Coeurs (2006)

Alternatieve titels: Cœurs | Private Fears In Public Places

Frankrijk / Italië

geregisseerd door Alain Resnais
met Sabine Azéma, Lambert Wilson en André Dussollier

Dan is een militair die zojuist ontslagen is uit het leger. Hij zoekt zijn toevlucht in alcohol en ontvlucht het sociale leven. Zijn verloofde Nicole heeft echter nog het gevoel dat zij als koppel overeind kunnen blijven. Gaëlle zoekt hopeloos naar liefde, maar elke poging is tevergeefs. Haar broer Thierry, een makelaar, valt voor zijn collega Charlotte die een pervers spelletje met hem speelt. Dan is er nog Lionel, die zijn leven verdeelt tussen zijn baan als barman en het zorgen voor zijn zieke vader.

Die gast is 84 en nog maakt hij films, damn.

FisherKing
En ook geselecteerd voor Venetië 2006.

avatar van Zavo
Vermakelijk licht drama (met veel humor), stijlvol gefilmd in een besneeuwd Parijs. 3.5*

avatar van Mug
Mug
Aardige en amusante Resnais. Een soort van Kammerspiel. De film weet helaas niet de juiste balans te vinden in het aspect 'humor'. Van genialiteit tot kluchtige oubolligheid.

Grootste mispunt was de casting van Gaëlle en Thierry, die blijkbaar zus en broer moesten voorstellen, maar er zit wel een groot verschil tussen de dertiger Gaëlle en de 65-plusser Thierry.

Vijftig plus cinema, maar toch een dikke drie sterren. Prachtige finale trouwens.

Film over mensen van middelbare leeftijd die dolend zijn op relationeel vlak en daarbij niet erg bedreven zijn in het laten zien wat hun beweegt. Sterke stukken worden afgewisseld met langdradige stukken. De onderhuidse toon is serieus, maar aan het oppervlak is het een luchtige film. De film is op zijn best als hij zijn karakters alleen toont. Als het grappig bedoeld wordt, isw het niet grappig meer. Niet onaardig, maar wat wisselvallig en lang.

Voortkabbelende film, die maar niet op gang wil komen en aan het einde zijn we weer terug bij "af". Het acteerwerk is best goed (vooral van Sabine Azéma en de altijd betrouwbare Laura Morante), maar de verhalen, die amper raakvlakken met elkaar hebben, zijn veel te vlak.
Het is al weer lang geleden dat Alain Resnais nog eens een echte mooie film gemaakt heeft. Vooral in het begin van zijn carrière heeft hij puik werk afgeleverd.