La Tête d'un Homme (1933)

Alternatieve titel: A Man's Neck

Frankrijk

geregisseerd door Julien Duvivier
met Harry Baur, Valéry Inkijinoff en Alexandre Rignault

Willy Ferriere zit hartstikke aan de grond en zijn maîtresse kost een hoop geld. Op een dag zegt hij in een kroeg dat hij er 100.000 Francs voor over heeft als zijn steenrijke tante uit de wereld zou zijn. Iemand laat het weten dat het een deal is. De tante wordt vermoord en een arme man is gemanipuleerd om het perfecte slachtoffer te zijn. Maar hoofdinspecteur Maigret voelt dat er iets fout zit.

Wat zie ik, nog maar 1 stem voor deze klassieke Simenon verfilming van Duvivier met Harry Baur als Maigret ?
De derde Maigret verfilming, gemaakt vlak na die van Renoir. U raadt het al: Simenon was wederom niet tevreden en hij zwoer zelfs dat er nooit meer een Maigret verfilming zou komen..het liep even anders.
Enfin, Duvivier had zich blijkbaar voorgenomen om alles precies anders te doen dan Renoir, dit levert een behoorlijk hectische, overspannen, onevenwichtige film op die niet zozeer een whodunnit is maar eerder een psychologisch-dramatische vertelling met zowaar filosofische trekjes.
Het gaat er niet zozeer om wie ut gedaan heeft, maar zoals de titel reeds suggereert is Maigret hier niet in de eerste plaats een brave speurneus en waakhond van de gevestigde orde, eerder een bevlogen humanitaire zoeker naar Gerechtigheid.
In de figuur van de intellectuele dader Ferriere worden de upper classes gebasht, in de figuur van de fall guy de lumpenpaupers opgehemeld als slachtoffers van het systeem.
Dat is allemaal niet interessant, wel interessant is de figuur van Radek, gespeeld door potomok djengis khana Inkijinoff, een soort Dostojevskiaanse existentiele anti-held die duidelijk is geinspireerd door Raskolnokow en Ippolit. Weliswaar speelt zijn mongoloide uiterlijk en komintern-naam in op red en yellow scare, maar Duvivier maakt van hem een tragische gevallen engel.
Ik noemde de film hectisch en onevenwichtig, zo doen de scenes met de erfgenaam eerder denken aan de thin man, wat nogal contrasteert met de bijna expressionistische rest vol zenuwachtige montage en een voortdurend pennende camera.
Toch zeker een interessante proto-noir, als je het die naam mee wil geven zoals sommigen doen.
p.s.: schijnt ook verfilmd te zijn met Charles Laughton en er is de tv-film met Cremer geregisseerd door Juraj Herz!

Goede verfilming van een Simenon-Maigret roman. Naast de politie-intrigue ook belangstelling voor psychologische inslag in het verhaal.
Een erg overtuigende Harry Bauer.
1932 ! Chapeau !