633 Squadron (1964)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Oorlog / Drama

geregisseerd door Walter Grauman
met Cliff Robertson, George Chakiris en Maria Perschy

De geallieerden willen tijdens de Tweede Wereldoorlog een fabriek aanvallen waar de nazi's raketbrandstof produceren. De fabriek ligt verscholen in een schijnbaar ondoordringbaar Noors fjord en de Amerikaanse commandant heeft 17 dagen de tijd om zijn eskader op te leiden en een eventuele aanval met V2-raketten te voorkomen.

neo (crew)
goeie oorlogsfilm,alleen het main theme werd wel erg vaak gebruikt.3 sterren

avatar van tukker1966
Dramtisch slechte effecten,onlogische scenes.
Zoeklicht op klaarlichte dag?
Veel bouwpakketjes de lucht in gegaan.....kortom...
pfffff teleurstellend 2 sterren **

avatar van Betamax
Gewoon een prima film, goed verhaal en de special effects zijn voor een film uit 1964 gewoon prima.

Dick2008
Best een heel aardige film. Mooie vliegtuigen in die tijd hoor.

avatar van Humphrey
Best aardige productie voor de zestiger jaren met een flinke dosis Britse vaderlandslievende propaganda. Nogal matige effecten. Toch nog een 3,0.

avatar van Quentin
Het einde is door George Lucas in Star Wars bijna geheel gekopieerd.

Dick2008
Het einde is ook het sterkste van de film, best knap gedaan voor die tijd.

Goede film voor mij moet dat niet meer zijn.

Dick2008 schreef:
Best een heel aardige film. Mooie vliegtuigen in die tijd hoor.

Dick2008 schreef:
Het einde is ook het sterkste van de film, best knap gedaan voor die tijd.

Ook altijd moeilijk om te stemmen op een film als deze.
Heb hem dan ook zeker 2x maar kan ook vaker in zijn geheel gezien. Een film die ook nog diverse malen bij de BBC te zien is geweest.

Een film die wel wat weg heeft van Mosquito Squadron (1969), alleen is deze toch een stuk sterker. Veel oefeningen ook weer in deze film en nog een romance erbij. Goede acteurs in deze film. Kan eigenlijk ook niet mis gaan met zo'n iemand als Cliff Robertson. De vliegtuigen zijn Mosquito's en de muziek is van Ron Goodwin. Na een half uur uitzetten lijkt me niet zo handig, al neigt zo'n film als deze wel een beetje daar toe. Maar het beste gedeelte komt richting het einde. Ik zet de film als geheel op 3.0, maar het laatste gedeelte heb ik veel vaker bekeken, want dat wordt heel spectaculair in beeld gebracht, dus hiervoor 4.0.

Dick2008
Gewoon nog maar eens bekeken en dan maar een nieuw bericht. Deze film is geen jeugdsentiment zoals "Sink the Bismarck" dat wel is. Die heb ik vroeger al eens op de Nederlandse tv gezien. Maar kan me niet herinneren dat ik deze toen ook al heb gezien. Wel later, jaren '80/'90 op de BBC waar ze hem toen al regelmatig uitzonden.

Nu voor het eerst gezien met Nederlandse ondertitels en dat is echt wel een stuk prettiger. Ik dacht eerst dat het wel weer een saaie film zou worden, maar het viel reuze mee. Het hele verhaal schijnt verzonnen te zijn daar het 633 Squadron niet echt heeft bestaan. Er worden 8 echte Mosquito-vliegtuigen gebruikt en een Mitchell. De rest zijn modellen dan wel bewerkt op de film. Niet erg belangrijk eerlijk gezegd. Een hommage aan de RAF-piloten, laat ik het daarop houden en dat vind ik best.

Indrukwekkend en spectaculair gemaakte actiescènes voor een eigenlijk onmogelijke missie maar de zij-verhalen zijn ook wel interessant. Robertson doet het goed, maar de rest van de cast ook wel. Speciale effecten voor zo'n oude film en combinatie van verschillende filmbeelden zijn erg goed gedaan zou nu met de computer gebeuren. De film heeft een veelal somber karakter maar op bepaalde momenten zeer goed en spannend gemaakt zoals met het Noorse verzet, de aanval van Duitse toestellen op het vliegveld en de gestapo. Het laatste kwartier blijft ook spannend, hoewel ik dat gedeelte dus al veel vaker heb gezien en het stoort me niet dat er modellen zijn gebruikt. Het slot van de film is wel wat ongewoon voor die tijd lijkt me. Toch erg mooie film met mooie muziek erbij van Goodwin. Verrassend toch weer stukken beter gebleven dan verwacht. 5.0

avatar van Moviestar1979
Een redelijke film voor de liefhebbers.

Hoofdrolspeler Cliff Robertson wilde na afloop van deze film een echt Mosquito-vliegtuig kopen.
Helaas ging dit niet door, maar werd hij wel de eigenaar van een Spitfire Mk IX.
Regisseur Walter Grauman was een bommenwerper piloot tijdens de Tweede Wereldoorlog.

De film had voor z'n tijd goede effecten, maar helaas miste ik deels de spanning die in andere films over WO II wel duidelijk voelbaar zijn.

2,5 *

avatar van pierre18
Niet slecht, maar heeft de tand des tijds ook niet kunnen doorstaan. Alles was zwart en wit in de oorlog en ook in deze film. Ja was ja en nee is nee. Desondanks is de film keurig netjes en kleurrijk in beeld gebracht. Het verhaal is geeneens zo slecht, maar van de special effects moet je het nu niet meer hebben. Maar wat geeft dat? Dit zou ook oneerlijk zijn om het met nu te vergelijken.
De film zuigt je heel behoorlijk in het verhaal en daar gaat het altijd om in mijn ogen. Acteurs zijn prima, beelden zijn uitstekend en het verhaal is zoals eerder gezegd goed te pruimen (voor die tijd misschien wel heel aardig) en de film is op een paar momenten redelijk spannend.

Dick2008
Blijft toch een leuke actierijke film spelend ten tijde van WO2. Mooi gemaakt, vol met heldhaftigheid van de Engelse piloten en het Noorse verzet. Prima tijdsverdrijf, prima lengte, prima cast, niks op aan merken. Ik begrijp de kritiek op George Chakiris ook niet. Verder niet veel anders dan de vorige keer. 5.0

avatar van knusse stoel
Gewoon een gewone leuke film om te zien met een soms spannend en goed verhaal. Tegenwoordig is er meer actie nodig? Ik weet het niet.
Goed gespeeld door de acteurs en ik denk dat de regisseur tevreden was over het eindresultaat.
Een mooie 7!

NB, Wat ik mij wel enigzins verwonderde is dat in de film geen antwoord wordt gegeven over de verdere gebeurtenissen van de neergeschoten hoofdpersoon met zijn co-piloot in Noorwegen, over een mogelijke terugkeer of een krijgsgevangenenperiode bij de Duitsers.