Le Sang à la Tête (1956)

Frankrijk
Misdaad

geregisseerd door Gilles Grangier
met Jean Gabin, Paul Frankeur en Claude Sylvain

In Rochelle gaat François Cardinaud (Jean Gabin) met zijn zoon John naar de mis. Na vele jaren hard werken is Francois, als scheepseigenaar, een van de rijkste mensen in de stad. Op dezelfde dag komt "L'Aquitaine" terug in de haven. Aan boord is kapitein Drouin (Paul Frankeur) die vroger veel ruzie maakte met Mimile Babin uit Afrika. Als François thuis komt, ontdekt hij dat Mimile niet teruggekomen is.

Wat zie ik, nog geen stemmen voor een Simenon verfilming met Gabin ?
Zoveelste Gabin-Grangier samenwerking en een vrij vroeg voorbeeld van het soort rollen dat Gabin meer zou gaan spelen, wel zeer gelijkend op zijn andere Simenon verfilming LVSBD van Decoin met Darrieux. Wat dus inhoudt dat hij hier een ongelofelijke hork speelt die van totale proleet is opgeklommen tot magnaat van havenstadje La Rochelle waar de film integraal speelt, en wat er uiteraard toe leidt dat hij universeel wordt gehaat, zoals dat bij parvenu's gebruikelijk is.
Die haat gaat tot en met zijn vrouw, een bourgeoise die hem uit rancune bedriegt met een of andere plebejer.
Al deze rampspoed is net als in LVSBD voor Gabin echter een soort louteringsberg die hem de kans geeft om zijne ziel te zuiveren van ongerechtigheden, althans dat is waar we als devote kijkers op hopen. Gabin blijft Gabin, dus of het ook zo gebeurt zult u wel al vermoeden.

Wat een acteur, die Gabin! Voor hem alleen al is het de moeite waard deze film te bekijken. Gelukkig biedt YouTube ons die mogelijkheid. En het script? "Uit de realiteit gegrepen", boeiend van begin tot eind.