• 15.835 nieuwsartikelen
  • 178.414 films
  • 12.235 series
  • 34.017 seizoenen
  • 647.731 acteurs
  • 199.124 gebruikers
  • 9.378.920 stemmen
Avatar
 
banner banner

Closer (2004)

Drama / Romantiek | 104 minuten
3,13 1.384 stemmen

Genre: Drama / Romantiek

Speelduur: 104 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Mike Nichols

Met onder meer: Clive Owen, Julia Roberts en Jude Law

IMDb beoordeling: 7,1 (249.559)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 27 januari 2005

Plot Closer

"If you believe in love at first sight, you never stop looking."

Wanneer de Amerikaanse Alice in Londen wordt aangereden, brengt Dan haar naar het ziekenhuis. Dit betekent de start van een relatie. Schrijver Dan wordt echter verliefd op de fotografe Anna, die hem afwijst. Voor de grap maakt Dan op internet een seksafspraak voor Anna. Zo leert Anna de dermatoloog Larry kennen, waarmee ze uiteindelijk trouwt. Maar Dan is Anna nog steeds niet vergeten.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Anna Cameron

Dan Woolf

Larry Gray

Customs Officer

Taxi Driver

Car Driver (onvermeld)

Chatty Exhibition Guest (onvermeld)

Coughing Man (onvermeld)

Bus Passenger (onvermeld)

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van miepke

miepke

  • 816 berichten
  • 0 stemmen

ik vond hem idd ook erg langdradig, ik had deze iig beter verwacht, meer aantrekkingskracht tussen de spelers ook

2,5*


avatar van Leno

Leno

  • 5921 berichten
  • 4408 stemmen

Het verhaal is heel simpel en soms te sentimenteel naar mijn smaak. De film is wel goed geschreven en goed gemonteerd. Met name Portman speelt goed. Niet echt mijn soort film maar wel goed gemaakt.


avatar van Tweaker02

Tweaker02

  • 28 berichten
  • 276 stemmen

Lekkere feel good movie voor mij Heb er echt van genoten! 4 sterren.


avatar van dulcinea

dulcinea

  • 923 berichten
  • 818 stemmen

Closer een feel good movie?? Damn daar heb ik toch een héél andere idee over, ik vond dit net een héél zware film die je nogal met een vreemd gevoel achterlaat, maar zeker geen goed gevoel

Zware en rauwe dialogen en heel dramatisch gebracht

Sterke film die je doet nadenken, na afloop hebben ik en m'n vriend nog een uurtje nagepraat over kwesties als trouw en vergeven enzo, en daarvoor verdient de film wel een paar sterren, maar ik zou hem geen 2e keer bekijken denk ik

3*


avatar van Sproedie

Sproedie

  • 30 berichten
  • 31 stemmen

Met dames als Portman en Roberts had ik op wat meer nudity gehoopt maar helaas de hele film voor niets gekeken.


avatar van Werwolf

Werwolf

  • 4604 berichten
  • 1197 stemmen

Dus dat was de enige rede? Niet het verhaal en de dialogen?


avatar van X. Hernandez

X. Hernandez

  • 180 berichten
  • 429 stemmen

Sproedie schreef:

Met dames als Portman en Roberts had ik op wat meer nudity gehoopt maar helaas de hele film voor niets gekeken.

kijk dan naar erotische films, als je geen verhaal zoekt maar enkel nudity


Ik vond Julia Roberts toch wel weer goed acteren in deze film hoor. Het ligt allemaal wel wat ingewikkeld in de film met die onderlinge relaties maar er komt toch wel een redelijk goed verhaal uit. Met name de dames doen hun best. Van mij krijgt ie 3*


avatar van Tenshinhan

Tenshinhan

  • 347 berichten
  • 731 stemmen

Closer is veels te langdradig naar mijn gevoel en Jude Law en Julia Roberts doen de film ook niet veel goeds met hun saaie acteerwerk. Clive Owen en Portman doen het daar in tegen wel weer erg goed en hun scènes behoren dan ook tot het beste van de film.

2,0 sterren.


avatar van Madecineman

Madecineman (moderator films)

  • 7484 berichten
  • 1715 stemmen

Deze film moest ik van (natuurlijk een vrouwlijke) collega maar eens zien, was erg goed volgens haar. Bij gevolg ligt deze film al van voor kerst 2006 bij mij in de kast. Drama is niet meteen mijn favoriete filmgenre en van toneel ben ik ook al niet echt weg, dus...

Closer is dan ook veel meer een toneelstuk op film. Het draait om moeilijke figuren met moeilijke onderlinge relaties die moeilijke dialogen moeten oplepelen. Dat gaat duidelijk 3 van de 4 sterren uit de film niet echt soepel af, ze krijgen een rol op de mouw gespeld die ze niet helemaal ligt. Slechts de scenes met Clive Owen zijn de moeite, al was het maar omdat hij als enige redelijk "naturel" overkomt. Helaas krijgt hij te weinig de wind van voren van zijn tegenspelers wat de kracht van die scenes al gelijk weer een stuk minder maakt.

Het geeft de film nogal iets kunstmatigs, afstandelijks zelfs. Ik miste in dit drama over liefde en sex, trouw en ontrouw erg de passie die van het scherm zou moeten knallen.

Onderkoeld, litterair toneelstuk over 4 mensen die, ipv in de Londense binnenstad, eigenlijk in een hippiekolonie hadden moeten zitten zodat ze tenminste allemaal sex met elkaar kunnen hebben. Camerawerk is best aardig overigens maar echt veel verder dan 2* kom ik toch niet.

Nu dan, nog even een manier bedenken hoe ik dit nieuws subtiel aan mijn vrouwlijke collega ga brengen...


avatar van kappeuter

kappeuter (crew films)

  • 74672 berichten
  • 5984 stemmen

Madecineman schreef:

Ik miste in dit drama over liefde en sex, trouw en ontrouw erg de passie die van het scherm zou moeten knallen.

Ik kan je niet volgen. Waarom moet de passie van het scherm knallen? De film gaat duidelijk niet over passie zoals in Lucia y el Sexo.

Onderkoeld, litterair toneelstuk

In dat onderkoelde zit juist de kracht van deze film. De film zit vol cynisme/sarcasme.

over 4 mensen die, ipv in de Londense binnenstad, eigenlijk in een hippiekolonie hadden moeten zitten zodat ze tenminste allemaal sex met elkaar kunnen hebben.

Wat is dit nou weer voor rare mannelijke kronkel?

Nu dan, nog even een manier bedenken hoe ik dit nieuws subtiel aan mijn vrouwlijke collega ga brengen...

Je doet net alsof dit typisch een vrouwenfilm is. Dit is absoluut geen romcom a la Love Actually. Zou m eerder aan mannen aanraden.


avatar van Madecineman

Madecineman (moderator films)

  • 7484 berichten
  • 1715 stemmen

kappeuter schreef:

Ik kan je niet volgen. Waarom moet de passie van het scherm knallen?

Zonder passie geen liefde of sex of relaties. Een film die deze onderwerpen expliciet behandelt maar niet de bijbehorende passie kan overbrengen is als droogbrood zonder beleg.

In dat onderkoelde zit juist de kracht van deze film. De film zit vol cynisme/sarcasme.

Vind ik niet, maar dat is welligt een kwestie van smaak. Ik vond Closer niet echt cynisch of scherp eigenlijk, meer vrij braaf en behoorlijk langdradig zelfs.

Wat is dit nou weer voor rare mannelijke kronkel?

Sorry, effe m'n knuppel pakken loopt hier net een sappig hertje voorbij m'n grot...

Je doet net alsof dit typisch een vrouwenfilm is. Dit is absoluut geen romcom a la Love Actually. Zou m eerder aan mannen aanraden.

Het is geen romatische komedie nee maar waarom zou je hem aan mannen aanraden? Ik vind dit toch veel meer een vrouwenfilm, echt een (na)praat film. Als ik deze met een vrouw gezien had zou ze daar zeker nog een uur over willen napraten als ik hem met m'n vrienden gekeken zou hebben dan was ie na 10 minuten afgegaan. Daar ben ik vrij zeker van.


avatar van kappeuter

kappeuter (crew films)

  • 74672 berichten
  • 5984 stemmen

Madecineman schreef:

Zonder passie geen liefde of sex of relaties. Een film die deze onderwerpen expliciet behandelt maar niet de bijbehorende passie kan overbrengen is als droogbrood zonder beleg.

Hmmm. Deze film gaat vooral over lust, als ik me goed herinner. Sex en relaties zonder passie kunnen wel degelijk hoor. Ik denk dat dat in de hedendaagse maatschappij betrekkelijk veel voorkomt.

Vind ik niet, maar dat is welligt een kwestie van smaak. Ik vond Closer niet echt cynisch of scherp eigenlijk, meer vrij braaf en behoorlijk langdradig zelfs.

Braaf? Kom zeg. Films als Love Actually e.d. zijn braaf. Dit is toch een paar graden rauwer.

Het is geen romatische komedie nee maar waarom zou je hem aan mannen aanraden? Ik vind dit toch veel meer een vrouwenfilm, echt een (na)praat film. Als ik deze met een vrouw gezien had zou ze daar zeker nog een uur over willen napraten als ik hem met m'n vrienden gekeken zou hebben dan was ie na 10 minuten afgegaan. Daar ben ik vrij zeker van.

Ik heb dan toch een andere vriendenkring. Zo'n film na 10 minuten afzetten vind ik vrij bekrompen eerlijk gezegd. Vooral omdat jij dat nu al kan voorspellen.

Maar goed, niet iedereen houdt van drama.

Films die cynischer over liefde zijn, vinden vrouwen denk ik vaak maar naar. Dat is mijn ervaring.


avatar van Madecineman

Madecineman (moderator films)

  • 7484 berichten
  • 1715 stemmen

kappeuter schreef:
[Hmmm. Deze film gaat vooral over lust, als ik me goed herinner. Sex en relaties zonder passie kunnen wel degelijk hoor. Ik denk dat dat in de hedendaagse maatschappij betrekkelijk veel voorkomt.


Tuurlijk komt dat vrij regelmatig voor maar had zelf niet de indruk dat deze film vooral over lust gaat. Alleen al de manier waarop Daniel en Jane elkaar ontmoeten, je pikt pikt geen bewusteloos en gewond meisje van het trottoir, gaat er vervolgens mee naar de SEH uit lust gevoelens? En natuurlijk speelt lust een belangrijke rol (maar das in een liefdesrelatie altijd) maar als die personen elkaar iedere keer weer opnieuw opzoeken (ondanks alle ellende en verdriet die ze elkaar aandoen) dan geloof ik niet dat pure lust de drijfveer is. Larry wil niet zo maar een willekeurige stripper om zijn lusten bot te vieren hij wil Jane omdat hij iets in haar ziet wat verder dan geilheid gaat lijkt me. Hij zoekt passie, een gevoel wat hem laat leven, en dat onbreekt er nu juist in de film die chemie.


Braaf? Kom zeg. Films als Love Actually e.d. zijn braaf. Dit is toch een paar graden rauwer.


Je vergelijkt nu twee films met elkaar die wezenlijk anders zijn. Als ik deze vergelijk met een film als Leaving Las Vegas dan weet die de rauwheid en cynisme in de liefde toch wel een heel pak beter over te brengen. Behalve de nogal expliciet sexueel getinte dialogen vond ik de film verder vrij "net en gladjes".

Films die cynischer over liefde zijn, vinden vrouwen denk ik vaak maar naar. Dat is mijn ervaring.


Weet niet hoor, ik werk mijn hele proffesionele leven al in een met name door vrouwen gedomineerde werkomgeving en merk toch vaak dat veel vrouwen dit soort films wel mooi vinden. Flink snotteren en daarna met man- of vriendlief er lekker lang over napraten. Sorry, maar dat soort dingen doe ik gewoon niet met mijn vrienden van het mannelijk geslacht dat heeft niks met bekrompenheid te maken. Ik heb namelijk een aantal erg goede vrienden die ik al bijna m'n hele leven ken en die elkaar altijd door dik en dun hebben gesteund (en dat ze dan niet altijd van dramafilms houden is voor mij een minieme bijzaak).


avatar van kappeuter

kappeuter (crew films)

  • 74672 berichten
  • 5984 stemmen

Wellicht zag ik de film te lang geleden. Iig is vooral het Clive Owen deel bij mij blijven hangen.

Ik vind dit absoluut geen film om bij te snotteren. Net als Bitter Moon vind ik dit een goede satire op liefde en relaties, maar Bitter Moon heeft veel meer te bieden en is scherper. Daar zag ik WEL passie.


avatar van Madecineman

Madecineman (moderator films)

  • 7484 berichten
  • 1715 stemmen

Clive Owen vond ik ook zeker okay overigens maar die kan nooit in z'n eentje een hele film dragen waarin nog 3 personen een minstens even belangrijke rol hebben. De satire zag ik niet echt in deze film (daarvoor vind ik het te gemaakt, te litterair, te bekoeld) maar zal zeker eens gaan uitkijken naar Bitter Moon dan.


avatar van thomzi50

thomzi50

  • 1991 berichten
  • 2530 stemmen

Prima acteerprestaties, maar vond de film op een of andere manier toch niet helemaal uit de verf komen. Kon me vaak moeilijk inleven in de personages, muziek vond ik maar matig en het werd nergens echt spectaculair. Toch een makkelijke voldoende, 3*


avatar van Olaf K.

Olaf K.

  • 1132 berichten
  • 513 stemmen

Ga vooral niet kijken naar Bitter Moon als je iets beters wil dan Closer. Bitter Moon is 40 minuten goed en vervolgens langdradig, sensatiebelust en vooral een weergave van Polanski's fantasieën die niet de mijne zijn. En het is vooral geen scherpe analyse van machtspelletjes binnen relaties, het is hak hak hak. Closer is veel scherper. Nichols heeft door de jaren heen niks verloren van zijn bijzondere hand in acteursregie. Wat hij hier uit Portman krijgt (en wat Portman uit zichzelf krijgt natuurlijk) vond ik compleet verrassend. Jude Law daarentegen is altijd zo goed als de mensen om zich heen. Die komt hier dus nog wel weg met zijn beperkte talenten. Maar Closer is een modern, goed gemaakt relatiedrama dat ik wel weer eens wil zien.


avatar van Mc

Mc

  • 1006 berichten
  • 2092 stemmen

Herzien, nadat ik de film zag toen hij net uit was (2004 dus) was ik allereers niet zo superenthousiast. Langzamerhand begon ik mijn rating wel steeds wat te verhogen, maar ik vond toch dat ik de film nog maar eens moest kijken om er zeker van te zijn. Ik ben blij dat ik dat heb gedaan, want de tweede keer is Closer een flink stuk beter.

De acteerprestaties zijn werkelijk fenomenaal, vooral Clive Owen en Julia Roberts zijn geweldig, maar ook Natalie Portman en Jude Law doen het erg goed. De dialogen die duidelijk uit het theater afkomstig zijn werken prima op het grote scherm, en mede doordat de film alleen op deze vier personen focust kan er echt goed op de personages in worden gegaan, wat voor veel intensere 'encounters' zorgt.

Met Closer heeft Nichols een geweldige toneelverfilming gemaakt, het subtiele gebruik van muziek en het geweldige The Blowers Daughter aan het begin van de film maken dat Closer een flink stuk hoger in mijn waardering komt te staan. Niets dan hulde!

4,5* nog even, al zit ik dicht bij 5*


avatar van Nicole89

Nicole89

  • 12 berichten
  • 23 stemmen

Ik heb de film één keer zien. Inmiddels al weer een tijdje terug (net nadat hij in de videotheek was denk ik). Hoewel Jude Law één van mijn favoriete acteurs is, vond ik deze film echt niks. Hij was langdradig en ik vond het verhaal ook maar matig. Misschien heb ik er nu een andere mening over, maar een geweldige film gaat het voor mij niet worden.


avatar van Stab

Stab

  • 8 berichten
  • 17 stemmen

Een van de grootste baggerfilms die ik de laatste tijd heb gezien.

Oke, ik moet toegeven dat het (filterdunne) plot over liefde mij absoluut niet boeit maar dat even terzijde.

Het acteerwerk en regiewerk is waar ik zelfs om gelachen heb.

De conversaties... Het meest ongeïnspireerde acteerwerk wat ik sinds tijden heb gezien.

Waar ik me ook aan geïrriteerd heb is het feit dat ik naar 4 'goden' zit te kijken.

Ow wat zijn ze toch knap en ow wat hebben ze toch een perfecte mensenkennis en kennis van zichzelf.

Ze praten nooit echt met elkaar maar hebben de volgende 'one-liner' al weer klaar liggen. De conversaties zijn trouwens ook helemaal niet diep, er valt niks te ontdekken dus een doel heeft het ook niet.

Maar zeg nou zelf, met een stalen gezicht wordt er zo'n conversatie gevoerd:

'waarom ben je vreemdgegaan?'

*ik was jaloers*

'hoe komt dat?'

*ik ben een klootzak*

'waarom?'

*ik zit vol verlangen en afgunst*

Geen spier vertrekt, iedereen praat constant met een monotone stem en de zelfrealisaties worden zonder enig nadenken of emotie uitgesproken en nog verwoord in one-liners ook.

Nee, ik had het gevoel bij deze film naar een mode-show te kijken van 4 mooie mensen die ook nog eens ongeïnspireerd acteerden. Portman was de enige die het nog een beetje draaiende hield.

1.5 ster voor dit ongeïnspireerde moneymakertje


avatar van predator

predator

  • 1671 berichten
  • 1954 stemmen

Mc schreef:

Herzien, nadat ik de film zag toen hij net uit was (2004 dus) was ik allereers niet zo superenthousiast. Langzamerhand begon ik mijn rating wel steeds wat te verhogen, maar ik vond toch dat ik de film nog maar eens moest kijken om er zeker van te zijn. Ik ben blij dat ik dat heb gedaan, want de tweede keer is Closer een flink stuk beter.

De acteerprestaties zijn werkelijk fenomenaal, vooral Clive Owen en Julia Roberts zijn geweldig, maar ook Natalie Portman en Jude Law doen het erg goed. De dialogen die duidelijk uit het theater afkomstig zijn werken prima op het grote scherm, en mede doordat de film alleen op deze vier personen focust kan er echt goed op de personages in worden gegaan, wat voor veel intensere 'encounters' zorgt.

Met Closer heeft Nichols een geweldige toneelverfilming gemaakt, het subtiele gebruik van muziek en het geweldige The Blowers Daughter aan het begin van de film maken dat Closer een flink stuk hoger in mijn waardering komt te staan. Niets dan hulde!

4,5* nog even, al zit ik dicht bij 5*

Helemaal mee eens. Ben ook verbaasd dat zoveel mensen deze film niks vinden.....


avatar van Avitas Sibannac

Avitas Sibannac

  • 521 berichten
  • 621 stemmen

predator schreef:

(quote)

Helemaal mee eens. Ben ook verbaasd dat zoveel mensen deze film niks vinden.....

Inderdaad. Wat mij betreft een zeer geslaagde film. Gisteren voor de eerste keer gezien en ik was onder de indruk, had er helemaal niet zoveel van verwacht. Stevige 4, die erg dicht bij een 4,5 aanleunt.


avatar van nightbreed

nightbreed

  • 3360 berichten
  • 5029 stemmen

Erg sterk relatiedrama met geloofwaardige karakters en een geloofwaardig verhaal.

De acteerprestaties zijn goed, het script is goed en de regie is goed.

Deze film kent gewoon geen slechte punten en daardoor kan ik mijn review lekker kort houden.

Cijfer: 4


avatar van SeLL

SeLL

  • 44 berichten
  • 361 stemmen

had eerst een 4 staan, omdat ik die chatscene en de ruzie tussen clive en julia echt hilarisch vond en de film daardoor al een succes was voor mij! Verder vond ik het verhaal en personages ook boeiend.

Na herziening waardeer ik deze punten nog steeds wel, maar het viel me deze keer voornamelijk op dat de film wel erg langdradig is zeg!! was me de eerste keer niet opgevallen, dus misschien is dit typisch een film om maar 1 keer bekijken... al lees ik dat anderen het de eerste keer ook ontzettend langdradig vonden....

2.5*


avatar van seanpuffy

seanpuffy

  • 356 berichten
  • 1029 stemmen

een van de domste fims die ik in heel mijn leven heb gezien!!!


avatar van grabberke

grabberke

  • 121 berichten
  • 144 stemmen

Typische film waar ik na de eerste bezichtiging precies geen vat op heb. Super acteerwerk, prachtige song van Damien Rice (vind ik persoonlijk), veel gevatte en scherpe dialogen en toch raakt het me niet echt (misschien omdat ik zo een brave huisvader ben hehe)

Voorlopig 3.5*, kan bij herbezichtiging misschien wel stijgen.


avatar van Collaborator

Collaborator

  • 8 berichten
  • 39 stemmen

Geweldige film. Een mooi realistisch beeld van relaties, en van hoe mensen deze stukmaken. Portman!


avatar van soom

soom

  • 24920 berichten
  • 2752 stemmen

Mooie, onderhoudende film. Enig minpuntje is wel een beetje Jude, die ik toch wel altijd een beetje matigjes vind (wel knap, vlak spel). De rest vangt dat wel goed op, Clive Owen is uitermate sterk, zoals in Inside Man ook, en ik vind het prettig om naar zijn dialogen te kijken, hij brengt het met erg veel overtuiging. Natalie Portman is ook weer hartstikke goed op dreef. Deze film geeft je wel een goed gevoel, als je in de juiste stemming bent.. 3, 5.*


avatar van erikje22

erikje22

  • 32 berichten
  • 92 stemmen

Ik vond deze film echt geweldig, een ongelovelijke dosis goed geplaatste perversiteit (in de goede zin van het woord) geweldig gebracht door jude law en in zekere zin zijn tegenspeler. Verder vind ik Nathalie Portman een geweldige actrice waar je verliefd op word in deze film (was ik al tijdens de film Leon), geweldig script en ik vind de soundtrack echt kippenvelgevend.

Een 4