Carmen (2003)

Spanje / Verenigd Koninkrijk / Italië
Drama / Romantiek

geregisseerd door Vicente Aranda
met Paz Vega, Jay Benedict en Leonardo Sbaraglia

Carmen is een Spaanse uit Andalusië in de 19de eeuw in een land vol contrasten, tijdens de invasie door Napoleon, in een land dat vocht voor haar vrijheid en rechtsorde in wanorde en tirannie. Elke nieuwe minnaar van de mooie, vurige Carmen, elke nieuwe liefdesepisode, drijft de 'on'-gelukkige in een spiraal van marginaliteit en delinquentie. Elke nieuwe liefde leidt naar een nieuwe dood maar hoe kan men aan de verschroeiende vurigheid van deze mooie zuiderse vrouw weerstaan zonder het uiterste risico van de dood erbij te nemen?

Onevenwichtige film over hoe de Franse schrijver Prosper Mérimée aan zijn verhaal over de ongeremde Carmen (de hoofdfiguur uit Bizet's gelijknamige opera) is gekomen. Enige pluspunten van de film zijn de mooie opnamen van Andalusië en de nadrukkelijke aanwezigheid van Paz Vega.
Regisseur Aranda stopt meestal veel seks in zijn films, maar hij doet er beter aan wat meer aandacht aan het verhaal en het acteerwerk te schenken.
Carmen is een film om snel te vergeten.

De bekende opera met het duistere verhaal vol van seksuele obsessie werd opgevoerd zonder muziek en aria's en misschien was het juist daardoor oppervlakkig van toon en miste het de subtiliteit. Wel waren de opnames werkelijk prachtig en dat maakte de film gestileerd en weelderig (baadde als het ware in overdaad). Tussen Paz Vega en Leonardo Sbaraglia miste ik de broodnodige chemie.