MENU

4,02

Western / Actie

geregisseerd door Quentin Tarantino
met Jamie Foxx, Christoph Waltz en Leonardo DiCaprio

Jackson, Mississippi. Het is de 19de eeuw en slavenhandel is volop aan de gang in Amerika. Twee geliefden, Django en Broomhilda, worden onder deze gruwelijke omstandigheden uit elkaar gedreven en verkocht aan verschillende eigenaren. Terwijl Broomhilda haar nieuwe situatie leefbaar probeert te maken wordt Django ondertussen bevrijd door een eigenaardige premiejager, genaamd Dr. King Schultz. Deze ziet wel potentie in Django en besluit hem onder zijn vleugels te nemen en hem de fijne kneepjes van het vak bij te brengen. Samen gaan ze op zoek naar Broomhilda.

avatar van Roger Thornhill
geplaatst op 9 januari 2014, 13:20 uur, permalink
Ik weet niet precies waar "RR" voor staat (typo voor "RD" = Reservoir dogs?), maar voor het script van "PF" heeft hij ook inderdaad de Oscar gekregen, als dat tenminste Pulp fiction is.

In de Volkskrant van vandaag valt te lezen dat de lezers daarvan Django unchained als de op-n-na-beste film van 2013 hebben gekozen.

avatar van Waackx
geplaatst op 9 januari 2014, 13:28 uur, permalink
Roger Thornhill schreef:

Reservoir Dogs ja, van Pulp Fiction wist ik het niet dank je maar dat van de Volkskrant zegt me weinig.
IB wordt ook als een topfilm gezien ben ik het ook niet mee eens, KB2 was zijn laatste goede film naar mijn mening.

avatar van Roger Thornhill
geplaatst op 9 januari 2014, 14:30 uur, permalink
Ik geef het bericht ook neutraal weer : ik ben zelf helemaal geen echte Tarantino-fan, en ik vind het ook nogal onbegrijpelijk dat Django unchained zo hoog gewaardeerd wordt, in de Volkskrant n op MusicMeter (momenteel 4,02 gemiddeld!).

geplaatst op 10 januari 2014, 21:39 uur, permalink
supergoei film met jamie foxx in een glansrol

avatar van Quentin
geplaatst op 13 januari 2014, 12:52 uur, permalink
Gister alsnog in de bioscoop meegepakt, vermoed dat ik thuis de film niet had uitgezeten.

Bijzonder matige prent, Tarantino is sinds Kill Bill duidelijk over zijn hoogtepunt maar bereikt hier een nogal dramatisch dieptepunt. Slappe pacing, veel pogingen tot cool zijn die de plank misslaan (die KKK-scene
), sterrencast die tot middelmatige prestaties wordt aangezet - wat schmiert Jackson er verschrikkelijk op los en Foxx is ook niet al te overtuigend - en overladen met pretentie.

geplaatst op 14 januari 2014, 15:34 uur, permalink
Begon leuk maar gaande weg voorspelbaar........

avatar van Onceuponanytime
geplaatst op 19 februari 2014, 18:30 uur, permalink
Ofwel vind je deze film een flop, ofwel vind je het prachtig. Voor mij n van de topfilms van 2013 ! Ferme dialogen, gecombineerd met Tarantino's typische humortrekjes. Ik heb het al meermaals bekeken. Bravo, dergelijke films mogen voor mij blijven binnenstromen...

geplaatst op 23 februari 2014, 22:37 uur, permalink
Fantastische film, Tarantino stijl uiteraard altijd goed. Fox ook sterk in deze film.

avatar van Rickyman
geplaatst op 24 februari 2014, 17:19 uur, permalink
Weer een geweldige Tarantino!
Maar de bijrollen vond ik leuker en beter gespeeldt..

geplaatst op 27 februari 2014, 0:33 uur, permalink
Lang, veel te lang. Oneindige dialogen. Kinderachtig veel bloed tijdens actie scenes. Kortom geen liefhebber van Tarantino films. Pluspunt zijn een aantal bijrollen. Inmiddels 3x bekeken. Verlaagd naar 2 sterren

avatar van ChristianBenteke
geplaatst op 3 maart 2014, 19:14 uur, permalink
Deze film is echt uitmuntend. Django is echt een van de coolste karakters die ik heb gezien. Vooral hoe hij met zijn pistool omgaat. Verhaal is goed, acteurs zijn goed. Niks mis mee. En dat bloed vond ik juist wel grappig, ook al was het overdreven veel.

avatar van sonyjh
geplaatst op 4 maart 2014, 15:39 uur, permalink
imo de beste tarantino film.

avatar van rayman
geplaatst op 12 maart 2014, 0:28 uur, permalink
Veel te veel bloed, verder wel aardige film.
stem verlaagd naar 3.0*

geplaatst op 14 maart 2014, 18:05 uur, permalink
Leuke film, had hem al enige tijd op de harde schijf staan. Goede film van Tarantino.

avatar van Dynamovie
geplaatst op 5 april 2014, 13:29 uur, permalink
Meesterwerk van Quentin Tarantino met een geheel eigen invalshoek waarbij droge humor, geweldscenes en slavernijkritiek elkaar afwisselen. De film blijf boeien. Ik heb Django Unchained zelfs een paar keer gezien, en verveelt niet. DiCaprio is fenomenaal als Zuiderlijke type. Jamie Foxx en Christoph Waltz zijn een zeer bijzondere combinatie, hoe verzin je het. Samuel L. Jackson als de hielenlikkende Stephen en Kerry Washington als Django's liefje. Stuk voor stuk prima acteerprestaties.

avatar van Geno
geplaatst op 10 april 2014, 23:33 uur, permalink
Ik heb deze film nog eens heroverwogen... en afgewacht of deze film nu wel of niet positief beklijft (misschien is dat wel het belangrijkste criterium)... en verdorie... , dat doet 't nog steeds! Ondanks het feit dat ik geen Tarantino liefhebber ben, is dit verhaal zo overtuigend neergezet en het acteerspel zo goed, en de film in een bepaald opzicht zelfs behoorlijk vernieuwend (al kan ik de vinger er ook nog niet echt op leggen) dat ik eerlijkheidshalve genoodzaakt ben mijn oordeel te herzien, en mijn 3* te vervangen voor een dikke 4* ... ; bij dezen

avatar van Kondoro0614
geplaatst op 21 april 2014, 0:21 uur, permalink
Fantastische film.

Na goeie actie scene's, leuke en grappige stukken, mooie special effecten en een goed maar soms een beetje te langdradige verhaal (Hiermee bedoel ik sommige stukjes onnodig veel tekst) geef ik hem een 4.5*

Heb er wel goed van genoten, van deze film. Zeker als deze 165 minuten lang duurt. Dit houd ik meestal alleen bij The lord of the Rings en The hobbit uit. Maar goed, nu dus ook bij deze.

avatar van MichaelMovie
geplaatst op 29 april 2014, 22:03 uur, permalink
Wat een western...

Dit is normaal een genre die me helemaal niet aanspreekt.
Ik was echt aangenaam verrast door deze zeer goede film.
Goede acteerprestaties, coole karakters en een goed verhaal met mooie muziek.

De film deed me het eerste half uur weinig en ik was zelfs na het eerste uur niet onder de indruk, maar gaandeweg werd de film interessanter en aangenamer om te volgen.
Deze film is zeker en vast een tweede kijkbeurt waard!

avatar van Smugmarty
geplaatst op 18 mei 2014, 15:22 uur, permalink
Elke dialoog, elke actie, elke stilte hebben een suspense die de aandacht van de kijker houden.
Genoegdoening loert in elke scene en bij tijd en wijle is de wraak zoeter dan ooit tevoren.
Topper.

geplaatst op 3 juni 2014, 18:42 uur, permalink
Fantastische film. Vooral de tandarts speelt super en sommige scenes zijn weer van zeer hoog niveau. Had echter alleen het gevoel dat de film heel snel werd afgeroffeld. Volgens mij had daar iets meer ingezeten. Dat mag echter niet de pret drukken. Verplichte kost!

geplaatst op 13 juni 2014, 0:43 uur, permalink
Topfilm! Spannend van begin tot einde!

Ruben%
geplaatst op 13 juni 2014, 8:19 uur, permalink
AaronVerbrugghe schreef:
Topfilm! Spannend van begin tot einde!

Nou nee. Tarantino heeft toch echt wel betere op zijn naam staan. Dit is toch eigenlijk maar een matig filmpje met geforceerde Tarantino-elementen en een onlogisch plot.

geplaatst op 13 juni 2014, 15:56 uur, permalink
Tarantino die een film maakt met geforceerde Tarantino-elementen erin? Ok dan...

Ruben%
geplaatst op 13 juni 2014, 16:39 uur, permalink
merijn82 schreef:

Jup. Wat vroeger natuurlijk bij hem kwam, is er nu gewoon geforceerd ingepropt om zijn typische stijl te kunnen waarborgen, niet omdat het ook maar iets toevoegt.

geplaatst op 17 juni 2014, 10:03 uur, permalink
wat een verschrikkelijke kotsfilm zeg

avatar van JeroenFR08
geplaatst op 27 juni 2014, 1:48 uur, permalink
wat een verschrikkelijke kotsfilm zeg

Waarom? Ietsje genuanceerder

geplaatst op 29 juni 2014, 11:06 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
oke. ik zie dat jij de film geweldig vond. alle respect daarvoor, elke film is iemands lievelingsfilm en dat valt te respecteren. maar ik ervaarde de film als een gigantische belediging. om te beginnen heb je Tarantino, die gewoon hetzelfde uithaalt als met zijn andere voorgaande films, alleen brengt hij er nu een racistisch ondertoontje aan. dat is dus niets nieuws, en hopla, de racistische ondertoon brengt ons tot mijn tweede punt, dat de film aanzet -jawel, aanzet- tot racisme. het is geen veroordeling van racisme, het is een verheerlijking ervan -we kunnen het draaien en keren zoveel we willen-. en hoe is dit uiteindelijk gedaan? dat is het derde punt van mijn betoog hier: we krijgen een oneindigheid van racistische beelden voor onze ogen geschoteld, maar dit alles heeft nog een fascinerend element, met name dan dat het een Tarantino film is, wat inhoudt dat je weet dat op het eidne alles duidelijk zal worden en je de zaal zult verlaten met een gevoel van 'amai, dit wil ik opnieuw zien'. dit had ik echter helemaal niet met Django Unchained. het slot van de film, de bloedrige actiescenes, is daar de oorzaak van. al dat geweld dat we te zien krijgen laat op ons onderbewustzijn de valse boodschap dat we racisme alleen maar kunnen bestrijden met geweld, door geweld, gebruik makend van geweld. Zoiets vind ik als moderne hippie toch echt wel zonde. Maar ach, dan alweer, dat is mijn interpretatie ervan. Wat met jou? Wat is jouw opinie ervan? Laat eens weten hoe je reageert op mijn argumenten; ik zou het graag horen, want misschien heb ik de film wel helemaal verkeerd geinterpreteerd. Vertel ns.

geplaatst op 29 juni 2014, 11:21 uur, permalink
Wat rare western, met wat vage plotwendingen. Kijkt wel gewoon lekker weg en ja tarantino he.

avatar van JeroenFR08
geplaatst op 11 juli 2014, 0:48 uur, permalink
DonLeone

Oke kijk, jou eerste punt gaat erover dat je de film een verheerlijking van racisme vind. Ik zie dat anders, je kan het realistisch noemen. In die tijd, de slaventijd, was het toch ongebruikelijk een 'neger' op een paard te zien. Dat is wel een van de scenes die ik realistisch vind. Jij niet denk ik.

Ja en dan dus nog de vele en bloederige actiescenes, jij hebt het erover dat het een valse boodschap achterlaat in ons onderbewustzijn. Nee zo zie ik dat niet, ik noem het meer typisch Tarantino. Kan er ook gewoon wel om lachen. T zou misschien erger worden als Django zijn testikels er echt af waren gesneden. Dan was dat iets sadistisch en ging ik er misschien een boodschap achter zien. Maar nu nee totaal niet.

Ik hou ook van westerns, de combinatie van mooie plaatjes in de film, prachtige muziek, geweldige karakters, een mooi verhaal en memorabele scenes maken deze film voor mij een kunstwerk. Ik kan ervan genieten. Je moet niet overal een slecht idee achter denken. Ik vind dat Tarantino hier iets schitterends heeft neergezet. Ja ik ben Tarantino fan

Weijsenberg
geplaatst op 22 juli 2014, 14:16 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
DonLeone schreef:

Ten eerste vind ik het al heel raar dat jouw 1,0 gebasseerd is op het feit dat de film in jouw ogen racistisch vind. Het hoge gemiddelde, hoge scores en goede recensies die deze film gekregen heeft en krijgt geeft toch echt wel weer dat zo'n laag cijfer onterecht is. Deze film is van hetzelfde niveau als Home Alone 4 of dat soort films, beetje raar toch? Wanneer je objectief naar de kwaliteit kijkt is het onmogelijk om op een 1,0 uit te komen, dat bestaat niet.

Dan nu een reactie over jouw betoog op het vermeende racistische tintje, deze is namelijk wel heel erg ongenuanceerd en eigenlijk gewoon vaag. Waarom zet deze film aan tot racisme, omdat het woord ni**er vaak in de mond genomen wordt? Tarantino laat alleen maar zien hoe het er aan toeging vroeger, hoe de verhoudingen lagen, en overdrijft dit natuurlijk wat (het is geen documentaire). Volgens mij is het algemeen bekend hoe de verhoudingen vroeger waren en hoe de slaven behandelt werden, dat was namelijk verschrikkelijk. Maar verschrikkelijke dingen mogen daarom niet meer in films getoond worden? In oorlogsfilms vallen ook veel slachtoffers en ook van een bepaalde bevolkingsgroep (je weet vast wel welke), dit maakt een film niet gelijk racistisch bedoelt.

In mijn ogen zijn de slaven juist de helden van deze film en krijg je juist een afkeer tegen hoe de meeste blanken handelen. Django is toch juist geweldig!

Als laatste wil ik wel vermelden dat ik ieders mening respecteer, maar zoveel kwaliteit met 1,0 belonen is gewoon niet terecht. Ik wil hiervoor dan wel een duidelijke verklaring, was het acteerwerk in jouw ogen bijvoorbeeld slecht? Natuurlijk ben ik wel een groot fan van deze film, daarom ben ik des te meer nieuwsgierig naar de mening van anderen.

avatar van Ramon K
geplaatst op 22 juli 2014, 16:39 uur, permalink
DonLeone schreef:
al dat geweld dat we te zien krijgen laat op ons onderbewustzijn de valse boodschap....

Vind ik echt een onzinnig argument van je met een film als Coffy op 5,0*. Die film 'verheerlijkt' dan geweld tov drugsdealers. Dan zou daar de valse boodschap inzitten dat het drugprobleem enkel met geweld is op te lossen.

Bovendien; als DU racisme verheerlijkt en je keurt dat af, hoe kan Ilsa dan op 5,0* eindigen bij jou. Dat is pure naziploitation (zoals ik begrepen heb).