Indestructible Man (1956)

Misdaad / Sciencefiction

geregisseerd door Jack Pollexfen
met Lon Chaney Jr., Max Showalter en Marian Carr

Een wetenschapper gaat een extreem gewelddadige crimineel, genaamd "The Butcher" die ter dood veroordeeld werd, onbedoeld weer tot leven wekken door middel van elektriciteit. Eenmaal opgewekt is hij sterker dan ooit en zint op wraak op de mensen die schuldig waren aan zijn doodstraf.

avatar van Vinokourov
Tsja, wat moet je hier van zeggen. Matigheid op zijn slechtst of best, tis maar op welke manier je het wilt zien. Indestructible Man een standaard B-filmpje en vooral weinig memorabel.

avatar van otherfool
Butcher Chaney heerst aan alle kanten en doet soms denken aan Bardem in No Country for Old Men. Het Mad Scientist/Frankenstein verhaaltje komt wat traag op gang (niet geholpen door een vreselijke voice-over die de hele film volkletst) maar kent een amusant laatste half uur, als de Butcher met mensen gaat gooien, we sfeervolle scenes in een riool voorgeschoteld krijgen en meer van dat moois.

2,5*.

avatar van megaman
Ondergewaardeerde B-film naar mijn mening. De romantische stukjes zijn soms wat langdradig en de timing van de close-ups van Chaney's ogen is slecht (Voor en na deze close-ups kijkt Chaney niet eens recht voor zich uit ). Maar naast dat heb ik me toch zeer vermaakt met deze charmante B-film. Een aantal jaar geleden zag ik deze samen met andere films als The Phantom from Outer Space (die veel slechter is als deze flick) en via de site CDwow heb ik 'm dan eindelijk binnen weten te halen. Dan komen de (naar mijn mening) goeie punten van deze film die 'm beter maakt dan de gemiddelde B-film uit die tijd: Op de manier waarop de film word verteld, als een dagboek, zuigt je verder in het verhaal en komt realistischer over. Dat element zal best vernieuwend zijn geweest voor die tijd. De manier waarop er over The Butcher word verteld en de plaatsen waar hij eventueel kan zitten sprak me wel aan. Ik geloof dat de The Blob met Steve Mc Queen ook een soortgelijke 'verteller' had. Verder is Chaney lekker bruut en de momenten waarin hij mensen uitschakeld zijn memorabel. Indestructible Man is geen echte aanrader denk ik maar zo slecht als de meeste mensen hier en elders beweren is hij ook niet. Als je 't hebt over echte pulp dan kun je beter films opzetten als Plan 9 from Outer Space, The Phantom from Outer Space en dergelijke trash. Deze B-flick met Chaney voelt net weer iets te solide aan om in het rijtje te zetten van de slechtste films aller tijden. Maar goed, dat is mijn mening

avatar van movie acteurs
Lon Chaney Jr. (zoon van de legendarische Lon Chaney Sr.) doet het hier prettig goed. Helaas komt het soms heel knullig en super braaf over. Maar de film duurde niet lang en kenden wel wat aardige scene's met name op het einde nog een klein ontploffingkje. 3,0.

avatar van alexspyforever
Een typische revengefilm met "Wolfman" Lon Chaney jr. in de hoofdrol. De rol van sterke man past hem wel, maar helaas heeft de film nauwelijks iets te bieden. Zelfs de scène waarin hij op Frankenstein-achtige wijze weer tot leven wordt gewekt is op een flauwe manier gebracht. Op het einde na ook geen noemenswaardige leuke effecten. Zelfs voor de korte speelduur langdradig.

avatar van mrklm
Vlak voor zijn executie belooft Charles 'Butcher' Benton [Lon Chaney jr] dat hij wraak zal nemen op de advocaat die hem heeft laten stikken, alsmede op een aantal andere mensen die hij verantwoordelijk houdt voor zijn aanstaande dood. Hij krijgt zijn zin wanneer een wetenschapper tot de conclusie komt dat hij zijn pogingen om iemand weer tot leven te wekken het beste kan toepassen op een massamoordenaar. Zo gezegd, zo gedaan. Uiteraard laat Butcher, die sinds zijn wederopstanding onkwetsbaar is, zich niet ringeloren door de goede dokter en begint hij aan zijn wraaktocht. Een dwaas verhaal, ondanks de documentaire-achtige benadering met een voice-over. Een paar redelijke actiescènes brengen het geheel zo nu en dan tot leven.