• 8.603.075 stemmen

Ghosts of the Abyss (2003)

Documentaire | 85 minuten

Genre: Documentaire

Geregisseerd door: James Cameron

Met onder meer: Bill Paxton

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Ghosts of the Abyss

"The legend no one can forget has become the greatest adventure ever filmed."

Cameron reist terug naar één van zijn grootste inspiratiebronnen, het wrak van de Titanic. Bill Paxton gaat op expeditie met marine-experts en technologen om het schip met behulp van de nieuwste technologieën te onderzoeken.

imageimageimageimage

John Jacob Astor

Quartermaster Hitchens

avatar van John Milton

John Milton

Erg interessante docu die vooral losstaat van de film wat mij betreft. Ik zie dit eerder als een docu over diepzeeduiken en onderzoek naar het historische schip 'Titanic' dan dat ik het met de film associeer. Gezien het Cameron en Paxton betreft en hetzelfde schip is die link er natuurlijk wel, maar ik was daar niet echt mee bezig.

Het is voornamelijk erg interessant om te kijken welke technologie ze gebruiken en hoe dat schip er nu nog van binnen uitziet. Het is nergens echt spetterend en er zijn minpuntjes (zoals Paxtons mijmeringen) maar toch een zeer vermakelijke 90 minuten en zelfs weer wat wijzer geworden. Kun je van Battleship niet zeggen...

Onderhond

Vreselijk!

Wat een draak van een docu. Laatst ook Aliens Of The Deep gezien en hoewel die ook absoluut niet perfect was, vond ik die toch nog een stuk interessanter.

Probleem 1 met deze docu is dat de Titanic ondertussen écht wel een wrak is. Buiten wat slierten bacteriëën is er eigenlijk bitterweinig te zien. Het meeste komt nog van wat taai uitziende CG schetsen, verder worden mensen in de docu vooral wildenthousiast als ze ergens een raam vinden of een glas zien staan. Ik kon er maar moeilijk in meegaan.

Na een uur is het zo'n beetje op en dan komt er plots één van de robotjes vast te zitten. Goed voor Cameron, kan hij daar de laatste 20 minuten nog mee vullen. Heeft geen bal meer te maken met de Titanic en dit deel kon me al helemaal niet meer boeien.

Uiteindelijk wordt het nog mooier wanneer dit alles gefilmd blijft te zijn op 11/11/01, wat de leden van de expeditie ertoe aanzet toe te geven dat het hele Titanic gebeuren eigenlijk niet zoveel voorstelt. Een brokje eerlijkheid die deze docu goed samenvat jammer genoeg.

Slechte CG, oninteressante melige pulp en qua reis naar de Titanic zelf compleet onspectaculair. Mnee, dan liever de wat levendigere beelden van de opvolger.

avatar van Roger Thornhill

Roger Thornhill

• 2019 stemmen

Intrigerende documentaire waarin Cameron er in slaagt om niet alleen de zoektocht spannend te houden maar ook nog eens de Titanic tot leven te laten komen door de truc van de personages die bovenop de vloeren en trappen en stoelen van het wrak geprojecteerd worden. De bolhoed die nog bovenop een kast ligt, de hendels van de elektrische apparatuur die nog steeds in de stand staan waarin de marconist ze heeft gezet, de karaf en het glas die nog steeds op de wastafel staan – wonderbaarlijke details. "Every trace of their human existence has been dissolved into the ocean..."

scorsese

Goeie documentaire waarin regisseur James Cameron en acteur Bill Paxton een expeditie ondernemen naar de Titanic. Leuk om te zien welke techniek gepaard gaat met deze ongetwijfeld prijzige onderneming. Het levert in ieder geval bijzondere beelden op van het gezonken schip die zeker tot de verbeelding spreken. Helemaal op de manier waarop het gemonteerd is met de computeranimatie van hoe het zou zijn geweest destijds.

avatar van ichi

ichi

Wel aardig om es te zien. Bill Paxton angstig kijkend in een inimini sub = entertainment.

Krijgt we;l een melancholische vibe als Paxton het over 'de dood' heeft en hoe hij aan zijn gezin moet denken als hij afdaalt in de diepzee. Nogal pijnlijk en wrang ironisch, aangezien hij tijdens zoiets sufs en banaals als complicaties bij een operatie om het leven kwam (meen ik gelezen te hebben). Hij kon niet eens afscheid nemen...

Probeer mezelf op te peppen om Cameron's Titanic weer es te kijken, en daarna met historisch audiocommentaar. Pfff.... weet het niet hoor.

avatar van macrobody

macrobody

Nu weet ik waar mijn dual screen achtergrond vandaan komt:

Ghosts of the Abyss (2003)