King Richard and the Crusaders (1954)

Avontuur

geregisseerd door David Butler
met Rex Harrison, Virginia Mayo en George Sanders

Nadat Saladin, stichter van de dynastie van de stam Ajjoebiden, langzaam maar zeker de kruisvaartstaten in het Midden-Oosten veroverde, greep de christelijke wereld gezamenlijk in. Na een oproep van paus Clemens III, ging een christelijk leger andermaal op kruisvaart, met als voornaamste leiders keizer Frederik I Barbarossa, Filips II August en Richard Leeuwenhart.

Dat er wederzijdse bewondering bestond tussen Salah ed-Din en Richard "Coeur de Lion" kunnen we in verschillende bronnen terugvinden, maar voor zover mij bekend hebben zij elkaar nooit echt ontmoet.
De romanticus Sir Walter Scott (misschien wel het meest bekend van zijn roman Ivanhoe - ook verfilmd) genoot van geschiedenis waarin hij allerlei romatische elementen en geruchten kon verweven.
Twee van die geruchten zijn 1) dat Richard bij een ziekte of verwonding door een Arabische arts werd genezen (de medische wetenschap werd door de Arabieren beter dan de kwakzalvers uit Europa beoefend), die naderhand Salah ed-Din bleek te zijn en 2) dat Richard een blijvende vrede wilde sluiten door een van zijn zusters met Salah ed-Din of diens broer te laten huwen.