DiG! (2004)

Documentaire

geregisseerd door Ondi Timoner
met Anton Newcombe, Courtney Taylor-Taylor en Matt Hollywood

Documentaire over de ooit veelbelovende rock bands The Brian Jonestown Massacre en The Dandy Warhols, en de vriendschap/rivaliteit tussen de oprichters van de bands; Anton Newcombe en Courtney Taylor.

Diesel
IMDB -> 8.4/10 (36 votes)

Official site (trailer etc.)

Won dit jaar de Grand Jury Prize bij de Sundance Film Festival.

...Besides documenting how similar bands diverge between recognizable success and self-destruction, the film also takes on the age-old conflict that plagues all artists—the struggle to remain true to your creative vision without selling out to commercial interests.

complete recensie

Na het bekijken van de Regio 1 DVD van DiG! heb ik gelijk een partij CD's van The Brian Jonestown Massacre bij hun label Bomp! besteld. Een geweldige songwriter is die Anton Newcombe. Jammer van zijn destructief gedrag.
The Dandy Warhols kende ik al. Het contrast tussen de beide bands is goed in beeld gebracht. Ook een aanrader voor de filmkijker die geen liefhebber van de muziek is.

Petur, er is zeker geen kans dat je deze dvd wilt verkopen? Zoja, neem dan even contact met me op via de pm.

avatar van Flipman
Geen moment verveeld! Ik denk dat ik geen groot fan van een beider bands zal worden, maar dit verhaal is wel boeiend! Bovendien; één documentaire van bijna twee uur, die is gemaakt uit beeldmateriaal van een totaaltijd van 1500 uur!!! Dát vind ik knap! Kun je dus wel 750 docu's van maken !!!

En knap dat die Newcombe zo makkelijk songs schrijft! In een handomdraai!

Gastrol voor Peter Hayes van Black Rebel Motorcycle Club (één van m'n favoriete bands), die gitarist was bij The Brian Jonestown Massacre.

Ik wil deze film graag herzien!

Vier en 'n halve punt.

De onderlinge strijd en het verschil in succes, worden genadeloos in beeld gebracht. Een muziekdocu die je niet doet voor de muziek. Met die genialiteit van Newcombe valt het reuze mee...

avatar van Flipman
Flipman schreef:
Ik denk dat ik geen groot fan van een beider bands zal worden[...]
Correctie. The Brian Jonestown Massacre kicks ASS!!!

avatar van Schildpad.
Zeer vermakelijk. Het contrast tussen de twee bands wordt steeds groter en dit wordt erg mooi getoond!

Het leuke van de film is, dat beide bands interessant zijn om te volgen. De geniaal/krankzinnige band rond Anton raakt verzeild in de meest belachelijke situaties en hilarische incidenten. Altijd leuk om te zien!
De Dandy's daarentegen zijn helemaal niet zo krankzinnig (ook niet zo geniaal), eigenlijk zijn ze vrij normaal. Zou normaal dus niet zo bijster interessant geweest zijn, ware het niet dat ze spontaan één van de hipste bands van Europa worden, en ze de videocamera laten volgen in hun Rise to Stardom.
Beide bands vervallen dan in een oeverloos bestaan, de Dandy's overstromen in luxe en gebrek aan creativiteit, BJM heeft elke dag interne ruzies... Voorbij het midden werd het verhaal steeds minder interessant, bij het einde had ik het zelfs wel een beetje gehad.
Desalnietemin een mooi document, elke band zou wel zo'n cameraploeg met zich mee mogen hebben! Interessante beelden waar de film begint, als beide bands nog geen enkele fanbase kennen!

avatar van bluewine
Zoals een muziek documentaire moet zijn !! meerder jaren gevolgd, twee extremen , succes en ondergang, creativiteit en commercieel , top muziek docu!

De DVD is niet echt gemakkelijk te vinden, maar in de USA lagen nog wat exemplaren te in de warehouses. De 2DVD special edition is de versie die je moet hebben. Alweer uit 2004 maar nog steeds een puike documentaire. Complete chaos bij de BJM, gestylde anarchie bij de Dandy Warhols. Vooral de BJM brengen hun tijd door met ruzie maken, drugs gebruiken, rotzooi trappen, etterig gedrag, vechten, kortom helemaal rock'n roll. Alleen jammer dat dat allemaal tot niks lijkt, terwijl de band wel voldoende muzikale kwaliteiten heeft. Anton Newcombe is een verknipte, notoire, destructieve veelgebruiker, maar tegelijkertijd een begenadigd songschrijver. Jammer dat hij er zo'n puinhoop van maakt.

avatar van ArnoldusK
Kijkt lekker weg door de heerlijke manier van filmen, consistent en net als de muziek komt het allemaal erg 'lo-fi' over. Grote minpunt is dat het standpunt van Taylor wordt gekozen om de rivaliteit tussen de twee te verbeelden en verwoorden. Zijn voice-over (en zijn arrogante kop vóór de camera) staan op nummer 1 en bepalen het volledige beeld.
Desondanks erg interessante bands , Newcombe maar eens in de gaten houden. Ook al is zijn houding vrij triest te noemen. Hij lijkt wel te willen steven naar een plek die hij niet wil bereiken. Als het in de buurt komt neemt zijn zelfdestructieve ik weer over. Dan ben je geen volwaardige muzikant in het huidige muzikale systeem.

avatar van Woland
Erg vermakelijke docu over de opkomst van twee bands met een soort van liefde-haat verhouding: de Dandy Warhols (welbekend van meerdere hitjes) en The Brian Jonestown Massacre. Schijnbaar is de rivaliteit en de portrettering van Anton Newcombe wat overdreven aangezet, maar de moeite waard is het alsnog. Een deel van wat het interessant maakt is dat het het hele concept van 'selling out', commercie en rock 'n roll in een major label setting leuk illustreert, dankzij de doorbraak van de Dandy Warhols. Maar wat de docu écht maakt zijn niet zozeer de vrij normale Dandy Warhols of de wat opgeklopte rivaliteit, maar vooral de losgeslagen Brian Jonestown Massacre en dan vooral hun frontman Anton Newcombe. Het is best een toffe band, een soort van neo-psychedelische band die ik weer eens wat vaker moet gaan luisteren, maar het is een nogal volatiele bende met industrieel drugsgebruik en uiteraard Anton Newcombe die, om een understatement te gebruiken, een wat moeilijk persoon is. Een van de weinige muziekdocumentaires die ik aan kan raden als je al niet fan van de band(s) in kwestie bent.