Hanna K. (1983)

Frankrijk / Israël

geregisseerd door Costa-Gavras
met Jill Clayburgh, Jean Yanne en Gabriel Byrne

Hannah Kaufman, Amerikaanse en Joods, is een succesvolle advocate in Jeruzalem. Ze heeft een verhouding met de openbare aanklager Josue Herzog, alhoewel ze nog niet gescheiden is van haar Franse echtgenoot die in Europa verblijft. De idealistische Hannah begint aan haar geloof en idealen te twijfelen als ze verliefd wordt op 1 van haar cliënten, Selim Bakri, een Palestijn die beschuldigd wordt van terrorisme.

Costa-Gavras raakt heel dikwijls politieke onderwerpen aan en in dit geval gaat het om de Palestijnse kwestie.
Helaas diept hij hiervoor een verhaal op dat kant noch wal raakt, waar geen enkele logika in het scenario zit en zo absurd is dat de film gaat vervelen.
Jill Clayburgh overtuigt amper en Jean yeanne moet een ongeloofwaardige, bijna belachelijke rol neerzetten.

In deze film kaart Costa-Gavras het heikele probleem aan van de terugkeer van Palestijnen naar hun familiebezit van voor 1948. Helaas heeft hij het nodig gevonden dit thema op te leuken met een diffuse verhaallijn over een getrouwde advocaat, die een liefdesrelatie heeft met de geharnaste openbare aanklager en uiteindelijk ook nog eens valt voor de charmes van haar cliënt. Het resultaat is een verwaterd en onevenwichtig geheel, waar zelfs Jill Clayburgh niets mee kan. Ik ben van Costa-Gavras betere statements gewend.