Lo Spettro (1963)

Italië
Horror

geregisseerd door Riccardo Freda
met Barbara Steele, Peter Baldwin en Leonard Elliott

Schotland, 1910: een overspelige vrouw (Steele) en haar minnaar, een arts, lijken te worden achtervolgd door de wraakzuchtige geest van haar kreupele echtgenoot, die ze vermoord hebben.

avatar van Purmerend
Van Cinema.nl

Deze grillige, sfeervolle horrorfilm, een vervolg op The Horrible Dr. Hichcock, werd in slechts negen dagen gedraaid met een zeer laag budget. Het is misschien wel de beste horrorfilm uit de Italiaanse school. Net als in zijn voorganger heet de protagonist Hichcock, als referentie aan de master of suspense. Onder de acteurs bevindt zich Harriet White, die een Engelse speelde in de Florentijnse episode van Rossellini's neorealistische Paisa. Het feit dat ze hier de rol van helleveeg speelt kan ook worden gelezen als een persoonlijke vendetta van Freda, die destijds een felle tegenstander van het neo-realisme was. Actrice Barbara Steele werkte in die tijd uitsluitend in Italië en was, zoals Freda zich herinnert, 'geweldig in het spelen van horror vanwege haar buitengewone ogen.' De Italiaanse acteurs zijn allemaal in Engelse pseudoniemen gehuld.

avatar van Mac Hammer Fan
Enkel te krijgen in de States. Maar zeker de moeite waard voor fans van Gothic Horror.

avatar van Peake
Prachtig stukje Italiaanse Gothic Horror met de altijd imponerende Barbara Steele. Voor Bava fans een must. Argento, die een groot liefhebber van Freda’s (vroege) werk is, gebruikte de geweldige scheermes- scéne later in Crystal Plumage.

avatar van mayhemblik
Spannend en eng maar ik genoot meer van deel één.

avatar van beavis
Niet echt een sequel maar meer een film gemaakt door dezelfde mensen, met eenzelfde soort verhaal, zelfde stijl, weer een dokter die Hichcock heet, weer veel spuiten en gerommel met gif en verdovende middelen en ook weer, na een nogal trage en krakkemikkige aanloop, een aantal verbluffend mooie shots die tot de beste in het "gothic horror" genre behoren.