Wandafuru Warudo Endo (2015)

Alternatieve titels: Wonderful World End | Wandafuru Waardo Endo

Japan
Komedie / Muziek

geregisseerd door Daigo Matsui
met Ai Hashimoto, Jun Aonami en Yû Inaba

De zeventienjarige Shiori verlangt naar een carrière in de muziek en deelt via een vlog op internet haar diepste gedachten met haar online publiek. Wanneer een jonge fan bij haar aanbelt en haar leven begint binnen te dringen doemt de vraag op of ze sommige dingen niet beter voor zichzelf had kunnen houden.

avatar van niethie
Heb afgelopen weekend twee andere films van mijn lijstje moeten strepen om dit te kunnen gaan zien en dat was het achteraf nou niet echt waard. Het begin is prima met fijn acteerwerk en hier en daar een eigenaardige inslag. Heb normaal niets met voordurend chatekstjes door mijn scherm maar de Japanners doen er meestal wel originele dingen mee (zie Lily Chou Chou en Honey PuPu) zo ook hier, maar al snel wordt duidelijk dat het allemaal nergens heen wil gaan, om te verzanden in complete onevenwichtigheid. Dan is het weer maf en dan weer serieus, zonder dat beide ook maar een enkele keer hand in hand willen gaan. Ik geloof dat het over bevestiging zoeken in de digitale wereld ging en de jaloezie die op spit wordt gedreven zodra je hierin concurrentie krijgt. Opzich actueler als ooit maar te wazig uitgewerkt om enige indruk te maken. Zo sloeg het neerslaan van haar vriendje en zijn wederopstand echt als een tang op een varken. Je vraagt je af waar de regisseur mee bezig is en hoopt op een opleving met een out of the blue persoonswisseling die deze manische episode zou verklaren maar het enigste wat je krijgt is wat reuzekikkers en mooifilmerij. Het einde is dan nog wel oke maar echt veel tijd om te acclimatiseren in dit droomwereldje kregen we niet. Tevens lijkt het me nooit de bedoeling dat een kleine 84 minuten aanvoelen als 2+ uur. Nog wel een mini-oscar voor die scene onder dat klimrek en de muziek daarbij, echt cool!

avatar van Mochizuki Rokuro
Op basis van de poster een uitzinnig hip en kleurrijk poppy werkje verwacht, maar niets van dat al. WWE is een sober/somber, tamelijk low key werkje over dolende tieners. Heel fijn.

avatar van McSavah
Gelukkig ook nog positief geluid. Misschien komt het een beetje in de buurt van Bon to Lin Chan (2014), een film die niet had misstaan op Camera Japan.