ad
  • 8.143.414 stemmen

Space Adventure Cobra (1982)

Animatie / Sciencefiction | 99 minuten

Genre: Animatie / Sciencefiction

Alternatieve titels: Cobra the Movie / Cobra de Film / スペースアドベンチャーコブラ

Oorsprong: Verenigde Staten / Japan

Geregisseerd door: Osamu Dezaki

Met onder meer: Shigeru Matsuzaki, Akira Kume en Toshiko Fujita

Oorspronkelijke taal: Japans

Over Space Adventure Cobra

"The most wanted man in the entire universe"

Een jonge man wil indruk maken op een vrouwelijke premiejager en stelt zich voor als Cobra, de enige man die een prijs van 7 miljoen op zijn hoofd heeft staan door de universele justitiële federatie. Analyse van zijn hulprobot wijst echter uit dat ook de premiejager een legende is omdat ze afkomstig is van een mythische planeet. Om haar te helpen haar zus te vinden zal hij de strijd moeten aangaan met Necron, de meester van de doden.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Catherine Royal

Dominique Royal

Crystal Bowie

Professor Toporo

Missionary Dakoba

avatar van Ravenstein

Ravenstein

Gedateerd, maar op een fijne manier.

Flashy en zeker aan te raden.

avatar van INSTITUT777

INSTITUT777

Lange film, die me niet altijd wist te boeien. Daarboven op zijn de animaties van betere kwaliteit, en het verhaaltje ook wel aardig gedaan

avatar van Wouter

Wouter

Is de serie ergens te koop? (NL of Engels dub of ondertiteling)

Onderhond

Beter dan gedacht.

Komt vooral door de flashy animatiestijl. Ondanks dat de tekenstijl zwaar verouderd is zorgt de drukke animatie ervoor dat er steeds wel wat te zien valt.

Personages zijn best grappig, het tempo is uitermate vlot en de film bevat genoeg geinige ideetjes om de 100 minuten goed te vullen. Het verhaaltje zelf is wat aan de melige kant, op bepaalde momenten is het ook echte space opera maar gelukkig wordt het één en ander niet al te lang gerekt

Ondertussen een regelrechte klassieker, als is het maar omdat het één van de eerste "Manga" films was die hier gereleased werden. Los van de lelijke tekenstijl valt er genoeg lol te beleven, daar krijgt de film dan ook een kleine voldoende voor.

avatar van ghostman

ghostman

Eindelijk deze prachtige cultklassieker gezien ! Ben geen liefhebber van anime sci-fi , maar wel een gigantisch liefhebber van Space Westerns . Space Adventure Cobra (1982) mag er zeker wel wezen , en wat mij betreft is Cobra (1982) een fraaie mix tussen Barbarella (1968) en Space Westerns .

Alexandre Aja is van plan om deze animatiefilm te verfilmen / remaken . Wat mij betreft zou Michael Mann hier ook iets prachtigs van kunnen maken . Deze Engelstalige intro heeft een retro Michael Mann of zelfs Antonioni-vibe .

intro

ghostman schreef:

. .

avatar van FlorisV

FlorisV

Barbarella-achtige space pulp met prachtige, wulpse en langbenige dames en een mallotige, lompe machoheld, een soort achterlijk neefje van Han Solo. Behoorlijk melig en stompzinnig en vooral dat weerhoudt me ervan om er weer eens voor te gaan zitten. Maar visueel zeker genietbaar, hoewel misschien wat onevenwichtig. De ene keer zie je een typische, soms vrij lelijke jaren 70 tekenstijl (vooral als het om de mannen en andere wezens gaat) maar als je dan weer kijkt met hoeveel liefde de bevallige dames getekend en geanimeerd zijn...prachtig sierlijk, evengoed is het verder een waar cheesefest dat zwaar kan vallen op de nuchtere maag.

avatar van Wataru

Wataru

De film is het beste te genieten met de soundtrack van Yellow, die voor de Europese en Amerikaanse uitgaves werd gebruikt. Ik heb de originele Japanse uitgave, en hoewel de soundtrack niet verkeerd is, is die van de Zwitserse groep superieur.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Kladversie van de reeks. Ik vond het maar een saaie film eigenlijk met teveel sentiment en mystiek. Dit hebben ze met de uitstekende reeks gecorrigeerd Ik kan niet genoeg benadrukken hoe goed die reeks is trouwens. Dezelfde personages keren er terug maar dan in een heel ander verhaal; de drie zusters krijgen een schatkaart op de rug getatoeëerd en Crystal Boy, de glazen man, wordt een taaiere vijand. Ook veel meer actie en een prominentere rol voor de ruimtepiraten. De animatiestijl in de reeks is ook een hele verbetering. Cobra blijft een icoon uit mijn kinderjaren en ook Alexandre Aja ziet wel de mogelijkheden om er een echte film uit te halen blijkbaar... eens zien of er nog wat van zal komen want daar is al jaren sprake van.