Ten no Chasuke (2015)

Alternatieve titels: Chasuke's Journey | 天の茶助

Japan

geregisseerd door SABU
met Ken'ichi Matsuyama, Ren Ôsugi en Susumu Terajima

Het is hectisch in de hemel waar dozijnen schrijvers voor lange rollen zitten waarop ze de biografieën schrijven van de aardbewoners. Al wat deze schrijvers uitvinden wordt door de mensen beneden echt beleefd. God wordt steeds veeleisender en verwacht avant-garde-ideeën. De mooie Yuri zal sterven in een auto-ongeval maar de hemelse schrijvers vinden dit saai en sturen voormalig gangster Chas terug naar aarde om haar koste wat het kost te redden. Chas komt in Okinawa terecht waar hij ingrijpt in het lot van de mensen en zo gevierd wordt als "Mr. Angel", terwijl hij ook achtervolgd wordt door brutale vijanden. Wanneer Chass verliefd wordt op Yuri heeft dit gevolgen die niemand kon voorzien, zelfs God niet.

avatar van WardT
Na Miss Zombie ben ik erg benieuwd naar deze nieuwe SABU. Deze teaser belooft al veel goeds!

Oh, Osugi en Terajima herenigd! Kitano zal jaloers zijn

Is een Office Kitano productie

Draait binnenkort in Nederland op het CinemAsia festival in zowel Amsterdam als Eindhoven.

Raffael77
Ben niet echt onder de indruk van de trailer.

avatar van Antonev
WardT schreef:
Is een Office Kitano productie

Draaien ze daar ook de nieuwe Ghibli films? Of gaan die in Nederland weer compleet genegeerd worden? Ik bedoel maar, dat is toch een mooie gelegenheid om Omoide no Mânî en Kaguyahime no monogatari eens goed onder de aandacht te brengen. Baal er bij iedere release weer van dat het zo klein en anoniem gebracht wordt

Antonev schreef:

Omoide no Mânî heeft gisteren op CinemAsia in een uitverkochte zaal gedraaid en wordt volgende week voor CinemAsia on Tour in Eindhoven gedraaid op zondag 12 april 15.00.

avatar van Antonev
WardT schreef:

Dan hoop ik dat er voor 12 april nog kaartjes zijn. Wil 'm erg graag op het grote scherm zien. Bedankt voor de informatie.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Ik zag drie films van Sabu nu en ben er nog steeds niet uit wat voor regisseur het nou eigenlijk is. De belangrijkste overeenkomst tussen de films is dat de film regelmatig een kant uitschiet die je niet kon voorspellen, maar verder zijn er ook behoorlijke verschillen. Al komt dat misschien ook omdat ik een vroege film (Unlucky Monky) van 'm zag, een uit het midden van zijn loopbaan (Dead Run) en deze recente.

Dit is een quirky en regelmatig ook absurde comedy. Soms bijna pythonesque. Vaak heel grappig en erg in mijn humorstraatje, maar soms ook niet. Wat aan de lange kant. Paar mooie scenes, maar ook een stel oerlelijke slowmotions. Ik heb me uitstekend vermaakt, maar als iemand me vraagt om Sabu als filmmaker te omschrijven kom ik niet veel verder als verwacht het onverwachte of dat soort cliché's. Ik moet meer gaan zien.

Geweldig.

Tanaka is weer helemaal terug. In zekere zin is deze film vooral een modernere update van z'n oudere werk, maar dan wel over de gehele lijn. Apart en uniek verhaal, het schiet nog steeds alle kanten uit, visueel wat moderner en ook de cast is wat jonger (al haalt hij wel weer Osugi en Terajima van stal).

Opvallendste vond ik de aanwezigheid van een "lighting director" in de credits. Nooit geweten dat dat een effectieve positie was binnen een film crew. In ieder geval is het effect wel duidelijk merkbaar, want alle lichtjes en lampjes hebben een direct merkbare invloed op het sfeertje. Erg gaaf.

Zo'n film waarbij ik vooraf niet eens twijfelde of het mij wel zou bevallen. Tanaka staat er weer en daar kan ik enkel geweldig blij mee zijn, want het is gewoon één van m'n favoriete regisseurs.

4.5* en een uitgebreide review

Niet mijn ding. Ik vond de vorige film die ik van regisseur SABU gezien heb erg leuk ( Usagi Drop (2011), maar hier kon ik geen touw aan vastknopen. De film schoot regelmatig alle kanten op en ik had af en toe de indruk dat er scènes bij waren, die niets of nauwelijks iets met het verhaal te maken hadden. Met pijn en moeite het einde gehaald.

avatar van Black Math
Fraaie film. De eerste scène intrigeert al, en het uitgangspunt wat je in die scène voorgeschoteld krijgt is leuk bedacht. Bij het plot moest ik een beetje denken aan Besson's Angel-A, vanwege het thema engel op aarde (al begrijp ik dat beide films niet uniek zijn wat dat thema betreft), maar ook aan Koreeda's After Life.

Visueel in ieder geval erg interessant. Een aantal special effects, die er degelijk uitzien, maar vooral een erg fraaie belichting van tijd tot tijd. Ook opvallend zijn de slow motions. Niet vloeiend, zoals in Nakashima's Confessions; het ziet er wat rauwer aan, maar dat past wel bij de sfeer van de scènes waarin ze optreden. Met name de scènes na de ziekenhuisopname van de hoofdpersoon zijn sterk qua cameravoering, maar ook qua soundtrack die op die moment sterke omgevingsgeluiden laat horen. Wat mij betreft het gedeelte waarin de film audiovisueel het sterkst is, al zijn er nog genoeg andere fraaie scènes.

In het middenstuk even een dipje als het wat te vrolijk wordt. Ook het einde voelt een beetje onbevredigend aan; het is iets te gemakkelijk; het schuurt niet, waar de film op andere momenten dat wel doet. Om die reden blijft de film op vier ruime sterren steken.

avatar van wibro
Teleurstellende SABU. Zonder meer de minste film die ik van hem gezien heb. Dat komt vooral door het flutverhaal. Mr Angel die even uit de hemel komt afdalen om Yuri te redden, de rol aannemende van Jezus die even de doden tot leven wekt en de zieken geneest. Met dit soort onzin kan ik dus echt helemaal niks. Mooi waren wel de Japanse traditionele dansen en optochten met de klanken van het geroffel op de drums. Ach ja, en die Yuri zag er ook wel aardig uit maar van die Chas (Mr Angel) kreeg ik al snel genoeg.