L'Affaire Dominici (1973)

Frankrijk / Italië / Spanje
Misdaad / Drama

geregisseerd door Claude Bernard-Aubert
met Jean Gabin, Gérard Depardieu en Victor Lanoux

Op last van zijn zoons Gustave Dominici (Victor Lanoux) en Zizi (Gérard Depardieu) wordt vader en patriarch Gaston (Jean Gabin) tot stoppen gebracht en naar het gerecht gebracht voor de moord op een familie van Engelse toeristen. Maar wordt hij wel terecht aangeklaagd?

avatar van brucecampbell
waar kan je deze vinden?

avatar van brucecampbell
Nog steeds niemand die mij kan helpen aan deze film?

avatar van brucecampbell
bedankt, maar graag met ondertitels.

Knappe reconstructie van de zaak Dominici, een ophefmakende moord begin jaren 50.
In het eindpleidooi in de film wordt gewezen op het gevaar iemand bij gebrek aan feitelijke bewijzen ter dood te veroordelen en neemt de zaak Dominici als voorbeeld.
Jean Gabin is eens te meer verbluffend in de rol van de oude Gaston Dominici, de patriarch in het middelpunt van wat heel de affaire beheerste : zwijgzaamheid, leugen, tegenstrijdige verklaringen en een politioneel en rechterlijk apparaat dat niet zo best in zijn schoenen stond.
Ook de andere rollen worden goed ingevuld o.m. door de nog jonge Victor Lanoux en Gérard Depardieu.

avatar van Brix
Gabin veegt de rest van de cast van het scherm.
(De naam van Depardieu staat te prominent vermeld naar verhouding)
Goede verfilming van de zaak.

avatar van adso
Afstandelijke film, eigenlijk niets over de slachtpartij, maar wel lekker vaag over wie zou het nou
gedaan hebben en met welk motief... Jean Gabin weerlegt smakelijk elke verdachtmaking,
maar daar blijft het ook bij en 'zwakbegaafde' Depardieu komt inderdaad nauwelijks aan bod.