Le Président (1961)

Frankrijk / Italië
Thriller

geregisseerd door Henri Verneuil
met Jean Gabin, Bernard Blier en Renée Faure

Met zijn 73 jaar heeft Emile Beaufort, Frans ex-president, een achteruitlopende gezondheid, maar hij speelt nog wel een belangrijke rol achter de scenes als filosoof en machthebber. Zijn relatie met Philippe Chalamont komt op het spel te staan. Chalamont staat op het punt de volgende minister-president te worden, en Emile deelt een lange geschiedenis met hem. Diep en problematisch. Een aantal aanvaringen heeft ie al met hem gehad. Als Philippe premier is komt hij direct naar Emile toe. Wat zal hij doen.

De film werd + wordt vervangen op TV5 door een andere (niet ondertiteld) n.a.v. het overlijden van Michel Serrault.
Met dank aan Mug.

avatar van stephan73
Komt volgens de site van TV5 6 September op TV (21:00)

avatar van brucecampbell
Kan iemand deze voor mij opnemen?
Ik heb TV5 niet op de kabel hier in Belgie.

Henri Verneuil verfilmde een zoveelste roman van Georges Simenon en Jean Gabin etaleert weer eens zijn charismatisch talent als redenaar in een film die de pan veegt met politiekers en hun betrokkenheid en hun persoonlijke belangen in takken van de industrie, bankwezen enz..
Een degelijke film zodermeer uit het kille politieke landschap.