Wild Bill (1995)

Western

geregisseerd door Walter Hill
met Jeff Bridges, Ellen Barkin en John Hurt

Wild Bill Hickock, een legende in het Wilde Westen, wordt achterna gezeten door zijn reputatie en zijn verleden. De jonge Jack McCall volgt in zijn spoor. Hij beschuldigt Bill van het in de steek later van zijn moeder. McCall heeft gezworen om Bill te vermoorden.

neo (crew)
erg trage film met een saaie rol van jeff bridges.2 sterren

Mooie poster. Alleen daarom al zou ik hem graag eens zien...

Ook met Diane Lane, Keith Carradine,David Arquette,Christina Applegate en good-old Bruce Dern

Mr_White
Ondermaatse western. Bridges doet het nog aardig maar de film heeft een tergend irritante verhaalverloop, is historisch inaccuraat en bovendien ook nog eens zwaar over-the-top (in de laatste shootout vuurt hij 26 keer met twee pistolen zonder te herladen).

Zo traag vond ik de film eigenlijk niet. Voor een western viel het wel mee. Het verhaal is redelijk en inderdaad wat over the top. Maar ook dat zijn westerns wel vaker. Het acteerwerk kon ermee door.

avatar van Vascago
Kon ermee door. Vind wel dat het wat meer waarheidsgetrouw had mogen zijn. Ik heb op wikipidea eens wat over de verschillende karakters opgezocht en er klopt wel wat van, maar veel te veel ook niet.
Het acteerwerk in de film is best aardig, alleen aan David Arguette heb ik me behoorlijk gestoord. Langzaam is de film helemaal niet. Soundtrack had ook wel wat beter gemogen.
Deze film zal ik niet snel weerkijken, maar voor een keer was het wel te doen.

avatar van Ruiter13
Op zich geen geweldige film maar ik vind Bridges het wel erg goed doen! Af en toe leek hij ook nog erg veel op de foto's van bill hickock ook!

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Geen idee waar deze western naar toe wou toen ik hem opzette. Was het een soort neo-western als 3:10 to Yuma, een classic western stijl Eastwood of toch wat humor als The quick and the dead. Het is uiteindelijk een rommeltje geworden met flauwe humor en poging tot een eigen stijl. Maar de film boeit niet echt en doet de passie voor Wild Bill geen goed. Na deze film heb ik geen gevoel dat dit een legendarisch figuur zou zijn. De film is een los lopend paard dat niet goed weet welke stijl het wil volgen en daardoor naast de boot valt.

avatar van madmax1
Mee eens, een neo- knipperlicht,en een paard zonder kop.
Niet af te kijken Z western.

avatar van chantal29
een topper

avatar van Brix
Visueel vaak prachtig.
Veel aandacht voor kleding en decors etc.
Bridges lijkt behoorlijk goed op de echte Wild Bill, behalve die snavel van een neus die de echte had dan.

Er zitten best wel een aantal goede scènes in de film, waaronder de shoot-outs en saloon gevecht.
Maar helaas is het allemaal wat te weinig om er een goede western van te maken.

Hickok's avonturen als koetsier, soldaat, scout en buffeljager worden overgeslagen, of heel summier in zwart-wit flashbacks getoond.
Jammer, wat dat zou de film wat zeker meer body gegeven hebben (en indrukwekkende landschappen)

Historisch klopt er niet al te veel van het verhaal.
En dat is nog niet het grootste bezwaar, maar het is mij gewoon niet boeiend genoeg allemaal.
Te veel dialogen ook.

Het viel mij op dat ze voor de rol van Jack McCall, net zo'n miezerig figuur gekozen hebben als voor collega "ruggenschieter" Robert Ford, in The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford.
De acteurs in beide rollen leken in zeker opzicht sterk op elkaar. Toeval?
Het einde van de film is historisch trouwens onjuist.

avatar van Decec
Redelijk western/actie film...
Niet echt spannend verhaal...
Redelijk acteerwerk...
Wel leuk bekende acteurs:
Jeff Bridges, John Hurt, Bruce Dern en
James Gammon...
Jammer dat af en toe kleur en dan zwart en wit...

(geen breedbeeld, geen 4:3, nog kleiner, maar wel mooi
opname)...

avatar van Mr Thee
Een mooie en komische western maar toch "waarheidsgetrouwe" film over James Butler Hickok (Jeff Bridges). De film heeft een topcast die garant staat voor mooi acteerwerk. Ellen Barkin in de bijrol van Calamity Jane vormt een uitstekend duo met Bridges.

De humor doet denken aan een meer recente (remake) western als Django Unchained: het lompe en meedogenloze laat zich goed rijmen met veel droge opmerkingen en "sterke verhalen". Eigenlijk alles wat je zou kunnen wensen, behalve dan een écht spannend verhaal: krap 4*.

Vond het eigenlijk een prima film. Het is een soort van kampvuur verhaal, waar zaken worden opgeblazen, uitvergroot en we van het ene naar het andere willekeurige hoogtepunt springen (net hoe het uitkomt) . Ook in het raamwerk zelf zitten vertellingen die hetzelfde doen. Als een van zijn vrienden vertelt over een shootout, waren de tegenstanders gemener, meedogenlozer en vooral met veel meer dan waarschijnlijk echt zo was. Aan de reactie van Bridges zie je dat er weinig meer van klopt. “Wild Bill” is hierdoor wel wat fragmentarisch en vast historisch inaccuraat, maar ik vond het niet zo’n probleem. Films gebaseerd op echte gebeurtenissen en personages zijn eigenlijk nooit eerlijke vertellingen. Of dat nu in kleine zijplotjes of in hoofzaken zit; je weet toch nooit precies waar het waargebeurde ophoudt en fictie begint. Maar zelfs historici weten van veel 'feiten' uit het wilde westen niet zeker of het zo echt gegaan is. Hill lijkt hierin dan ook niet echt geïnteresseerd en zijn mannen-die-sterke-verhalen-vertellen aanpak werkte voor mij juist wel.

Technisch is dit weer erg goed. Prachtig gefilmd, mooie shootouts. Ook vond ik de locaties, de aankleding etc. etc. prima verzorgd. Het tempo vond ik ook prima, hoewel het na een uur wel even iets inzakt (omdat we dan bij de aanloop naar het laatste hoogte/dieptepunt blijven hangen), om daarna weer op te leven. Dikke 3,5 sterren.

avatar van mr rumson
Op zich heb ik mij best vermaakt met deze western.
Wel vond ik het verhaal wat rommelig overkomen.
Men wil dan ook veel vertellen in anderhalf uur tijd.
Voor het grootste gedeelte van de film kiest men er dan voor om Hickock laatste dagen te laten zien.
Deze spelen zich af in Deadwood wat er trouwens zeer goed uitzag.
Jeff Bridges vond ik het zeker niet slecht doen en leek veel op de echte Hichkock.
Over Ellen Barkin ben ik wat minder te spreken. Maar dat komt ook dat als je eenmaal de calamity jane uit de serie Deadwood hebt gezien dan valt al gauw de rest tegen.
Wel is het apart te zien hoe Hickock op zijn einde kwam. Namelijk het zelfde als Jesse James ook op een lafhartige manier van achter iemand neerknallen.
Al met al een aardige western die er mooi uitziet maar voor wie echt geïnteresseerd is in Hickock.
Dan kan ik de serie Gunslingers aanraden hier gaat ook een aflevering over Hickock en is een stuk boeiender en interessanter om te volgen dan deze film .

avatar van Bacchero
Naar aanleiding van de serie Deadwood waarin Wild Bill ook voorkwam besloot ik om deze film over hem eens te bekijken. Vrij rommelige film waarin in het eerste deel flarden van zijn leven worden getoond voor Deadwood. In het tweede deel gaat het dan over zijn laatste dagen in Deadwood. Bridges doet het goed als Wild Bill, Ellen Barkin leek mij minder geschikt voor de rol van Calamity Jane. Ik was wel ontgoocheld in het feit van de historische onjuistheden in de film. Dan zijn de eerste afleveringen van de serie Deadwood waarin Wild Bill een rol speelt veel accurater aangaande zijn geschiedenis. Vooral het tweede gedeelte had men toch wat boeiender kunnen maken, heel het gedoe met McCall begon echt wel te vervelen. De setting, kledij en sfeer waren zeker in orde... een gemiste kans om eens een deftige biografische film te maken over één van de bekende (revolver)helden van het Wilde Westen.

avatar van Left4Dead
Wat zou Hill nu precies hebben gewild met dit werk?
Ik weet het echt niet, bijzonder is het werk zeker niet. Ook de geloofwaardigheid van de legende wankelt door de beelden. Weer een mindere van Hill, jammer.