Prizzi's Honor (1985)

Misdaad / Komedie

geregisseerd door John Huston
met Jack Nicholson, Kathleen Turner en Anjelica Huston

Charley Partanna, een huurmoordenaar van de Prizzi-familie ontmoet de blonde Irene op een huwelijksfeest van zijn opdrachtgever. De wederzijdse aantrekkingskracht is groot en al snel besluiten ze te trouwen. Het sprookje duurt niet lang, want dag na dag ontdekt Charley meer over zijn kersverse echtgenote. Ook Irene blijkt een huurmoordenaar te zijn en is nauwer betrokken bij de Prizzi's dan Charley durfde te dromen. De twee blijken elkaar meer dan waard, maar goed aflopen kan dit niet want de kleindochter van peetvader Prizzi heeft al jarenlang een oogje op Charley.

avatar van *Nientjah*
Niet echt leuke film. Jack Nicholson vind ik irritant acteren, terwijl hij normaal altijd goed speelt, maar hier schmiert hij echt. De andere zogenaamde Italianen waren ook niet leuk neergezet. Ik snap dat het een parodie op mafiatypetjes is, maar ik kon er niet om lachen, vooral aan het accent ergerde ik me. Het verhaal is ook vrij bizar, vooral naar het einde toe, hoewel ik het allerlaatste toch wel iets vond hebben.

2 sterren.

Stijntje
Tegenvaller. als maffiafilm was hij opzich wel aardig, maar de reden waarom Nicholson een malle eppie moet vertolken is mij onduidelijk. Het feit dat het een satire is begreep ik wel, maar het kwam niet zo op mij over.

jammer. 3*.

avatar van Glacier
Stijntje schreef:

jammer. 3*.

Zou 2* (matig) dan niet meer op z'n plaats zijn dan 3* (goed)?

Dirigent
Eigenlijk niet zo'n geweldige film wel waren de goede acteerprestaties er die de film toch nog wel goed genoeg maakt voor een 2.5* ook al is dat niet het hoogste cijfer wat je kan bedenken.

Dick2008
Viel 1e helft tegen, 2e helft werd het beter. Daarom 2.0.

Leuke parodie wel hoor. Vooral het eind vergoed veel. Valt genoeg op aan te merken (wat ook veelvuldig gebeurt), maar de positieve punten mogen echt niet vergeten worden. 3 sterren.

avatar van Matchostomos
In 1985 waren Hustons hoogdagen al lang achter de rug en met 'Prizzi's Honor' kwam daar absoluut geen verandering in. Diens terugkeer naar de ironische misdaadprenten van weleer is een heus debacle geworden, gespeend van alle mogelijke dubbelzinnigheden en het nodige pit. Het geheel is zo banaal en ongeïnspireerd als maar kan, evenals de ondermaatse prestatie van Nicholson, die het Siciliaanse accent duidelijk niet mondig is. De wisselwerking die hij onderhoudt met Kathleen Turner heeft ten slotte geen enkele vonk tot gevolg en komt in geen tijden in de buurt van de opwindende 'ménage à deux' die Turner met Michael Douglas had in 'Romancing the Stone'.

avatar van 606
redelijke film maar niet hoogstaand
soms wat saai.

3 sterren

avatar van sinterklaas
Best wel een redelijk filmpje met de redelijk acterende Jack Nickelson. Turner deed het ook wel goed. Heeft een beetje een mix van Mafia en komedie. De humor was ok maar de film was niet echt een hoogvlieger. Wel vermakelijk voor een middag.

avatar van bob de niro
Gaat deze film echt door als komedie?
Ik heb weinig komische momenten gezien hier!Of het moet de oude don geweest zijn met dat vreemde stemmetje!Voor de rest wel aardig om te zien!3*

Onevenwichte film die niet grappig genoeg is voor een komedie en te over de top is voor een serieuze film. De vertolingen zijn prima en het eind is ook wel aardig. Toch weet deze film over de vrij lange speelduur niet echt te boeien.

avatar van Kronos
Heerlijk onderhoudende film met een goed uitgekiende balans tussen sfeer, spanning en humor. Geen zware kost, maar van begin tot eind amusant. Een perfecte casting voor Peetvader Prizzi overigens.

avatar van Filmkriebel
Parodie op de "Godfather". De film steunt volledig op het acteerwerk en mag rekenen op zwaargewichten Nicholson, Loggia en Turner. William Hickey, die Corrado speelt, is heerlijk om naar te kijken en te luisteren. Het kronkelige verhaal komt traag op gang, en het ziet er wat ouderwets uit maar eens de film de aandacht beet heeft en de situaties komisch worden, is het best genietbaar. Noch de acteurs noch John Huston zullen echter door die film herinnerd worden.

avatar van eavymetal
Dick2008 schreef:
Viel 1e helft tegen, 2e helft werd het beter. Daarom 2.0.

Ik vind de 1e helft ook wel goed hoor.

avatar van fappie
Geen komedie in ieder geval. Wel een aardige film. Acteerwerk is over het algemeen best goed. Nicholson laat weer heel wat anders zien wat ik wel knap vind. Verder niet altijd even boeiend. Snap al die Oscarnominaties van destijds ook niet .

Gedateerde zwarte, cynische en grappige mafiakomedie met een behoorlijk sluw en complex plot (als een doolhof); het vreemde is dat de film, ondanks verrassingen, op een gegeven moment lomp en saai begint te worden. In ieder geval lijkt het een contradictie; waarschijnlijk is "de gedateerdheid" de belangrijkste reden. De dialogen zijn aandachtig en rijk en de cast speelt sterk en doorleefd, met Jack Nicholson en Kathleen Turner als tragisch komische figuren; Angelica Huston kreeg voor haar rol een oscar.

Ben vandaag begonnen aan een box van drie films met Jack Nicholson. Bij de eerste ""Man trouble" viel ik in slaap. Deze is een stuk boeiender. Zeker voor wat betreft het verhaal. Ook de rol van Jack Nicholson is overtuigender als in "Man trouble", hoewel hij als Italiaanse maffiabaas ook niet echt geloofwaardig overkomt. Verder zitten er ook wel scene's in de film die echt héél erg slecht geacteerd worden. Met name de scene van kleindochter die terugkomt bij haar vader is van een uiterst belabberd niveau die in deze film zelfs onvoorstelbaar voorkomt. En tenslotte is er nog de cast van de "Don". Bij de "Don" van "Prizzi' s honor" moest ik eigenlijk heel erg sterk denken aan Klaus Kinski in "Nosferatu". Maar "Nosferatu" is geen maffiafilm !!!
Het einde van de film ten slotte viel me erg tegen. Was dit het beste wat ze konden bedenken?

Goeie film waarin een huurmoordenaar van een machtige maffia-familie in het huwelijksbootje stapt. Een leuk verhaal dat vooral onderhoudend is vanwege een flink aantal plotwendingen. De humor komt voornamelijk voort uit de wat dik aangezette personages, die ook op die manier door de uitstekende cast wordt neergezet. Met gemak 3.5 sterren.