The Cement Garden (1993)

Verenigd Koninkrijk / Frankrijk / Duitsland

geregisseerd door Andrew Birkin
met Andrew Robertson, Charlotte Gainsbourg en Alice Coulthard

Na de plotselinge dood van hun vader en kort daarna hun moeder trekken vier kinderen zich in huis terug en verzwijgen moeders dood voor de buitenwereld omdat ze bang zijn uit elkaar geplaatst te zullen worden.

vic
ook erg goed boek

FisherKing
en goede film...

leve Charlotte Gainsbourg !!!
Ik vind dat één van de mooiste vrouwen ter wereld, de naturel straalt er van af !!
****' 4,5 op 5 ****'

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Ontroerende en tegelijk uitdagende film. Erg boeiend. Raar dat Birkin als regisseur niet meer erkenning heeft gekregen.

Girls can wear jeans and cut their hair short, wear shirts and boots, because it's OK to be a boy, but for a boy to look like a girl is degrading, because you think that being a girl is degrading. But secretly you'd love to know what it's like, wouldn't you? What it feels like for a girl?

Zo hé, dat deze niet veel bekender is... Echt een goed boek en een r*tegoede film

avatar van code9
Interessante film waarin de thema's verlies en incest op een geloofwaardige, open maar tegelijkertijd toch ingetogen manier worden behandeld. Een knappe prestatie van de regisseur en van de jonge acteurs, die elke schijn van oversentimentaliteit weten te vermijden. De goed gekozen locatie -de film speelt zich geheel af in een oude en desolate Engelse sloopwijk- draagt bij tot een prima en bij tijd en wijle zelfs indrukwekkende sfeertekening. Als op het eind van de film de broer en oudste zus zich overgeven aan de incestueuze liefde en elkaar bekennen dat dit voor beiden 'natuurlijk' voelt, dan kun je dit als kijker goed begrijpen - wat genoeg zegt over de hoge kwaliteit van de uitwerking van het controversiële verhaal en het vertoonde spel.

Daarom 5*, dik verdiend.

Vrij nare en deprimerende film. Qua sfeer zit het dan ook wel goed. Vond alleen het verloop van het verhaal iets te gekunsteld en de geloofwaardigheid was af en toe ver te zoeken. Prachtige eindscène overigens.

FisherKing
Wrange film inderdaad. En ook een film waar je tegen herziening opziet.

Ik heb deze film vele jaren geleden voor het eerst op school gezien bij het keuzevak filmanalyse, en toen had de film al heel veel indruk op me gemaakt. Zo veel, dat ik de titel onthouden heb in de hoop dat hij ooit nog eens op tv zou komen en ik hem kon opnemen. Dat is echter nooit gebeurd, maar hij bleek ook gewoon te koop te zijn via internet. En nu heb ik hem eindelijk weer eens bekeken en is het nog steeds die fantastische film zoals ik hem voor ogen had.
Een film over vier kinderen, waarvan twee in hun pubertijd, die zelf moeten zien op te groeien zonder hun ouders. Heel intens en heel mooi gefilmd. En ook fantastisch geacteerd. Er was echt chemie op de filmset! De scene dat de kinderen ontdekken dat hun moeder dood is en dat ze haar af willen dekken met de sprei maar die blijkt te kort te zijn is zó mooi!
En verder geeft de film je ook zo veel stof om over na te denken. Hij is taboe doorbrekend.
De laatste zinnen in de film tussen broer en zus geven de hele film perfect weer. Zij : "Do you think this is right?" Hij: "It seems natural to me."
Een absoluut meesterwerk !!!!!!

avatar van mikey
Deze film springt eruit vanwege een duister, misschien cynisch, sfeertje. Het gaat over een jongen die geobsedeerd is door het ondergoed van zijn duivelse zuster. Prachtig kamerawerk trouwens, mooie locaties.

Een vrij matig verhaal van een gezin waarin de vader en moeder wegvallen en waarna de kinderen hun eigen gezin 'leven'. De film behandelt taboeloos de incestproblematiek. Sterke acteerprestatie van Charlotte Gainsbourg, maar ik heb me geregeld geërgerd aan tegenspeler Andrew Robertson (die na deze film ook bijzonder weinig rollen aangeboden gekregen heeft). Al bij al een weinig inspirerende film, waarbij ook gezegd moet worden dat de transfer naar DVD (door A-film) absoluut barslecht is. DVD5 en gecropt naar 4:3, veel ruis en zware compressie. Dit droeg ook niet bij tot het kijkplezier. Middelmatig.

Een oprecht gemaakte film. Een verontrustend en beangstigend verhaal zonder enige hoop op een goed einde.

avatar van danuz
The Cement Garden heb ik vooral als een intieme, bevreemdende en ontluisterende film ervaren. Veel situaties en sferen die duister aanvoelen, alhoewel het precieze aanwijzen daarvan nooit lukt. Maakt hem onheilspellend en ook erg mooi.

Meneer Bungel
Dat zo'n Birkin dan niet nog een paar filmpjes maakt(of mag maken?)...

Hij schreef na deze film nog wel Joan of Arc en kort geleden Perfume. Dat telt toch ook wel een beetje...

Meneer Bungel
Jazeker, dat wist ik niet.

avatar van prometida
It seems natural to me

De relatie tussen broer en zus die ''onderzocht'' wordt vond ik heel boeiend om te zien. Ik bedoel met onderzoeken dat, in mijn ogen, broer én zus op zoek zijn naar wat er te zien is, wat er te vinden is, in die ander.
Ook de scène waarin de moeder overleden is, en kleine Tom bij haar op bed springt vind ik erg mooi en goed gespeeld.
Ik denk dat het heel wat zegt dat een film met bijna alleen kinderen jou zo in zijn grip kan houden. Ik vond het een goede film!

avatar van knusse stoel

Het begin tot bijna het einde van de film is boeiend en hangt er een "vreemd" sfeertje in de film.
Langzamerhand kom je er dan ook achter dat het "broeit" tussen broer en zus.
Voor mijzelf ben ik er niet uit of ik dat natuurlijk vind of niet. Ik heb geen zussen dus ik kan mij er moeilijk in verplaatsen.
Het laatste stukje van de film is aardig bedacht en enigszins ontluisterend.
De film had al lang op de mediaplayer gestaan en wij zijn toch blij dat we de film gisteren gezien hebben omdat het op zich een goede film is.
Voor spetterende actie liefhebbers zal het een afknapper zijn, dus die adviseer ik iets anders op te zetten of......iets nieuws te leren kennen qua genre en deze film te gaan kijken.

A.s. donderdag 9 en vrijdag 10 oktober om 20.30 te zien in Filmhuis Cavia in Amsterdam:D! Komt allen!!

avatar van K. V.
Me eens aan deze gewaagd en het was toch wel een speciaal verhaal. Dankzij het overtuigende acteerwerk kwam het wel overtuigend over.
Niet de meest toegankelijke film, maar al bij al wel eens het bekijken waard.

avatar van 93.9
Dit is waarom Europese films veel beter zijn dan niet-Europese.
Film waarbij je constant denk wat gaan we verder nog zien voor bizare scenes.
Zeer goede film.

Na lange tijd weer eens bekeken. Ik kan nog steeds achter mijn verhaal uit 2008 staan.

Een grauwe film over kinderen, die na de dood van hun ouders vrijwillig op elkaar aangewezen zijn. Een groezelig verhaal dat even troosteloos is als de desolate settings in een afbraakomgeving, de incestueuze twist ten spijt. Voornaamste pluspunt: het acteerwerk van de kinderen, maar de film kan niet tippen aan de thematisch enigszins gelijkaardige film van Kore-eda Nobody Knows (2004).

avatar van FlorisV
stinissen schreef:

Sample die bekend geworden is door Madonna. Had geen benul dat het van deze verfilming kwam. Langgeleden als puber het boek voor mijn lijst met genoegen gelezen. Op de leeftijd dat je het liefst door ouders met rust wordt gelaten sprak dit wel aan op een aangenaam duistere manier. Ga hem binnenkort eens checken. Bleek vrij obscuur! Gelukkig kunnen vinden bij de bekende Zweedse piratenboot, ahoy!