Max Mon Amour (1986)

Alternatieve titels: Max My Love | Een Beestachtige Liefde

Frankrijk / Verenigde Staten / Japan

geregisseerd door Nagisa Ôshima
met Charlotte Rampling, Anthony Higgins en Victoria Abril

Peter Jones, een invloedrijke Britse diplomaat in Parijs, vermoedt dat zijn vrouw Margaret hem bedriegt. Een privé-detective moet klaarheid brengen in de zaak. Die ontdekt dat Margarets minnaar een chimpansee is.

avatar van -fal
Enigzins vermakelijke Oshima die wat gedateerd en eigenlijk ook weinig origineel aanvoelt. (Bunuel's Cet Obscur Objet du Désir wordt wel genoemd, ik moest zelf aan Belle de Jour denken) Visueel voor Oshima's doen erg braaf en helaas wordt de film nooit echt pakkend of prikkelend. Leuk, maar tam.

avatar van Mochizuki Rokuro
Wat een geweldig leuke poster!

Charlotte Rampling krijgt in het geheim een relatie met een chimpansee, die -nadat haar man er achter komt- bij hun in huis komt wonen, omdat hij dat persé wil. Alleen is de huishoudster (Victoria Abril) allergisch voor apenharen en moet ze na jaren trouwe dienst het veld ruimen.

Wat een grap! Zoals _fal al schrijft is het ondanks dit bizarre plot niet heel bijzonder, al is het aan de andere kant ook wel een verdienste van Oshima dat hij één en ander brengt als de normaalste zaak van de wereld.