• 8.608.887 stemmen

Met onder meer: Barbara Steele en Peter Baldwin

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Lo Spettro

"Horror... sharp as a razor's edge!"

Schotland, 1910: een overspelige vrouw (Steele) en haar minnaar, een arts, lijken te worden achtervolgd door de wraakzuchtige geest van haar kreupele echtgenoot, die ze vermoord hebben.

image

Canon Owens

avatar van Purmerend

Purmerend

Van Cinema.nl

Deze grillige, sfeervolle horrorfilm, een vervolg op The Horrible Dr. Hichcock, werd in slechts negen dagen gedraaid met een zeer laag budget. Het is misschien wel de beste horrorfilm uit de Italiaanse school. Net als in zijn voorganger heet de protagonist Hichcock, als referentie aan de master of suspense. Onder de acteurs bevindt zich Harriet White, die een Engelse speelde in de Florentijnse episode van Rossellini's neorealistische Paisa. Het feit dat ze hier de rol van helleveeg speelt kan ook worden gelezen als een persoonlijke vendetta van Freda, die destijds een felle tegenstander van het neo-realisme was. Actrice Barbara Steele werkte in die tijd uitsluitend in Italië en was, zoals Freda zich herinnert, 'geweldig in het spelen van horror vanwege haar buitengewone ogen.' De Italiaanse acteurs zijn allemaal in Engelse pseudoniemen gehuld.

avatar van Mac Hammer Fan

Mac Hammer Fan

Enkel te krijgen in de States. Maar zeker de moeite waard voor fans van Gothic Horror.

avatar van Peake

Peake

Prachtig stukje Italiaanse Gothic Horror met de altijd imponerende Barbara Steele. Voor Bava fans een must. Argento, die een groot liefhebber van Freda’s (vroege) werk is, gebruikte de geweldige scheermes- scéne later in Crystal Plumage.

avatar van mayhemblik

mayhemblik

Spannend en eng maar ik genoot meer van deel één.

avatar van beavis

beavis

Niet echt een sequel maar meer een film gemaakt door dezelfde mensen, met eenzelfde soort verhaal, zelfde stijl, weer een dokter die Hichcock heet, weer veel spuiten en gerommel met gif en verdovende middelen en ook weer, na een nogal trage en krakkemikkige aanloop, een aantal verbluffend mooie shots die tot de beste in het "gothic horror" genre behoren.

avatar van alexspyforever

alexspyforever

• 20603 berichten

Hoewel ik mezelf nu niet meteen een Barbara Steele fan wil noemen, moet ik zeggen dat zij kennelijk toch wel een verschil kan maken. Ik ben meer voor de zwart-wit maar deze gothic in kleur mag er ook wel zijn. Het is het bekende verhaaltje van de gif moord waarbij Margaret (Steele) haar minnaar Dr. Livingstone (Peter Baldwin) weet te overtuigen om haar aan rolstoel gekluisterde echtgenoot (Elio Jotta) om te brengen. Maar na de begrafenis begint het plots te spoken in het landhuis. Margaret en Livingstone worden erg langzaam aan gek van spookverschijningen, geluiden en dergelijke. De huishoudster Catherine (Harriet Medin) lijkt er echter geen last van te hebben. Spannend en verrassend tot aan het einde.Kennelijk is dit een soort opvolger van L'Orribile Segreto del Dr. Hichcock (Film, 1962) - MovieMeter.nl met ook Steele in een hoofdrol en van regisseur Riccardo Freda. Deze had ik 4 jaar geleden al gezien en vond ik toch een stuk minder. En ja toch een aantal brute scènes zeker voor een film uit 1963. Van de 4 films die ik heb gezien van Freda vind ik dit de beste al was I Vampiri ook half van Mario Bava. HOu je van Mario Bava dan is deze 'The Ghost' een aanrader.