MENU

4,02

Western / Actie

geregisseerd door Quentin Tarantino
met Jamie Foxx, Christoph Waltz en Leonardo DiCaprio

Jackson, Mississippi. Het is de 19de eeuw en slavenhandel is volop aan de gang in Amerika. Twee geliefden, Django en Broomhilda, worden onder deze gruwelijke omstandigheden uit elkaar gedreven en verkocht aan verschillende eigenaren. Terwijl Broomhilda haar nieuwe situatie leefbaar probeert te maken wordt Django ondertussen bevrijd door een eigenaardige premiejager, genaamd Dr. King Schultz. Deze ziet wel potentie in Django en besluit hem onder zijn vleugels te nemen en hem de fijne kneepjes van het vak bij te brengen. Samen gaan ze op zoek naar Broomhilda.

Weijsenberg
geplaatst op 22 juli 2014, 14:16 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
DonLeone schreef:
oke. ik zie dat jij de film geweldig vond. alle respect daarvoor, elke film is iemands lievelingsfilm en dat valt te respecteren. maar ik ervaarde de film als een gigantische belediging. om te beginnen heb je Tarantino, die gewoon hetzelfde uithaalt als met zijn andere voorgaande films, alleen brengt hij er nu een racistisch ondertoontje aan. dat is dus niets nieuws, en hopla, de racistische ondertoon brengt ons tot mijn tweede punt, dat de film aanzet -jawel, aanzet- tot racisme. het is geen veroordeling van racisme, het is een verheerlijking ervan -we kunnen het draaien en keren zoveel we willen-. en hoe is dit uiteindelijk gedaan? dat is het derde punt van mijn betoog hier: we krijgen een oneindigheid van racistische beelden voor onze ogen geschoteld, maar dit alles heeft nog een fascinerend element, met name dan dat het een Tarantino film is, wat inhoudt dat je weet dat op het eidne alles duidelijk zal worden en je de zaal zult verlaten met een gevoel van 'amai, dit wil ik opnieuw zien'. dit had ik echter helemaal niet met Django Unchained. het slot van de film, de bloedrige actiescenes, is daar de oorzaak van. al dat geweld dat we te zien krijgen laat op ons onderbewustzijn de valse boodschap dat we racisme alleen maar kunnen bestrijden met geweld, door geweld, gebruik makend van geweld. Zoiets vind ik als moderne hippie toch echt wel zonde. Maar ach, dan alweer, dat is mijn interpretatie ervan. Wat met jou? Wat is jouw opinie ervan? Laat eens weten hoe je reageert op mijn argumenten; ik zou het graag horen, want misschien heb ik de film wel helemaal verkeerd geinterpreteerd. Vertel ns.

Ten eerste vind ik het al heel raar dat jouw 1,0 gebasseerd is op het feit dat de film in jouw ogen racistisch vind. Het hoge gemiddelde, hoge scores en goede recensies die deze film gekregen heeft en krijgt geeft toch echt wel weer dat zo'n laag cijfer onterecht is. Deze film is van hetzelfde niveau als Home Alone 4 of dat soort films, beetje raar toch? Wanneer je objectief naar de kwaliteit kijkt is het onmogelijk om op een 1,0 uit te komen, dat bestaat niet.

Dan nu een reactie over jouw betoog op het vermeende racistische tintje, deze is namelijk wel heel erg ongenuanceerd en eigenlijk gewoon vaag. Waarom zet deze film aan tot racisme, omdat het woord ni**er vaak in de mond genomen wordt? Tarantino laat alleen maar zien hoe het er aan toeging vroeger, hoe de verhoudingen lagen, en overdrijft dit natuurlijk wat (het is geen documentaire). Volgens mij is het algemeen bekend hoe de verhoudingen vroeger waren en hoe de slaven behandelt werden, dat was namelijk verschrikkelijk. Maar verschrikkelijke dingen mogen daarom niet meer in films getoond worden? In oorlogsfilms vallen ook veel slachtoffers en ook van een bepaalde bevolkingsgroep (je weet vast wel welke), dit maakt een film niet gelijk racistisch bedoelt.

In mijn ogen zijn de slaven juist de helden van deze film en krijg je juist een afkeer tegen hoe de meeste blanken handelen. Django is toch juist geweldig!

Als laatste wil ik wel vermelden dat ik ieders mening respecteer, maar zoveel kwaliteit met 1,0 belonen is gewoon niet terecht. Ik wil hiervoor dan wel een duidelijke verklaring, was het acteerwerk in jouw ogen bijvoorbeeld slecht? Natuurlijk ben ik wel een groot fan van deze film, daarom ben ik des te meer nieuwsgierig naar de mening van anderen.

avatar van Ramon K
geplaatst op 22 juli 2014, 16:39 uur, permalink
DonLeone schreef:
al dat geweld dat we te zien krijgen laat op ons onderbewustzijn de valse boodschap....

Vind ik echt een onzinnig argument van je met een film als Coffy op 5,0*. Die film 'verheerlijkt' dan geweld tov drugsdealers. Dan zou daar de valse boodschap inzitten dat het drugprobleem enkel met geweld is op te lossen.

Bovendien; als DU racisme verheerlijkt en je keurt dat af, hoe kan Ilsa dan op 5,0* eindigen bij jou. Dat is pure naziploitation (zoals ik begrepen heb).

avatar van Gerlof1378
geplaatst op 27 juli 2014, 9:08 uur, permalink
Na Pulp Fiction vind ik dit persoonlijk de beste film van Quentin Tarantino, en ook omdat ik gek ben op westerns. De film zit weer vol sterke dialogen, sterk verhaal, over de top geweld en sterk spelende
acteurs zoals Jamie Foxx, Samuel L. Jackson, Leonardo DiCaprio en Christoph Waltz vooral de laatste vond ik persoonlijk de beste. Ook leuk om Franco Nero te zien in een klein rolletje, hij zit in de scene
van het gevecht, waar zijn bokser het opneemt tegen die van DiCaprio's personage. Hij speelde zelf
in Django uit 1966, waarop deze film is geinspireerd. Ook de bekende oor scene uit Reservoir Dogs komt oorspronkelijk uit deze film. Ben benieuwd of zijn nieuwe film ook een western The Hateful Eight ook zo VET wordt als deze.

avatar van N811
geplaatst op 5 augustus 2014, 10:13 uur, permalink
The Hateful Eight (2015) - IMDb
cool het heeft al een plaatje. Sluit the hatefull eight nou aan bij django?

avatar van jacobine_rodijk
geplaatst op 10 augustus 2014, 0:19 uur, permalink
N811 schreef:
Sluit the hatefull eight nou aan bij django?

Nee.

avatar van nilserr
geplaatst op 19 augustus 2014, 16:04 uur, permalink
Gister herzien en die vier sterren blijven ruimschoots staan. Ik heb weer in een deuk gelegen en wat een soundtrack, met als hoogtepunt Jim Croce - I Got a Name!

geplaatst op 20 augustus 2014, 16:20 uur, permalink
Wat zou deze film voor gemiddeld cijfer hebben als de regiseur een onbekende regisseur zou zijn geweest ipv Tarrantino ?

Die vraag ging door mijn hoofd na het zien van deze film. Of eigenlijk al ver voor het einde want geboeid was ik al lang niet meer. Het begint nog wel leuk, maar al snel wordt het allemaal echt traag en langdradig. Het laatste half uur voegt al helemaal niets meer toe.

Al met al een matige film, terwijl ik echt een Tarrantino liefhebber ben. Pulp fiction komt zeker in mijn top 10 (die moet ik nog maken). Snap echt niet dat (bijna) iedereen zo lyrisch is over deze film.

avatar van sinterklaas
geplaatst op 24 augustus 2014, 16:16 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Tarantino heeft het toch onbewust slim aangepakt; eerst met een schraal beetje geld 3 gangsterfilmpjes in elkaar bouwen, waar hij tiendubbel voor terug krijgt betaald, met als resultaat dat hij nu echt gewoon heerlijke foute groffe blockbusters maakt; na de fenomenale Inglorious Bastards (een remake) is hij weer terug met Django: Unchained (ook een remake), en het gaat er hier weer op alle fronten over de top en gestoord aan toe.

Waar Tarantino met IB lekker afreageerd op de voormalige SS-ers, doet hij dat nu bij de blanke slavenhandelaars. Nu zit er tussen al die gestoorde gekken ook eens een goede slavenhandelaar, De cynische en aalgladde Heer Schultz wel te verstaan (heerlijke rol van Waltz) . Hij houdt op een nacht een groepje slavenhandelaars aan om zaken te doen om een slaaf te kopen... dit verloopt echter niet helemaal vriendelijk, maar hij heeft wel een slaaf in zijn bezit die hem kan helpen om gezochte personen van flyers om te leggen (althans, ik kwam er later achter dat dat de bedoeling was). We hebben hier te maken met Django, die hier ijzersterk word neergezet door Jamie Foxx, die hier wel een heel buitengewoon avontuur gaat beleven. Ondertussen blijkt ook Django's vrouw in gevangenschap te zitten bij de heer en meester van de slavenhandelaars: Calvin Candle, die hier ook weer fenomenaal en cynisch wordt neergezet door Leonardo DiCaprio. Samuel L. Jackson mag de grofgebekte butler/bounty (en daarmee bedoel ik het chocoladereepje) spelen die ondertussen zelf ook blanken haat.

En zo trekken de 2 van stadje naar dorpje naar villa om zo in een undercover-status de desbetreffende personen om te leggen en vervolgens zo bij de villa van Calvin Candle te komen. Erg leuk dat de eerste 2 zo lekker onverwachts worden neergezet; Een hoofd van een bepaalde dorp/functie/villa word overhoop geschoten en je zou denken dat Schultz en Django gewoon hoe dan ook vies de lul zijn, maar nee hoor, Schultz haalt even heel triomphantelijk een reward uit zijn zak om aan de schutters te laten zien dat hij wel gerechtvaardigd bezig is geweest, en er op die manier, met Django, overal mee wegkomt.

En dan die scene met die Ku Klux Klan leger... GEWELDIG!!

Verder trakteerd Tarantino ons ook weer op een paar heerlijke over de toppe outlaw/schiet-scene's, waar de kogels en de liters bloed je om de oren vliegen en waarbij je soms ook de slappe lach krijgt. Niks kan ook gewoon normaal in Django. En dan nog maar zwijgen over die behoorlijke stereotype, zoetsappige einde.

Tarantino flikt het gewoonweg fucking weer. Echt een klassieker die lekker gestoord, fout, en over de top is, en zelfs nog een beetje geschiedenis weggeeft. Prachtige cast, en ook nog wat ode aan het oude manier van filmen hier en daar. Ik heb nu alweer zin in Tarantino's volgende film, wat ook een western schijnt te gaan worden. Eens kijken wat voor feest dat gaat worden.

avatar van ambrosini
geplaatst op 1 september 2014, 9:57 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Leuke film die meer dan 3 sterren kon krijgen, maar door 2 irritante scenes heeft verloren.
Scene1:
Gesprek tussen DiCaprio en Waltz tijdens het eten.. kon wel slapen

Scene2:
Aan het eind zie je Foxx (die jarenlang slaaf is geweest nu opeens kunstjes kon uithalen met paard.. sorry dat gaat mij te ver..

avatar van JeroenFR08
geplaatst op 11 september 2014, 0:15 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
ambrosini schreef:
Scene1:
Gesprek tussen DiCaprio en Waltz tijdens het eten.. kon wel slapen

Scene2:

Je melkt het wel heel erg uit zeg..