Les Misérables (1958)

Frankrijk / Italië / Oost-Duitsland

geregisseerd door Jean-Paul Le Chanois
met Jean Gabin, Danièle Delorme en Serge Reggiani

Jean Valjean is veroordeeld voor een klein vergrijp. Hij is de rest van zijn leven bezig uit de handen te blijven van de wraakzuchtige politieman Javert.

Van de talrijke verfilmingen van Victor Hugo’s sublieme boek over sociale misstanden en verzoening heb ik er tot nu toe vijf gezien. Deze Franse versie uit 1958 is naar mijn mening veruit de beste. Dat komt niet alleen door de mooie opnamen en het acteerwerk, maar ook omdat de filmmakers in grote lijnen het oorspronkelijke, beklijvende verhaal zo getrouw mogelijk volgen. Het resultaat is een epische film die ondanks zijn lange speelduur (3½ uur) van begin tot einde boeit.
Tip: eerst deze film kijken en daarna het boek lezen.

avatar van arno74
Prima film met uitstekend acteerwerk. Achteraf had ik het wel beter in twee stukken kunnen bekijken, want de tweede helft werd voor mij iets te langdradig en zakte mijn concentratie wat in. Kan ook komen doordat dit de vierde versie is die ik in de afgelopen 3 jaar heb gezien. De film is heel compleet, het meest complete van allemaal. De miniserie (2000) is ook een hele aardige, duurt langer en is minder compleet maar voelde niet langdradig aan. Maar de mooiste versie voor mij blijft de musical (2012). 3,5*