The Verdict (1946)

Misdaad

geregisseerd door Don Siegel
met Sydney Greenstreet, Peter Lorre en Joan Lorring

Londen, 1890. George Edward Grodman, inspecteur van Scotland Yard, heeft een onschuldige tot de dood veroordeeld en moet nu aftreden. Verbitterd doet hij een beroep op zijn vriend en kunstenaar Victor Emmric om zijn opvolger, de door hem verafschuwde John Buckley, te compromitteren. Naar de roman "The Big Bow Mystery" van Israel Zangwill.

Linda
Matige thriller. Het verhaal is vrij voorspelbaar (Ik had al vrij snel door dat Grodman de moord zelf had gepleegd. ) De film mist ook de nodige spanning (Zeker naar het einde toe) en van dat geschreeuw van Mrs. Benson de hele tijd word je al helemaal niet vrolijk. De acteurs speelden wel erg goed. 2,5 sterren.

neo (crew)
Lorre en Greenstreet zijn in mijn herinnering haast onafscheidelijk. In The Maltese Falcon, Casablanca,
Passage To Marseille, The Mask of Dimitrios en The Conspirators en ook in deze schitteren ze samen. Deze film moet het vooral hebben van goed acteerwerk en de dialogen. 3.5 sterren

avatar van Mac Hammer Fan
Een fascinerende, beklemmende Victoriaanse" who-dun-it"
Voor mij één van de beste films van de jaren veertig. Lorre en Greenstreet zijn inderdaad schitterend. "The Verdict" is een mix van drama, flm-noir, mystery, thriller en crime, en een pareltje .
5 sterren

avatar van otherfool
Matige whodunit ondanks de grote namen. De surprise ending is eigenlijk iets te veel van het goede.

2,5*.

avatar van Mac Hammer Fan
Misschien wat verouderd voor de jongere generatie maar zeker niet voor mij.
En ook niet voor de schrijver van deze review:

avatar van Dogie_Hogan
Helaas verkrijgbaar als (dure) DVD-R.

Dogie_Hogan schreef:
Helaas verkrijgbaar als (dure) DVD-R.

Doodjammer van Warner. Maar ik denk dat ze die volgend jaar wel beschikbaar stellen tegen een schappelijker prijs.

Een routinematig overkomend misdaadmelodrama, met enige film noir elementen, rond een gepensioneerde waakzame scotland yard rechercheur, kon mij, vooral door de klungelige komische intermezzo's, niet geheel overtuigen.