Le Combat dans l'Île (1962)

Alternatieve titels: Fire and Ice | Gevecht op het Eiland

Frankrijk

geregisseerd door Alain Cavalier
met Romy Schneider, Jean-Louis Trintignant en Henri Serre

Clément (Jean-Louis Tritignant) is een rechtse oproerkraaier die getrouwd is met de beginnende actrice Anne (Romy Schneider). Hij behoort tot een ondergrondse terroristengroep die vastbesloten is om chaos over de Westerse naties te verspreiden om zo politieke controle te verkrijgen. Hij plant een moordaanslag op een grote socialistische leider, die uiteindelijk mislukt dankzij een informant. Clément gaat erop uit om die informant te vinden em ondertussen laat hij zijn zogenaamde vriend Paul (Henri Serre) op zijn vrouw letten.

avatar van badfans69
Zeer intrigerende film, past perfect bij de franse 'new wave' films

Amazon

Raar dat Romy Schneider op de poster meer op Jeanne Moreau lijkt...

avatar van Mochizuki Rokuro
kos schreef:
Raar dat Romy Schneider op de poster meer op Jeanne Moreau lijkt...

Is ook op DVD viel me vandaag op. Ik viste m uit een DVD-bak en dacht: hé leuk, een film met Jeanne Moreau die ik nog niet ken - bleek het Romy Schneider (ook leuk trouwens).

Link naar de DVD-hoes

avatar van Mochizuki Rokuro
Debuut van Cavalier voegt met name in de soundtrack wel wat eigens toe in de Franse wave die toen gaande scheen te zijn. Soms probeert Cavalier duidelijk iets uit met atonale muziek (ipv de standaard jazzy score) en zwart/wit composities. Maar het blijft een vingeroefening.

Mooie keuze ook om het personage van Schneider te gaan volgen zodra Trintignant naar Argentinië vertrekt om de informant te vinden. Daarvoor focuste de film juist op Trintignant als activist. Dit keuze is eigenlijk het meest geslaagd, omdat hier dus de relatie en niet de politieke inhoud centraal komt te staan. De afwikkeling stelt echter nogal teleur in zijn ééndimensionaliteit. Cavalier had blijkbaar te veel naar Godard geluisterd dat je voor een film alleen een meisje en een revolver nodig zou hebben.

Bij het zien van Trintignant in deze film kreeg ik sterk het idee dat hij geknipt zou zijn om Tom Ripley te spelen. Serre vind ik maar een bloedeloos acteur.

In strijd met hetgeen de titel zou laten vermoeden, toch een eerder psychologisch drama, zij het wel met een gewelddadige achtergrond.
Alain Cavalier is mij eigenlijk onbekend maar ik verneem van de supervisie van Louis Malle en één en ander lijkt toch herkenbaar : het soms theatrale van de acteurs, de fluks wisselende emoties en de niet altijd begrijpelijke reacties van de personages.
De film heeft zekerlijk de nodige spankracht, de dialogen zijn klaar, duidelijk en eenvoudig maar de muziek overdrijft in intensiteit telkens zich in het intrige een nieuw feit voordoet.
Met Romy Schneider, Jean-Louis Trintignant en Henri Serre zit de film goed voor wat de acteerprestaties betreft.