Bride & Prejudice (2004)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Muziek / Komedie

geregisseerd door Gurinder Chadha
met Aishwarya Rai, Martin Henderson en Daniel Gillies

Als Mrs. Bakshi uit een Indiaas dorpje tijdens een bruiloft vastberaden op zoek gaat naar geschikte huwelijkskandidaten voor haar vier dochters is het de intelligente en koppige Lalita (Aishwarya Rai) die zich daar tegen verzet. Zij wil trouwen uit liefde en dat veroorzaakt heel wat kopzorgen bij haar moeder. Dan ontmoet Lalita de rijke Amerikaan Will Darcy (Martin Henderson) en er slaat direct een vonk over. Maar zijn het vonken van liefde of van juist van minachting? Lalita vindt Darcy eigenlijk maar een Californische snob en Lalita komt op Darcy over als een mooie dame die alleen niet erg veel van de wereld weet. En net als ze beiden ten onder lijken te gaan aan hun eigen vooroordelen en aan de roddels die inmiddels verspreid worden, keert de zaak zich ten goede van de twee. Als ze hun trots de baas kunnen en hun vooroordelen opzij kunnen zetten is er eindelijk plaats voor wederzijdse liefde.

avatar van bellaatje
Vrolijke film, grappig ook. In het begin stoorde ik me aan de eindeloze liedjes en dans zonder dat het verhaal op gang kwam
Daarna waren de liedjes een leuke aanvulling.
Ik heb er van genoten.

avatar van Katharina
Een film die ik al heel vaak heb gezien en die ik in de toekomst nog vaak ga zien.
Deze film zit vol dans, kleuren en muziek, zelfs de grootste Hollywood musicalfilm kan daar niet tegenop. Enerzijds is het een beetje kitsch, maar anderzijds lijkt het allemaal een sprookje.

Het acteerwerk komt niet altijd even natuurlijk over, maar dat kan ook aan het verhaal liggen. Jammer dat er een paar duidelijke karikaturen in zitten, zoals de moeder, Darcy's moeder en de neef.

Als groot Jane Austen fan ken ik het boek uit m’n hoofd. Mooi hoe er in deze film zo aan dat verhaal wordt vastgehouden (bij Bridget Jones is dat veel minder), bijvoorbeeld het zusje met de Snakedance (Mary in het boek).

In de film gaat het over vooroordelen van bepaalde westerlingen tegenover mensen uit India, maar eigenlijk vond ik dat deze hele film vol met (onbedoelde) vooroordelen zit tegen over het westen (enorme nadruk op kapitalisme, individualisme, etc.).

Ondanks de kritiek is deze film echt een aanrader!

avatar van ssk
ssk
Mwa is wel een leuke film voor een zondag als je je verveelt, maar voor de rest vind ik het niet echt geweldig. Maar wel de meoite waard om te kijken

avatar van Veruca
Verkrachting van Pridje and Prejudice en daarnaast niet eens echt Bollywood (niet dat ik daar bekend mee ben, maar mijn vriendin is Indiase vandaar).
Nee, ik vond het gewoon niet leuk, vooral dat zingen, audiotuned en het gíng maar door, dat terwijl ik bijna op Broadway ben opgegroeit.
Nee, dit is niets voor mij.
Verschrikkelijk! Al hoewel ze een mooi meisje is, maar daarvoor was ze dan ook miss Universe, en geen actrice.

avatar van Fran
Nou, als grote fan van Pride and Prejudice ben ik er wel even voor gaan zitten hoor. Op zich is het wel een leuk filmpje in een Bollywoodachtig sausje. Echt helemaal Bollywood was het ook niet maar voor mensen die nog nooit een dergelijke film gekeken hebben een goede beginner.

Het verhaal is wel leuk. Het hield in hoofdlijnen het P&P verhaal wel goed aan ook al speelde zich alles af in deze tegenwoordige tijd. Dat vond ik wel goed gedaan. De meeste karakters kwamen ook wel redelijk overeen maar bij één vertolking zet ik toch even wat kanttekeningen. Ik vond mr Darcy niet zo overtuigend neergezet. Hij had in het begin veel arroganter en nors over mogen komen. En ook de blikken die hij Lizzy kon toewerpen mochten van mij wel veel broeieriger zijn.

Het zingen tussendoor haalde mij in het begin wel uit het verhaal. Ik moet bekennen dat ik twee liedjes ook gewoon even doorgespoeld heb. In de tweede helft van de film vond ik ze wat beter geintegreerd met het verhaal en irriteerde het me niet meer zo. Ik was er niet kapot van maar op zich keek hij wel lekker weg.