MENU

4,02

Western / Actie

geregisseerd door Quentin Tarantino
met Jamie Foxx, Christoph Waltz en Leonardo DiCaprio

Jackson, Mississippi. Het is de 19de eeuw en slavenhandel is volop aan de gang in Amerika. Twee geliefden, Django en Broomhilda, worden onder deze gruwelijke omstandigheden uit elkaar gedreven en verkocht aan verschillende eigenaren. Terwijl Broomhilda haar nieuwe situatie leefbaar probeert te maken wordt Django ondertussen bevrijd door een eigenaardige premiejager, genaamd Dr. King Schultz. Deze ziet wel potentie in Django en besluit hem onder zijn vleugels te nemen en hem de fijne kneepjes van het vak bij te brengen. Samen gaan ze op zoek naar Broomhilda.

nummer 39 in de top 250
vrijdag 17 april, 22:50 uur op TV (RTL5)

2023 BERICHTEN133 MENINGEN

avatar van royals
geplaatst op 20 november 2014, 16:53 uur, permalink
Bedankt voor je uitleg, dan snap ik het beter. Ik zie het onderscheid tussen real life geweld en in een film eigenlijk niet zo meer. Als ik niet van geweld houd in het echte leven dan is het logisch dat ik er ook niet van houd als het in een film is. Maar ja, we kunnen het kort houden, meningen verschillen! Hehe nu je mijn mening weet over geweld en grof taalgebruik dan hoef je niet meer op mijn berichten te reageren omdat je je er aan stoort. Of als je natuurlijk wel zin hebt in een discussie dan praat je maar mee. Zie maar

avatar van Silboo
geplaatst op 22 november 2014, 10:53 uur, permalink
Quentin Tarantino geweldig! en ook deze film. dit is goede actie western!

avatar van MovieMind
geplaatst op 22 november 2014, 12:59 uur, permalink
"Aanrader"

avatar van flaphead
geplaatst op 6 december 2014, 1:02 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Stabiele film, maar het gemiddelde vind ik toch wel aan de hoge kant. Wellicht doet de naam Tarantino alleen al voldoende?
Zijn hand is duidelijk. Zoals verwacht zijn de beeldvorming en dialoog prima in orde en is het geweld grafisch. Waltz speelt wederom een vreemde Duitser, wat dus niet origineel is, maar wel vermakelijk. Ook de wat uit de lijn voelende komische scenes, zoals de zakken over het hoofd, zijn typerend.
Buiten de tijdsetting kreeg ik ook niet perse een westerngevoel, alles draait om het rassenverschil. Dat is vaak erg goed, en dus pijnlijk, in beeld gebracht. Acteerwerk is prima, soms wat over the top.
De verhaallijn vind ik toch wat mager en rechtlijnig; heel plat gezegd is het eigenlijk gewoon een film over iemand die zijn geliefde wil bevrijden en dat hebben we al ontelbaar keer in alle vormen en maten gezien. Het feit dat slaaf Django een natuurtalent is schieten en paardrijden blijkt te zijn is bijna lachwekkend.
Vermakelijke zit, prima film, maar zeker geen hoogvlieger, ook al is het een Tarantino.

avatar van lexiepexie
geplaatst op 13 januari 2015, 20:24 uur, permalink
TOPPERT!

avatar van Geno
geplaatst op 13 januari 2015, 23:00 uur, permalink
Wederom de waardering heroverwogen... en ik kan niet anders dan mijn 4* verhogen naar een 4.5 *. Ik merk dat de impact van deze film ook na lange tijd beklijft. En ik ben ervan overtuigd dat met deze film - op alle fronten - iets geweldigs is neergezet, en wel in die mate, dat dit van meet af aan al een klassieker is. Al zal de tijd dat wel verder uitwijzen.

Een 5* houd ik achter de hand voor andere nog komende of herziene mijlpalen...

avatar van panax
geplaatst op 24 januari 2015, 10:23 uur, permalink
goeie film van tarantino.
het bloed spat letterlijk van het scherm af,net als dusk maar veel minder !!
leuke verwijzing naar het origineel ,alleen de titel en muziek wat mij betreft
en franco nero verschijnt ook nog even,heel grappig !!
tarentino speelt zelft ook nog even heel beroerd mee maar dat is mijn mening
en een hele leuke mix wat muziek betreft,ga hem zeker nog een keer kijken

geplaatst op 13 februari 2015, 18:23 uur, permalink
Het is een typische Tarantino-film: een soort nostalgische pastiche op de slechtste B-films uit de jaren '70 (Tarantino's inspiratiebronnen lijken onder meer de goedkoopste autorace-, kung fu- en zombiefilms en in het geval van 'Django Unchained' natuurlijk de spaghetti westerns te zijn). Tarantino is zonder meer de koning van de wansmaak. Maar gelet op de lovende kritieken van zijn films, mag men ervan uitgaan dat Tarantino de goedkoopste B-films tot kunst verheft, zodat zijn werk geen kitsch maar camp moet worden genoemd. Of is het een viering van camp?

"Kill Bill isn't itself camp, but it celebrates it. Watching the movie is like sitting around with friends in the living room watching old, nutty TV shows, like someone has taken the funniest, campiest moments from those shows and spliced them together. As Karen at Cinecultist says, "Tarantino's originality lies in his ordering of reference.""
Errata: Thoughts on Tarantino and Camp - erratamag.com

avatar van jeffur
geplaatst op 17 februari 2015, 19:25 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Sterke film dit zeg, geen moment verveeld in tegenstelling tot Inglourious Basterds.

Wat ik dan weer niet snap is waarom de 2 zo moeilijk deden over het terughalen van Django's vrouw. Iets van dat die gast die Leonardo speelde dan vriendelijker zou zijn hoorde ik?

geplaatst op 18 februari 2015, 10:54 uur, permalink
De filosoof schreef:

Ik begrijp de nuances niet zo goed. Wat is het verschil tussen "camp" en "viering van camp"? Of bedoel je met "viering van camp"... kitsch?

avatar van housemoviewatch
geplaatst op 27 februari 2015, 19:17 uur, permalink
Pas herzien. Aparte style heeft Tarantino toch. Net even over de lijn gaan qua kills maar daarbij ook een zeer goede prestatie leveren qua geheel. Topper

avatar van Imaginethat
geplaatst op 23 maart 2015, 18:27 uur, permalink
Tot nu toe nog steeds mijn nummer 1 film.
Prachtig gefilmd, boeiend personages en een 'constant' interessant verhaal.
Een pareltje van Quentin Tarantino.

5 sterren

avatar van Snape

geplaatst op 18 april 2015, 13:50 uur, permalink
Topfilm!! Maar ik kom er niet onderuit om steeds aan Hans Landa te denken.