de neonlichten en de gele taxi’s, hoorden ze een liedje van Donna Summer. Het titelnummer werd er pas achteraf op geplakt. Tegenover al die uitbundigheid staat de breekbare ballad Out Here on My Own, geschreven door Lesley Gore en met emotie gezongen door Irene Cara. De tekst gaat over de onzekerheid van een adolescent en het zoeken naar een plaats als individu in deze wereld. Wat er ook van hen wordt, alle leerlingen zullen zich die vier jaren herinneren als een bewogen periode in hun leven.
Zeer middelmatige Parker dit. Een regisseur die het wel in zich heeft om een goede film af te leveren, maar verdwaald lijkt te zijn met Fame. Bij deze film voelt het namelijk zelden aan alsof Parker de touwtjes zelf in handen heeft, vond het toch tamelijk amateuristisch opgezet allemaal.
In het begin wil het nog wel een beetje boeien, maar uiteindelijk was ik er weer klaar mee. Toen zat ik helaas pas op minuut 35, en daarna begon de tijd wel heel langzaam weg te tikken. De film verandert geen moment van stijl en blijft voortdurend hangen in losse regie. Opzicht weinig mis mee, maar hier werkt het niet al te best.
Er zitten maar weinig scenes in waaruit ik de hand van Parker kan herkennen. Hier en daar zijn er uitstekend geregisseerde scenes, maar in het algemeen is het allemaal van hetzelfde. Losse dialogen en totaal oninteressante personages die zo de speelduur van 134 minuten een beetje volmaken.
Geen enkel personage voelt echt aan en veel diepgang zit er ook niet in. We komen er eigenlijk nauwelijks achter welke persoonlijkheid er achter die maskers zit en dat is jammer. Ik denk ook dat de film ervoor kiest te veel hoofdpersonages te nemen, want je kan gewoon niet elk personage uitdiepen. Fame is een klassiek voorbeeld van te veel hoofdpersonages hebben en daardoor de mist in gaan.
Verhaal zelf stelt ook weinig voor en het maakte me ook niet veel uit wat de volgende stappen waren van de personages. Het zijn allemaal redelijk standaard verschijningen en zelden boeiend. Ze maken allemaal iets emotioneels mee, hebben allemaal een zwakke kant en willen allemaal zowat op dezelfde manier succes bereiken. Als je je hoofdpersonages zo op elkaar laat lijken zal je niet snel een interessant geheel creëren.
De chaos of druk is nergens voelbaar, maar het plezier ook niet. Je voelt eigenlijk gewoon niks en daarom blijft deze film nogal kaal aanvoelen. Het heeft zeker een aantal degelijke momenten, maar voor Parker zijn doen is dit toch echt beneden alle peil. Hopelijk wordt mijn volgende film van hem weer echt goed, want het vertrouwen begint langzaam weg te glijden.