Last Party 2000 (2001)

Alternatieve titel: The Party's Over

Documentaire

geregisseerd door Rebecca Chaiklin en Donovan Leitch
met Philip Seymour Hoffman, Noam Chomsky en Tim Robbins

De Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2000 stevenen af op een electoraal imbroglio zonder weerga. Na twee maanden van absolute verwarring dicht Bush zich een fel gecontesteerde overwinning toe. Deze documentaire schetst niet alleen een overzicht van de gebeurtenissen, maar benadrukt vooral de mechanismen achter de verkiezingscampagnes in het land van Uncle Sam. Philip Seymour Hoffman is de argeloze interviewer die zowel beroemde als onbekende politici en activisten aan het woord laat en op die manier een licht werpt op de bittere strijd tussen de voorstanders van de democratische kandidaat Al Gore, de republikein George Bush en van de vele andere kandidaten die geen rol van betekenis speelden. Onder andere Michael Moore, Noam Chomsky, Jesse Jackson, Susan Sarandon en Tim Robbins geven ons een kijk op de machtsverhoudingen in de VS en op wat er tijdens zulke verkiezingen op het spel staat.

Lijkt me niet de meest objectieve docu aan de namen te zien