Rain (2001)

Nieuw-Zeeland

geregisseerd door Christine Jeffs
met Alicia Fulford-Wierzbicki, Sarah Peirse en Marton Csokas

Het is zomer. De dertienjarige Janey is met haar ouders en broertje op vakantie in hun afgelegen vakantiehuisje aan zee, en brengt haar dagen voornamelijk door met zwemmen en vissen. Bijna elke avond geven haar ouders een feestje waarop volwassenen volop drinken, dansen en flirten. Janey wordt zich steeds meer bewust dat de barsten die het huwelijk van haar ouders vertoont. Ze ziet hoe haar moeder een affaire begint met een fotograaf en begint langzaam haar eigen seksualiteit te ontdekken. Janey wordt snel volwassen. Te snel?

avatar van 93.9
'The Virgin Suicides', maar dan uit Nieuw Zeeland.
Compleet met soundtrack van artiesten van down-under (Sherbet-Howzat) en speciaal gemaakt voor de film door Finn, Neil denk ik).
Einde is erg dramatisch en zullen sommige al ver van te voren zien aankomen.
Behalve als je 'The Virgin Suicides' gezien hebt dan kun je zelfmoord overwegen, maar dat is het dus niet.Soms erg mooi (gefilmd), andere keer erg krampachtig (mooi) gefilmd.
Vraag me alleen af waarom het verhaal zich in de 70's afspeeld.
Dit veraadt dan ook het feit dat de film wel er op Sofia Coppola's film lijkt.
3 sterren.

avatar van tevelenco
Aparte en wat alternatieve film.
Het verhaal gaat over een meisje in de puberteit en verloopt erg langzaam.
Vooral het eerste uur van de film gebeurt er bijna niets.
Behalve dan dat het meisje volwassen wordt en het huwelijk van haar ouders langzaam kapot ziet gaan.
Pas een kwartier voor het einde neemt de film nog een onverwacht dramatische wending.
Maar dat kon voor mij de film niet meer redden.
Het was allemaal wel mooi en sfeervol in beeld gebracht maar om nou te zeggen boeiend........
Nee daarvoor gebeurde er toch net wat te weinig.

avatar van Flipman
Toen ik Jim voor 't eerst zag wist ik inderdaad direct dat ie de film niet zou overleven, dat straalde ie gewoon uit.
Maar ondanks alles ben ik wel onder de indruk van deze film. Er gebeurt niet veel, maar ik kon me gewoonweg NIET losrukken. En ik hou er niet van als een film slechts mooie plaatjes bevat die verder inhoudsloos zijn, maar daar valt dit net niet onder. Zonder al teveel dialogen wordt een verhaal vertelt, dat vind ik een prestatie. En de plaatjes zijn inderdaad erg mooi.

Verder was ik ook tevreden met de acteerprestaties; Dat jochie speelde het erg goed; ik lette niet op zijn acteerwerk, maar als iemand slecht acteert, word ik vaak uit een film gehaald, en dat gebeurde niet. Verder had de soundtrack geweoonweg niet beter kunnen zijn.
93.9 schreef:
Vraag me alleen af waarom het verhaal zich in de 70's afspeelt.
Dit veraadt dan ook het feit dat de film wel er op Sofia Coppola's film lijkt.
3 sterren.

Nee, deze film is gebaseerd op een boek. "The Virgin Suicides" overigens ook. Maar ik snap dat men vergelijkingen maakt.

Mooie film, heerlijke muziek.

avatar van Phantasm
Wat een trage film, nee, dit kon mij echt niet boeien.

avatar van DonOswaldo
Zoals gezegd, gebeurt er vrijwel niks, des te interessanter dat het boeiend wordt gehouden. Wist me gewoon van het begin te pakken en mee te voeren in het verhaal.

Acteerwerk wat wisselend, soms erg goed, soms wat minder, maar nergens storend.

Luchtig vermakelijk drama dat op het einde toch nog sterk uit de hoek weet te komen. Goed.

avatar van Leo1954
Er gebeurt eigenlijk van alles, op een fijne langzaam vakantietempo. Spanning ook, je voelt dat er een dramatische draai komt en daar werkt de film ook naar toe. Vond het spel van het meisje erg goed, een kleine film met genoeg inhoud.

Een boeiende, onheilspellende, wat trage film over de niet volmaakte menselijke natuur en 'n combinatie van onzekerheid en een niet te vermijden tragische gebeurtenis. Wanneer dit drama, met afwisselende beelden van landschappen, water en lucht, begint, dan weet je onmiddellijk dat het niet goed af zal lopen, dat er in dit realistische portret over het testen van grenzen, zelfs geen boodschap van hoop zal zijn.