Django Unchained (2012)

4,01

Western / Actie

geregisseerd door Quentin Tarantino
met Jamie Foxx, Christoph Waltz en Leonardo DiCaprio

Jackson, Mississippi. Het is de 19de eeuw en slavenhandel is volop aan de gang in Amerika. Twee geliefden, Django en Broomhilda, worden onder deze gruwelijke omstandigheden uit elkaar gedreven en verkocht aan verschillende eigenaren. Terwijl Broomhilda haar nieuwe situatie leefbaar probeert te maken wordt Django ondertussen bevrijd door een eigenaardige premiejager, genaamd Dr. King Schultz. Deze ziet wel potentie in Django en besluit hem onder zijn vleugels te nemen en hem de fijne kneepjes van het vak bij te brengen. Samen gaan ze op zoek naar Broomhilda.

nummer 41 in de top 250

2048 BERICHTEN139 MENINGEN

avatar van TornadoEF5
geplaatst op 14 november 2015, 14:21 uur, permalink
Redelijk goede film. Twijfel nog tussen een 3,5 of een 4. Wat ik wel weet is dat ik als minpunten heb dat de dialogen van Tarantino die ergens wel humoristisch ook veel te gemaakt zijn, wat het realistische en het grauwe van de western eruit haalt, en nefast is voor het tempo.

Verder wel sterke acteerprestaties, mooie beelden en lekker onderhoudend. Leuk voor wat vermaak, meer niet.

avatar van wexxel
geplaatst op 28 november 2015, 23:40 uur, permalink
Maar weer eens een keertje herzien. Niet voor mij deze draak. Het blijft allemaal te gestileerd, teveel mooifilmerij, bizar slechte dialogen, scenes die verschrikkelijk gaan slepen en matig acteren. QT gaat per film een stapje terug en ik vrees dat de tijden van Reservoir dogs voorgoed voorbij zijn.

avatar van stefan dias
geplaatst op 29 november 2015, 20:17 uur, permalink
wexxel schreef:

Dat heb ik dus ook.

avatar van pampelonne

geplaatst op 22 december 2015, 16:18 uur, permalink

avatar van Antonev
geplaatst op 3 januari 2016, 9:56 uur, permalink
Vreemd dat ik nog niet op deze film had gestemd. Ik hoef er denk ik ook niet al te veel woorden aan vuil te maken! Het is gewoon een prachtig spektakel met fantastische gebeurtenissen en dialogen. Daarnaast weet de humor van Tarantino mij altijd wel te bereiken. Heerlijke rol ook weer voor Jackson.

geplaatst op 6 januari 2016, 22:03 uur, permalink
Wat een heerlijke film, heb deze na het zien van the hateful eight van Tarentino nog eens aangezet en dan is dit toch van een heel andere orde vind ik. Deze film kan ik blijven kijken zonder me te gaan vervelen.

avatar van remorz
geplaatst op 2 februari 2016, 23:54 uur, permalink
Deze eindelijk (af)gekeken.

Vorige keer na de Ku Klux-mutsdialoog afgezet. Wat is Tarantino toch geleidelijk aan getransformeerd van post-modernistisch filmgenie tot een achteroverleunende one-trick-pony. Niet dat hij niet goed is in wat hij doet, en ook niet dat de man geen vermakelijke films meer aflevert, maar na Kill Bill verandert slechts nog de setting, de inhoud blijft angstvallig gelijk.

Gelukkig valt er aan acteerwerk nog voldoende te genieten, met Waltz voorop en uiteraard (de beruchte handbloedscene van) DiCaprio. Verder wat scheve soundtrack-keuzes, lelijke kostuums en Zatoichi-bloedfonteinen maar toch vooral stijl-voorspelbaarheid troef.

Tarantino zou zichzelf moeten heruitvinden maar gezien de recensies doet hij dat met The Hateful Eight nog altijd niet. Zelfs een gerucht gelezen dat hij na zijn tiende film zijn regisseursstoel aan de wilgen hangt. Beter zorgt hij ervoor er met met een knaller tussenuit te knijpen. Want vooralsnog is zijn eerste film het beste. 3*

avatar van Zuster Stein
geplaatst op 3 februari 2016, 19:24 uur, permalink
Zalige feelgood movie, dit keer geen pretentieus gedoe maar gewoon lekker genieten van alle beelden en muziek. Alleen die al te lange kamer scene en de erop volgende langdurige schietpartij had ie van mij mogen inkorten.